پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی:
۱۴۰۲-۰۲-۲۱

تولیدات بنیاد پژوهش های اسلامی باید اثرگذار و تحول‌ساز جامعه باشد / ضرورت تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در حوزه استفاده از زبان هنر و دانش روز در جهاد تبیین

 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به رویکرد برنامه‌‌محور و تحولی این آستان در دوره جدید فعالیت گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی یکی از بازوهای قوی برای پیشبرد این برنامه‌هاست و در همین راستا باید تولیدات این بنیاد بیش از گذشته اثرگذار و تحول ساز در جامعه باشد.

به گزارش آستان‌نیوز، مالک رحمتی در بازدید از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و دیدار با مدیر عامل و پژوهشگران این بنیاد، اظهار کرد: نگاه تولیت آستان قدس رضوی به بنیاد پژوهش‌های اسلامی در مقایسه با دوره‌های گذشته متفاوت است و در همین راستا دغدغه و مطالبه از این مرکز نیز بیشتر شده و وظیفه سنگین‌تری روی دوش کارکنان این مجموعه قرار دارد. وی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه افزود: خوشبختانه طی دو سال اخیر شاهد تحولاتی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی بوده‌ایم که این تحولات باید در سال جاری با سرعت و شتاب بیشتری دنبال شود. 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: امام رضا علیه‌السلام فرمودند «خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند» و درباره چگونگی انجام آن هم توصیه داشته‌اند که «علوم ما را فرا بگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردم زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند». 
رحمتی تصریح کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی یکی از مراکز کلیدی برای احیای امر اهل بیت علیه‌السلام است و می‌تواند این مهم را محور فعالیت‌های خود قرار دهد، از همین رو لازم است برای این ماموریت خطیر تلاش و هم‌افزایی بیشتری داشته باشیم، که الحمدالله برنامه‌ریزی مناسبی در این خصوص صورت گرفته و امید داریم امسال شاهد به نتیجه رسیدن این اقدامات باشیم. 
 

اهمیت حرکت هوشمند و متناسب با تحولات روز جهان 
رحمتی با اشاره به کارنامه قابل قبول این بنیاد و تولید و انتشار بیش از ۲۲۰۰ عنوان اثر پژوهشی افزود: آنچه در عصر امروز باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، ضرورت استفاده از ابزار جدید در تولید آثار است. وی تصریح کرد: اگر نسبت به زمانه کنونی، مسائل و مشکلات روز، هوشمندی و شناخت کافی نداشته باشیم، کمتر به نتیجه مطلوب می‌رسیم و از همین رو با توجه به تحولات عصر حاضر و موضوعاتی همچون پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی، راه اندازی یک هیئت اندیشه‌ورز در بنیاد با این محوریت الزامی است. رحمتی افزود: ما باید در آستان قدس رضوی با ابزار و تکنولوژی روز دنیا آشنا باشیم و مجموعه‌هایی همچون بنیاد پژوهشها باید بیشتر به این مهم توجه داشته باشند و این حوزه را راهبری کنند.
 

ارائه مفاهیم و آموزه‌های دینی در عرصه های سبک زندگی و در قالب‌های متنوع هنری
رحمتی همچنین به ضرورت بهره‌گیری از قالب‌های متنوع هنری از جمله رمان و داستان نویسی اشاره کرد و افزود: یکی از نیازهای امروز فعالیت‌های پژوهشی، توجه به ارائه محتوا مورد نیاز جوانان در قالب داستان و رمان است، امروزه نمی‌شود مفاهیم و آموزه‌های کاربردی دینی را با کتاب‌های چند صد صفحه‌ای به مردم منتقل کرد، اما این مفاهیم در قالب رمان و داستان سریعتر و راحت‌تر به دست مخاطب خواهد رسید. رحمتی تصریح کرد: امروزه نیازمند تولیداتی هستیم که پاسخگوی ابهامات جوانان باشد و باید در تولید هر اثر، به اثر بخشی و اثرگذاری آن در جامعه هدف توجه جدی داشته باشیم و بازخورد کارها را دریافت کنیم.
وی افزود: ماندگاری آثار تولیدی حوزه های مختلف در جامعه و اثرگذاری آن، به کیفیت علمی آثار بستگی دارد و به همین دلیل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس باید بتواند با ایجاد چنین تحولی، کیفیت و اثرگذاری تولیدات خود را بیشتر و با شرایط روز منطبق کند که این کار با تلاش‌ پژوهشگران و محققان این مرکز قابل انجام است.
 

بهره‌مندی از ظرفیت دانشمندان جهان اسلام 
قائم مقام تولیت آستان قدس به جایگاه بنیاد پژوهش‌های اسلامی در حوزه جهان اسلام نیز اشاره و تصریح کرد: این بنیاد باید مامن و مرکزی برای حضور دانشمندان، فضلا و علمایی باشد که دل در گرو اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام دارند و برای تحقق این مهم باید از ظرفیت‌های دانشمندان جهان اسلام بهره‌ گرفت.
 رحمتی افزود: رسیدن به مرجعیت علمی و پژوهشی، یکی از دغدغه‌ها و توصیه‌های موکد تولیت آستان قدس رضوی است که بخش مهم آن به فعالیت اثرگذار در عرصه بین‌المللی مربوط است و هرچند تاکنون در این زمینه اقدامات خوبی از جمله احیای کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان و امام رضا(ع) طراحی شده، اما بایستی توجه بیشتری به استفاده از نظرات نخبگان و فرهیختگان این عرصه داشت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی