معلمی متفاوت بود. فضائل و خصائص اخلاقیاش بین جامعه معلمان شهرت داشت. در کسوت مقدس معلمی، از خیران مدرسهساز و نیز خادمان بارگاه منور رضوی بود. از زبان اساتید و معلمان پیشکسوت آموزش و پرورش، ستارهای ماندگار از نظام تعلیم و تربیت بود.
بزرگداشت زنده یاد استاد حیدری، خادم رضوی، معلم و خیر مدرسه ساز برگزار شد
به گزارش آستان نیوز، پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت، آیین نکوداشت استاد فرزانه فقید غلامحسین حیدری با حضور مسئولان استانی و کشوری آموزش و پرورش از جمله حضور برخط دکتر غلامحسین حداد عادل به میزبانی بنیاد فرهنگی رضوی در سالن دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) برگزار شد.
آموزش و پرورش باید مسئله اول کشور شود
ابتدا، سیدامیر شوشتری رئیس آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه معلمان اول باید دست به خوسازی بزنند تا انسان سازی کنند، ابراز کرد: ابتدا باید بزرگی و فضیلت ملکه وجودی معلم شود که موفق به پرورش انسانی فاضل شود.
وی افزود: فضلا و اندیشمندانی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیرق تعلیم و تربیت را سرپا نگه داشتند و امروز به شاگردان خود سپردند. در تمام ادوار بعد از انقلاب التهابهای متفاوتی را در میان فرزندان و دانش آموز کشورمان پشت سر گذاشتیم. از جذب نیروهای منافقان از بین دانش آموزان تا جهاد و رشادتهایی که در دوران دفاع مقدس توسط شاگردان مدرسهای رقم خورد.
سیر تاریخ انقلاب اسلامی نشانگر آن است که نظام آموزش و پرورش نه تنها در ایفای مسئولیت تعلیم و تربیت، از مسیر دانش آموزان در تدبیر امور نیز مؤثر است. از این رو، به منظور مرتفع شدن مشکلات کشور نیاز بود سالها پیش در عرصه آموزش و پرورش توجه و سرمایه گذاری صورت میگرفت تا شاهد مشکلات امروز کشورمان نباشیم. امیدواریم آموزش و پرورش مسئله اول کشورمان شود.
از ستارگان ماندگار عرصه تعلیم و تربیت
دکتر احمد محمودزاده ضمن گرامیداشت خدمات مرحوم حیدری گفت: این روزها تقدیر و تکریم از جامعه معلمان که سربازان گمنام نظام اسلامی در تعلیم و تربیت در جای جای کشورمان از روستاها، شهرها تا نقاط مرزی هستند و بیرق حاکمیت اسلامی را به اهتزار در می آورند، مورد توجه همگان قرار دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش، ارج گذاشتن به معلم، مکتب و مدرسه را زیر بنای جامعه در تاریخ کهن ایران اسلامی دانست و افزود: در آموزههای و فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی مقام معلم و منصب داران آموزش و پرورش آراسته به شأنی از شئون الهی و ادامه دهنده راه پیامبران عظیم الشأن تلقی میشدند. دین اسلام با تعلیم آغاز شد که نقطه عزیمت و سرآغاز تعالیم اسلامی بود.
وی با اشاره به اولین آیه سوره مبارکه علق ادامه داد: خدواند متعال خطاب به پیامبرش فرمود: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِي خَلَقَ» بی تردید معلمان این سرزمین در انتقال میراث علمی، فرهنگی، بسط فضایل اخلاقی و رشد و تربیت نسل امروز و فردا سهم بسزایی دارند. معلمان فرزانه این کشور توانستند نسلی از شاگردان آینده ساز انقلاب را با تربیتی درونی و ماندگار پرورش دهند.
معلمانی چونان مرحوم حیدری وارثانی بزرگ و با فضیلت هستند که بعد از مرگ نیز زندگی معنوی خویش را ادامه دادند و در اذهان مردم باقی ماندند. در آداب و رسوم غنی ایرانی معلمانی از تبار ماندگار کم نیستند؛ علامه طباطبایی، شهید مطهری، خواجه رشید الدین فضل الله همدانی، سعید کاظمی آشتیانی و بسیاری از شهدای هسته ای و خیل شهیدان دوران ۸ ساله دفاع مقدس از دیروز تا امروز انقلاب اسلامی در بحران های مختلف وسط میدان نقش آفرینی کردند و مسیر اعتلای نظام اسلامی را فراهم کردند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش درخصوص ابعادی از شخصیت ماندگار مرحوم حیدری گفت: استاد غلامحسین حیدری متأسی از مکتب علمای بزرگ و ارائه فعالیتهای متنوع علمی، فرهنگی و تربیتی و نیز مسئولیتهای بسیاری که در وزارت آموزش و پرورش داشتند، به جمع ستارگان و معلمان ماندگار در عرصه تعلیم و تربیت کشور پیوستند. او معلمی انقلابی، مبارز، ولایتمدار، پرشورونشاط و خستگی ناپذیر بود که دغدغهاش تربیت نسل آینده کشور بود.
دفاع از جبهه تعلیم و تربیت از مصادیق جهاد تبیین
غلامحسین حداد عادل نیز در بخش دیگری از این مراسم دقایقی به صورت برخط سخنانی ارائه کرد و گفت: خاک خراسان با مزیتهای فراوان و امتیازات علمی و معنوی بسیار، نقش تعیین کنندهای در معارف و فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در طول تاریخ داشته و دارد. آموزش و پرورش خراسان مردان بزرگی را به کشور تقدیم کرده است.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه سالها پیش توفیق همکاری با مرحوم حیدری را داشته، افزود: او تحصیلکرده رشته زبان انگلیسی بود و سالها در چند استان بزرگ مسئولیتهایی نظیر معاون وزیر آموزش و پرورش را برعهده داشت. او معلمی مؤمن، انقلابی و سلیم النفس، با پشتکار، دلسوز، خوش اخلاق و مهربان بود.
به گفته وی، ایشان به انقلاب اسلامی معتقد بود و همه وجودش را در مسیر آموزش و پرورش در خدمت انقلاب مصروف داشت. امروز دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی از طریق فضای مجازی به سراغ دانش آموزان رفته و جهاد امروز دفاع از جبهه تعلیم و تربیت است. ما وظیفه سنگینی در حوزه جهاد تبیین برعهده داریم و شاید عرصهای بهتر از کلاس درس برای جهاد تبیین نباشد.