پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در نشست نقد و بررسی رمان «بازیگر پنجم» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح شد؛
۱۴۰۲-۰۲-۲۵

نوشتن رمان‌های دینی بسیار سخت است

رمان «بازیگر پنجم» کاری از انتشارت به‌نشر درسالن یاس سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نقد و بررسی گذاشته شد.

به گزارش آستان‌نیوز، در این مراسم محسن هجری نویسنده اثر، مصطفی خرامان دبیر طرح، جعفر توزنده جانی کارشناس و منتقد ادبی و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب حضور داشتند.
 

 نگارش رمان‌های امروزی و جذاب با نگاه به زندگی ائمه معصومین (ع) در به‌نشر 

مصطفی خرامان نویسنده و دبیر طرح رمان «بازیگر پنجم» در این نشست با بیان اینکه مشکلی که در روایت کتاب‌های دینی داریم، مشکل تاریخ است، گفت: در مسیر نگارش کتاب‌های دینی روایت‌های متفاوتي از مسائل مطرح است که نویسنده نمی‌داند باید سراغ کدام منبع برود.

 وی در این نشست با بیان‌اینکه زندگینامه داستانی؛ از نوع رئالیسم است؛ اما داستان امر دیگری است، گفت: آمیختن داستان و ناداستان از نا آگاهی نویسنده نشات‌ می‌گیرد.

این نویسنده اظهار داشت: انتشارات به‌نشر پیشنهاد طرحی جذاب برای زندگی امامان معصوم(ع) را‌ به بنده داد که من هم پذیرفتم مجموعه جلدی۱۴ رمان بنویسم که کاملا امروزی و جذاب با نگاه به زندگی ائمه معصومین (ع) باشد. برای این طرح از نویسندگان خوب دعوت کردیم.

خرامان تصریح کرد: تاکنون حدود ۱۰ عنوان ‌کتاب این طرح منتشر شده و بقیه در دست انتشار است. این مجموعه که به نظرم کار خوبی است می‌تواند راهبرد مجموعه‌های دیگر باشد.
 

وجود مشکلات تاریخی در نگارش رمان‌های دینی

وی گفت: در این‌ پروژه به نکاتی پرداختیم که خیلی محل اختلاف نباشد. به هر حال کار دینی نوشتن بسیار سخت است.تمام تلاش ما در این طرح این یود که نگاه نوجوانان را به این حوزه عمیق تر کنیم.
 

روایت داستان گروهی از نوجوانان پسر در رمان «بازیگر پنجم»

محسن هجری نویسنده کتاب «بازیگر پنجم» نیز در این مراسم عنوان کرد: برای نوشتن این کتاب‌ها زحمت زیادی کشیده شد و قبل از انتشار بارها خوانده شد. هر کتاب که عنوان داستانی دارد باید خواندنی باشد در غیر این صورت مخاطب با آن ارتباط برقرار نمی‌کند. در داستان‌های دینی و تاریخی، قدرت عمل نویسنده را می گیرند و این باعث می‌شود کار دستوری و فرمایشی شود.همین مسائل موجب می شود تالیف ما نسبت به ترجمه ضعیف شود.

این نویسنده با اشاره به اینکه نوجوانان علاقه‌ای به تاریخ ندارند، بیان کرد: برای نوجوان تاریخ معنایی ندارد و برای همين به کار تاریخی هم علاقه ندارد. زمانی که  ۴۰، ۵۰ سال از عمر فرد می گذرد،  تاریخ و زمان برایش معنا پیدا می کند. یکی از تلاش‌های ما در این طرح،آوردن تاریخ به زندگی امروزی بود.

وی در موردکتاب" بازیگر پنجم" گفت: این کتاب در مورد گروهی در مدرسه هست که با زورگویی و اجحاف مواجه می‌شوند و اینجاست که تاریخ برایشان‌معنا پیدا می کند و می‌خواهند از تاریخ رهنمون برای حل مشکل خود پیدا کنند.
 

توجه نوجوانان به رمان‌های امروزی 

بر اساس این‌گزارش،جعفر توزنده جانی، منتقد ادبی عنوان کرد: به نظرم این اثر یکی از آثار موفق در مجموعه رمان‌های زندگی ائمه معصومین(ع) است. بقیه کتاب‌های این مجموعه را هم می خوانم. خودم را منتقد نمی دانم.‌ کاشف کتاب هستم. هر وقت سراغ کتاب می‌روم تلاش می کنم آن‌را کشف کنم. 

این نویسنده و منتقد یکی از مشکلات رمان‌ها را فصل بندی کتاب دانست و افزود: یک رمان خوب، هرفصلش یک داستان خوب است. فصل‌ها شبیه پرده نمایش است. کاش در کتاب " بازیگر پنجم" بیشتر در مورد کتاب گفته می‌شد. رمان‌های ایرانی که به فضای مدرسه بپردازند، کم است در حالی‌که بچه‌ها به این نوع کتاب‌ها علاقمند هستند.
 

 روایت رمان «بازیگر پنجم» از انتقام‌ و بخشش و مرز باریک حق و باطل

رامونا میر حاجیان مقدم کارشناس تولید انتشارات به‌نشر هم در این مراسم گفت: به دنبال تغییر رویکرد محتوایی در انتشارات به نشر، ادبیات دینی سرفصل اصلی این انتشارات قرار گرفت. ما در به‌نشر تصمیم گرفتیم مجموعه آثاری با موضوع سنت و سیره ۱۴ معصوم تولید کنیم و این تصمیم سر آغاز تعریف طرح‌های تولیدی بود. این طرح ها بسته به سن مخاطب و قالب ادبی تقسیم بندی شده‌اند.هر کدام از این طرح‌ها یک دبیر و چند دبیر محتوایی و ادبی داشتند.

وی ادامه داد: یکی از این طرح‌ها تولید رمان هایی برگرفته از آموزه‌ها و سنت و سیره ۱۴ معصوم برای مخاطب نوجوان و بزرگسال است.دسته ای از این رمان‌ها در قالب رمان تاریخی روایت می شوند مانند " هیولای اسب سوار" و دسته ای دیگر رمان رئالیسم  هستند.این دسته از رمان‌ها بر بستر زندگی امروزی هستند و در هر یک از آنها به یکی از معصومین و یارانشان اشاره شده است.

میر حاجیان مقدم تصریح کرد: در این طرح  رمان " من و آقای همسایه" از توسل و ارادت به حضرت‌جواد می گوید. رمان پرواز اسب سفید"مفهوم صبر و انتظار را تبیین می کند  و  رمان «بازیگر پنجم» روایت داستانی از انتقام‌ و بخشش و مرز باریک حق و باطل است. 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی