پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۲-۲۷

بازدید تجار و مدیران مناطق آزاد تاجیکستان از زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس

با هدف سرمایه‌گذاری و توسعه ارتباطات میان ایران و تاجیکستان، تعدادی از تجار، بازرگانان و مدیران عامل مناطق آزاد این کشور از زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس دیدن کردند.

به گزارش آستان نیوز، در این بازدید که علاوه‌بر هیات تاجیکی و مدیران منطقه ویژه اقتصادی سرخس، مدیران گمرک و پایانه این شهرستان و... حضور داشتند، از سایت‌های ریلی، گمرک، راه آهن، انبارها، سردخانه‌ها و... دیدن شد.
رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس در حاشیه این بازدید اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف طرفین، توسعه بازار کشورهای آسیای میانه است که در این میان منطقه ویژه سرخس سرخس به دلیل قرار گرفتن در کانون کشورهای عضو اکو، نقطه اتصال بین آسیای میانه و کشورهای جنوب خلیج فارس به حساب می‌آید.
محمدرضا برهمند گفت: تاجیکستان یکی از کشورهای موثر، هم‌زبان و دارای اشتراکات فرهنگی بسیار با ایران است که در جلسات چند روز اخیر، هیات تاجیکی تمایل و علاقه خود را نسبت به همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک دو طرف در کشورهای یکدیگر اعلام کرده است.
او ادامه داد: امروز بازدید بسیار خوبی انجام شد و طرفین پیرامون چندین محور به توافق رسیدند که در این راستا ظرف چند روز آینده با حضور استاندار خراسان رضوی، تفاهم‌نامه‌ای بین منطقه ویژه اقتصادی سرخس و مناطق آزاد تاجیکستان به امضا خواهد رسید.
 

تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه و آزاد ایران و تاجیکستان
رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به موضوعات مورد توافق در این بازدید گفت: ایجاد و تاسیس دفاتر مشترک طرفین در ایران و تاجیکستان و همچنین اجرای مساعدت‌های ویژه برای سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و مناطق آزاد تاجیکستان، از جمله این موارد به‌شمار می‌رود.
او ادامه داد: علاوه‌براین تسهیل‌گری‌های اقتصادی برای تجار و بازرگانانی که در مسیر بین سرخس و تاجیکستان نسبت به انتقال و حمل‌ونقل بار اقدام کنند هم درنظر گرفته خواهد شد.
برهمند افزود: در این راستا منطقه ویژه اقتصادی سرخس از تمام سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در تاجیکستان و ایران دارند، تمام قد حمایت خواهد کرد.
 

توسعه ترانزیت کالا از مسیر سرخس
او با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت‌های تجاری و ترانزیت کالا از مسیر منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار کرد: با توجه به این‌که این منطقه دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه است، باید از ظرفیت‌های آن برای کمک به توسعه صادرات و واردات و همچنین رونق اقتصادی سرخس و کشور استفاده کرد.
برهمند ادامه داد: از آنجا که پنبه و جو، از جمله مهم‌ترین محصولات صادراتی کشور تاجیکستان و همچنین دو کالای استراتژیک برای ایران به‌شمار می‌رود، می‌توان بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات از مرز سرخس تامین کرد.
او افزود: در تلاش هستیم تا از طریق واردات کالاهای اساسی از منطقه ویژه اقتصادی سرخس، این مرز به عنوان دروازه ورودی محصولات استراتژیک به کشور شناخته شود.
 

بهره‌گیری از تجربیات دو کشور برای ساخت مراکز لجستیکی بزرگ
عبدالله‌زاده مصطفی رستم مدیرعامل منطقه آزاد کُلپ تاجیکستان نیز در این بازدید گفت: به سفارش رئیس جمهور کشورمان و با هدف مستحکم کردن روابط اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان، امروز هیاتی رسمی از ولایت ختلان از زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس دیدن کرد.
او ادامه داد: ایران و تاجیکستان، دو کشور دوست و دارای فرهنگ و زبان مشترک هستند، از همین رو در تلاش هستیم تا روابط‌مان با کشور و دولت ایران را به بالاترین سطح برسانیم.
مدیرعامل منطقه آزاد کُلپ تاجیکستان با تاکید بر توسعه همکاری‌های مشترک بین طرفین اظهار کرد: تمام برنامه‌های این هیات بر انجام مناسبات بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان از طریق همکاری متقابل و سودمند مناطقِ کلپ و ویژه اقتصادی سرخس متمرکز شده است.
او ادامه داد: ما می‌توانیم علاوه‌بر استفاده از تجربیات یکدیگر در ساخت کارخانه‌های مشترک و مراکز لجستیکی بزرگ برای واردات و صادرات محصولات بین دو کشور، سرمایه‌گذاری‌های عمیقی هم داشته باشیم‌.
 

سرخس، بهترین منطقه برای واردات گاز به تاجیکستان
مصطفی رستم با ابراز شگفتی از امکانات و زیرساخت‌های موجود در منطقه ویژه اقتصادی سرخس خاطرنشان کرد: این منطقه علاوه‌بر زیرساخت‌های لجستیکی فراوان، معادن و منابع انرژی دارد که می‌توان با همکاری یکدیگر به بهترین شکل از آن بهره برد.
او ادامه داد: در طول سال‌های گذشته جمهوری تاجیکستان به دنبال اتصال و برقراری ارتباط با منطقه‌ای برخوردار از منابع گازی و نفتی بوده است تا بتواند از آن برای واردات گاز و مواد سوختی به تاجیکستان استفاده کند.
مصطفی رستم، منطقه ویژه اقتصادی سرخس را بهترین نقطه برای واردات گاز و مواد سوختی به تاجیکستان دانست و گفت: تاجیکستان نیز منابعی دارد که محصول آن را بیشتر به‌صورت خام فروشی صادر می‌کند، درصورتی که می‌توانیم با استفاده از تجربیات یکدیگر، کارخانه‌هایی را به صورت مشترک احداث کنیم تا از خام‌فروشی جلوگیری شود.
او ادامه داد: بازدید امروز و آشنایی با امکانات و زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس، برای مهیا کردن زمینه همکاری لازم در حوزه‌های مختلف بین دو کشور مفید بود و در این راستا به زودی تفاهم‌نامه‌های مهمی بین دو کشور در زمینه‌های مختلف لجستیکی و... به امضا خواهد رسید.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

شورای شهر با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به توجه ویژه شورای شهر مشهد برای تحقق دستور رئیس جمهور در حل مشکل پارکینگ اطراف حرم مطهر در…

تلویزیون اینترنتی