پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۲-۲۷

آغاز به کار همايش بین المللی «اوقات فراغت» به میزبانی دانشگاه امام رضا(ع)

آيين افتتاحييه سومين همايش ملي و دومين همايش بين المللي «اوقات فراغت» با حضور دست اندركاران و مسئولان حوزه هاي علمي و تخصصي تربيت بدني و علوم ورزشي به صورت نيمه مجازي برگزار شد.

  به گزارش آستان نیوز، دكتر زهرا سلمان، رئيس پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي، در آيين افتتاحيه سومين همايش ملي و دومين همايش بين المللي «اوقات فراغت» كه توسط دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) و با ميزباني مشترك دانشگاه هاي تبريز، مازندران و شيراز به صورت نيمه مجازي در مشهد برگزار شد، اظهار كرد: يكي از موضوعاتي كه در چند ده اخير بسياري از جامعه ‏شناسان و صاحب ‏نظران مسايل اجتماعي به آن متمركز شده اند، بحث اوقات فراغت و نحوه گذران آن است. اين امر، از مهم‏‌ترين راه‌‏هاي شناخت جوامع و نيز معيار مهمي براي سنجش تمايلات مردم محسوب مي‏شود.
 

نقش سليقه افراد در گذران اوقات فراغت
وي با بيان اينكه همه افراد در نحوه گذران اوقات فراغت خود يكسان نيستند، خاطرنشان كرد: در جامعه امروز، با پيشرفت فناوري و تغيير سبك زندگي، اوقات فراغت و نحوه گذران آن براي افراد بسيار مهم شده است. اين زمان مي‌تواند براي افراد فرصتي براي تفريح، بهبود وضعيت جسماني و رواني، افزايش تمركز و كارآيي و ... باشد.
دکتر سلمان با اشاره به نقش سليقه افراد در نحوه گذران اوقات فراغت، عنوان كرد: گذران اوقات فراغت با زندگي و فرهنگ هر جامعه پيوند نزديكي دارد و همين ارتباط تنگاتنگ، جوامع آگاه را بر آن داشته كه با اجراي سياست‌هاي مناسب اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، از هدر رفتن اوقات فراغت جلوگيري كنند.
 

خانواده؛ گام اول در مديريت صحيح اوقات فراغت
وی افزود: در اوقات فراغت مطلوب، فرد مي‌تواند فرصتي براي شكوفايي فردي و تحقق استعدادها پيدا كرده و دست به انتخاب آگاهانه زند. از اين رو فرآيند مديريت صحيح اوقات فراغت در وهله اول از خانواده شروع خواهد شد و در ادامه به جامعه تسري پيدا خواهد كرد.
اين مقام مسئول ورزش را ركن اساسي سلامت جامعه عنوان كرد و گفت: گسترش فرهنگ آپارتمان نشيني و تغيير سبك زندگي افراد، نياز است تا براي اقشار مختلف جامعه و گروه هاي مختلف سني از كودكي تا ميانسالي برنامه ريزي هاي لازم براي توسعه ورزش پيگيري شود.
 

نهادينه كردن فرهنگ ورزش كردن
 رئيس پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي با انتقاد از اينكه موضوع ورزش در سطح كلان در كشور ما مغفول مانده است، تصريح كرد: ورزش به عنوان پيش نياز توسعه سلامت مطرح است و بايد كاري كنيم تا مردم فرهنگ ورزش كردن را ياد بگيرند.
وي با بيان اينكه ورزش هاي ما بايد فرهنگي شوند، بيان كرد: ورزش به عنوان يك سرمايه مي تواند در كاهش ابتلا به خطرات جسمي و روحي اقشار مختلف جامعه كمك شاياني را داشت باشد و شاهد هستيم در در بسياري از كشورهاي توسعه يافته دنيا، رقم بالايي را براي حوزه سلامت اختصاص مي دهند و در عوض آن رقم بزرگتري را در حوزه درمان صرفه جويي مي كنند.

دکتر سلمان در ادامه آمادگي پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي را براي ميزباني مشترك در برگزاري چهارمين دوره همايش ملي- بين الملي اوقات فراغت ارديبهشت ماه 1403 اعلام كرد.

محمود خسروي وفا، رئيس كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران نیز در اين مراسم، ضمن ابراز خرسندي از برگزاري همايش «اوقات فراغت» عنوان كرد: اين همايش علاوه بر روشن سازي افكار جامعه در حوزه اوقات فراغت، جنبه هاي اشتغال آفرين در مسير نياز دانشجويان علوم ورزشي را به جامعه هدف معرفي خواهد كرد.
وي ضمن ارائه پيشنهاد حمايت كميته ملي المپيك از همايش ‌هاي علمي به ويژه همايش ملي-بين المللي «اوقات فراغت» از طريق نقش آفريني كميسيون آموزش و پژوهش المپيك عنوان كرد: كميته ملي المپيك آمادگي خود را براي ميزباني مشترك در برگزاري چهارمين همايش ملي و سومين همايش بين اللملي اوقات فراغت اعلام مي دارد.


تغيير الگوي گذران اوقات فراغت در عصر حاضر
دكتر ابراهيم علي دوست قهفرخي، مديركل تربيت بدني سازمان امور دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ديگر سخنران آيين افتتاحيه اين همايش بود و اظهار داشت: اوقات فراغت واژه عامي است و تعاريف مختلفي براي آن ارايه شده است؛ اما در مجموع اوقات فراغت را مي توان مجموعه اي از اشتغالاتي قلمداد كرد كه فرد كاملاً به رضايت خاطر يا براي استراحت يا براي تفريح يا به منظور توسعه آگاهي ها و يا فراگيري غير انتفاعي و مشاركت اجتماعي داوطلبانه، بعد از رهايي از الزامات شغلي، خانوادگي و اجتماعي به آن مي پردازد.
وي عنوان كرد: تأثير شگرف انقلاب فناوري ارتباطات و اطلاعات بر زندگي بشر و تغيير سبك زندگي و ذائقه افراد، منجر به تغير الگوي گذران اوقات فراغت در اقشار مختلف جامعه است از اين رو تلاش براي آگاهي بخشي و مديريت صحيح اوقات فراغت زماني اثرگذار خواهد بود كه اين فعاليت ها از جذابيت بيشتري برخورد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی