پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۲-۲۸

برگزاری ویژه برنامه‌های «هفته میراث فرهنگی» در کتابخانه و موزه ملی ملک 

کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران، ویژه برنامه‌های متنوعی را همزمان با هفته میراث فرهنگی برگزار می‌کند. 

به گزارش آستان نیوز، در نخستین برنامه به مناسبت روز جهانی موزه‌ و میراث فرهنگی، رویداد مشترک موزه‌های شهر تهران با همکاری مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با موضوع «میدان موزه‌ها» اجرا می‌شود. 
این برنامه با هدف گرامیداشت روز جهانی موزه‌ به عنوان فرصتی برای معرفی داشته‌ها و موجودیت موزه‌ها به جامعه در راستای ارتباط بیشتر با مردم و ارتقای هر چه بیشتر سطح آگاهی عمومی از وجود و ظرفیت موزه‌ها با گردهمایی تعدادی از موزه‌های تهران در روز پنجشنبه 28 اردیبهشت 1402 در بخشی از میدان مشق، در برابر موزه ملی ایران برگزار خواهد شد. 
در این رویداد 30 موزه تهران از سازمان‌ها و نهادهای مختلف همچون موزه ملی ملک نخستین موزه وقفی- خصوصی کشور، زیر چتر موزه به سطح عمومی شهر می‌آیند و از ساعت ۹ تا 18 به معرفی موزه‌ها، آثار و همچنین فعالیت‌ها و انتشارات خود می‌پردازند تا فرصت عمومی‌تر شدن موزه‌ها را فراهم آورند. 
اجرای خیمه شب‌بازی، پخش فیلم و کارگاه‌هایی برای کودکان، از دیگر برنامه‌های رویداد میدان موزه‌ها خواهد بود تا علاقه‌مندان فرصت تجربه و لذت بیشتر داشته باشند.
 

بازدید رایگان در روز جهانی موزه
به همین مناسبت، گردشگران نیز می‌توانند در ۲۸ اردیبهشت ماه به رایگان از تالارهای موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک دیدن کنند و با گوشه‌ای از فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی از نزدیک آشنا شوند. 
این مجموعه فرهنگی با برخورداری از تالارهای خلاقانه موزه‌ای همچون علوم در ایران اسلامی، هنر و زندگی و هزار داستان و گنجینه ارزشمندی از آثار فاخر خوش‌نویسی، نقاشی، سکه، تمبر، نگارگری، هنرهای لاکی و...، یکی از نقاط جذاب گردشگری پایتخت محسوب می‌شود. 
 

برگزاری نشست‌های تخصصی
همچنین سه نشست تخصصی به همت دانشگاه هنر و مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری انجمن موزه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی ایران با موضوع «استاندار آمارهای بین‌المللی موزه‌ها»، «آشنایی با مُهرهای دوران قاجار» و «خانه موزه» در این موقوفه فرهنگی، برپا خواهد شد.  
نشست «استاندارد آمارهای بین المللی موزه‌ها» با حضور ندا رسولی پژوهشگر، موزه‌دار و کارشناس رسمی دادگستری اشیاء عتیقه و کتب خطی، شنبه 30 اردیبهشت 1402 از ساعت 13 تا 14:30 برگزار می‌شود. 
دومین نشست با محوریت «آشنایی با مهرهای دوران قاجار(شاهان، شاهزادگان و صدراعظم)» با سخنرانی رضا فراستی، محقق حوزه اسناد و مدیر سابق اطلاع‌رسانی مؤسسه‌ مطالعات تاریخ معاصر، 30 اردیبهشت ماه از ساعت 14:30 تا 16:30 برپا خواهد شد.
نشست «خانه موزه» نیز با سه موضوع «خانه‌موزه مقدم از بایدها تا نبایدها» با حضور مصطفی ده‌پهلوان دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و رئیس مؤسسه‌ باستان‌شناسی دانشگاه تهران، «روایت اشیاء در خانه‌ موزه سیمین و جلال» با حضور منیژه نقویان پژوهشگر و مدرس دانشگاه و «از خلوت تاجلوت، مرور گذر از خانه به موزه» با حضور بهرنگ ذوالفقاری پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دوشنبه یکم خرداد 1402 از ساعت 13 تا 17 برگزار می‌شود. 
دوره آموزشی مطالعات ایران‌شناسی با رویکرد «درآمدی بر شناخت فرهنگ و هنر ایران» نیز با حضور ابوالعلا سودآور در پنج جلسه (دوشنبه‌ها هر دو هفته یک‌بار) از یکم خردادماه از ساعت 16 در ساختمان این موقوفه برگزار خواهد شد.
این خبر حاکی است، در آستانه روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، دو نشست تخصصی نیز در زمینه دستاوردهای پژوهش‌های حفاظت و مرمت آثار تاریخی، به همت دانشگاه هنر و مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری انجمن موزه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی ایران، دوشنبه 25 اردیبهشت ماه در این مؤسسه برگزار شد. 
شایان ذکر است، کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 شمسی بر بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) وقف شده است و در حال حاضر از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 تا ساعت 16:50 به نشانی «تهران، میدان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» پذیرای فرهنگ‌دوستان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی