پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همزمان با آغاز دهه کرامت صورت گرفت؛
۱۴۰۲-۰۲-۳۱

  «میراث رضوی در گنجینه ملک» به نمایش درآمد

همزمان با آغاز دهه کرامت، نمایشگاه «میراث رضوی در گنجینه ملک» در کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران افتتاح شد. 

به گزارش آستان نیوز، این نمایشگاه در راستای گرامیداشت ایام باسعادت میلاد حضرت معصومه(س) و حضرت رضا(ع) و معرفی نفایس منتخب گنجینه ملک با محوریت موضوعی حضرت رضا(ع) با نمایش بیش از 40 اثر موزه‌ای و تابلوی مرتبط، یکشنبه 31 اردیبهشت ماه در نگارخانه این موقوفه در پایتخت گشایش یافت. 
این آثار موزه‌ای دربردارنده 6 نسخه خطی و کتاب چاپ سنگی، یک تمبرینه‌ طلا و نقره و 4 سکه تاریخی و یادبود از ادوار مختلف؛ از دوره عباسیان تا قاجاریه می‌شود که سکه‌های ولایت‌عهدی امام رضا(ع) و نسخه خطی زیارت، از مهمترین آثار نمایشگاه حاضر به شمار می‌آید. 
نسخه خطی زیارت دارای یک مقدمه، سه باب و 12 فصل و یک خاتمه است که با تعریف معنای زیارت در مقدمه آغاز شده و مسائل تخصصی و معنوی زیارت را در باب‌ها و فصل‌های خود مطرح می‌کند. این اثر با عنوان «رساله فی زیاره الرضا(ع)» به زبان عربی است و قدمت آن به قرن 11 قمری برمیگردد. 
 

نمایش تابلوهای آثار منتخب
همچنین 21 تابلو از تصویر آثار مرتبط با امام رضا(ع) موجود در گنجینه ملک؛ از عکس‌های تاریخی و تمبرهای یادبود تا تابلوی نقاشی قهوه‌خانه‌ای «حدیث سلسله الذهب»، در نمایشگاه میراث رضوی در گنجینه ملک در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
10 تابلوی دیگر این نمایشگاه نیز روایتگر زندگی‌نامه امام رضا(ع) در سفر تاریخی ایشان از مدینه به مرو است. تابلوی بزرگی از نقشه‌ قدیمی حرم مطهر رضوی متعلق به دوره قاجار نیز در نمایشگاه قابل رؤیت است. 
این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک برنامه‌های گوناگون فرهنگی، هنری و آیینی در دهه کرامت از 31 اردیبهشت تا 9 خرداد 1402 اجرا می‌کند. 
شایان ذکر است، این مجموعه در سال 1316 شمسی توسط حاج حسین آقا ملک بزرگترین واقف معاصر ایران بر حرم مطهر حضرت رضا(ع) وقف شده است و در حال حاضر از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 تا ساعت 16:45 به نشانی «تهران، میدان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» آماده میزبانی از علاقه‌مندان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی