پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

کارشناس مرکز جامع مشاوره آستان قدس مطرح کرد:
۱۴۰۲-۰۲-۳۱

تقویت آرامش، محبت و مسئولیت‌پذیری در خانواده با فرزندآوری

مدرس دانشگاه و مشاور مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی می‌گوید: بر اساس بررسی‌های انجام شده، فرزندآوری به ارتقای سلامت روحی و روانی والدین کمک کرده و میزان آرامش، مهرورزی و احساس مسئولیت در خانواده را نیز تقویت می‌کند.

نعیمه بهشتی در گفت‌وگو با آستان‌نیوز، به تبیین موضوع «تاثیر فرزندان در ارتقاء و تعالی خانواده‌ها و فواید سلامت روانی فرزندآوری بر خانواده» اشاره و تقویت نشاط در والدین را یکی از نتایج فرزندآوری ذکر می‌کند. وی می‌گوید: فرزند‌آوری علاوه بر ایجاد نشاط و شادی در خانواده، افسردگی و استرس را در زندگی کاهش داده و انگیزه و تلاش، با حضور فرزندان در والدین افزایش می‌یابد.
 

بیشتر شدن حس امید به زندگی
او می‌افزاید: حس امید به زندگی از فواید سلامت روانی فرزندآوری بر خانواده است، با به دنیا آمدن فرزندان امید و آرزو در والدین رشد یافته و والدین هر فعالیتی را به امید فراهم آوردن آینده‌ای روشن برای فرزندان انجام می‌دهند تا شاهد رشد و پیشرفت فرزندان خود باشند، در واقع کسانی که امید به زندگی دارند بیشتر عمر می‌کنند. 
 

تقویت آرامش و محبت در خانواده
بهشتی می‌افزاید: با آمدن فرزند در خانواده، احساس دوست داشتن، علاقه‌مندی و دوست داشته شدن در والدین رشد پیدا می‌کند، در واقع وقتی فرزندی به دنیا می‌آید عشق و محبت بین زن و مرد معنای دیگری پیدا کرده و خالص‌ترین شکل محبت بین آنان شکل می‌گیرد. مدرس دانشگاه و مشاور مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی ادامه می‌دهد: احساس ارزشمندی، قدرت و رشد شخصیت، از دیگر فواید سلامت روانی فرزندآوری بر خانواده است، پدر و مادر با آمدن فرزند سعی می‌کنند اطلاعات بیشتری کسب کرده و ضمن درک موقعیت‌های متفاوت، افکار خود را تغییر دهند. وی با اشاره به نقش فرزندان در استحکام خانوادهای می‌گوید: فرزند، فضای خانواده را شادتر می‌کند، با حضور فرزند شادی در خانه موج می‌زند و غم و ناراحتی از دل پدر و مادر دور می‌شود، حس پدر و مادر شدن وصف ناپذیر است و ناخودآگاه افسردگی را رفع می‌کند. به گفته بهشتی وجود فرزند به زندگی هدف می‌دهد و پدر و مادر در یک زندگی هدفمند برای آینده خود و فرزندانشان برنامه‌ریزی داشته و مسئولیت‌پذیری بیشتری دارند. او تصریح می‌کند: فرزند موجب آرامش روحی و روانی در والدین می‌شود و کودک با آمدن خودش آرامش را برای خانواده به ارمغان می‌آورد و اضطراب را از خانواده دور می‌کند. بهشتی خاطر نشان می‌کند: از دیگر تاثیرات روحی و روانی فرزندآوری بر خانواده، مانع شدن از جدایی و طلاق است، معمولا پس از ازدواج  زن و شوهر به دلایل مختلفی در زندگی احساس ناکامی می‌کنند و به سمت طلاق پیش می‌روند اما با آمدن فرزند موجب می‌شود این معادلات به هم بریزد و کیفیت زندگی بهتر شود. او ارتقا سلامت روانی، عاطفی، اجتماعی و افزایش ارزش‌های معنوی و روحی را از ویژگیهای یک زندگی با کیفیت می‌داند و می‌افزاید: اگر افراد بخواهند به یک زندگی مطلوب دست یابند، فرزند‌آوری یکی از شرایط بهبود این زندگی است.
 

دو حدیث از امام رضا(ع)
وی با بیان اینکه فرزند عامل اقتدار پدر و مادر و قوت بازوی آنان است، به مضمون حدیثی از امام رضا(ع) اشاره و تصریح می‌کند: این امام همام می‌فرمایند «از برکات ازدواج، اندوختن فرزند برای رویارویی با سختی‌های روزگار و پیامدهای زمانه است»، همچنین در حدیثی دیگر از ایشان آمده است «سعادت و خوشبختی، داشتن فرزندانی است که در مشکلات به کمک پدر و مادر خود بشتابند». به گفته بهشتی تربیت فرزند باید به گونه‌ای باشد که در مواقع سختی به کمک پدر و مادر خود بشتابد و لازمه این کار این است که پدر و مادر روی سلامت روان خود کار کنند و مهارت‌های فرزنددار شدن را بیاموزند. 
 

نیاز مهم برای اقتدار و تولید ثروت
وی به اهمیت فرزندآوری و جوانی جمعیت از نگاه اقتصادی، سیاسی و امنیتی هم اشاره و تصریح می‌کند: یکی از پایه‌های اصلی قدرتمندی، تولید ثروت و پیشرفت خانواده و جامعه، موضوع جمعیت است، جمعیت کم، قدرت جامعه را کاهش می‌دهد، کشورهای پیر همواره مورد طمع مستکبرین قرار می‌گیرند و از همین رو برای موفقیت در سطح ملی و بین‌المللی نیز وابسته به قدرت ایمان و عمل جوانان هستیم. این مدرس دانشگاه خاطر نشان می‌کند: کشوری که از جوانان غیور و پر انرژی برخوردار است دشمنان از حمله به آن کشور هراس دارند، از همین رو وجود تعداد زیاد جوانان در کشورها مانع بزرگی از حمله و تجاوز دشمنان به آن کشور می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی