پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همزمان با دهه کرامت انجام می شود؛
۱۴۰۲-۰۳-۰۲

بهره‌برداری از سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی شرکت کشاورزی رضوی

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت کشاورزی رضوی از توسعه و تجهیز سیستم‌های آبیاری نوین در مزارع و باغات این مجموعه خبر داد و گفت: همزمان با دهه مبارک کرامت، طرح آبیاری تحت فشار در سطح 950 هکتار از اراضی واحدهای تابعه این شرکت به بهره‌برداری رسید.

سید مهدی موسوی بررودی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: در قالب این طرح، 750 هکتار از مزارع کشت و صنعت مزرعه نمونه به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شده که 450 هکتار از آن مربوط به کشت محصولات سفید برگ شامل گندم، جو و کلزا و 300 هکتار مربوط به محصولات سبز برگ همچون ذرت علوفه‌ای، چغندر قند و پنبه اختصاص یافته است.

او با اشاره به تجهیز 200 هکتار از باغات پسته سازمان موقوفات و کشاورزی جنوب خراسان به سیستم آبیاری قطره‌ای گفت: این سازمان در مجموع 800 هکتار باغ پسته دارد که پیش از اجرای این طرح، 350 هکتار از آن به روش کم فشار و 250 هکتار به روش قطره‌ای تحت فشار، آبیاری می‌شده است.

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی ادامه داد: با اجرای این طرح و اختصاص 200 هکتار باقیمانده به سیستم قطره‌ای، در حال حاضر تمام باغات پسته سازمان موقوفات و کشاورزی جنوب خراسان با استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری می‌شود. ضمنا در اجرای این طرح از پیشرفته ترین نوع سیستم های کنترل مرکزی با عنوان فیلترهای اسکرین خودشوینده همراه با سیستم تزریق کود اتومات استفاده شده است.

 

افزایش راندمان آبیاری تا 85 درصد

او درباره مزیت‌های سیستم آبیاری قطره‌ای خاطرنشان کرد: نوع سیستمی که برای این باغات و مزارع طراحی شده است، راندمان آبیاری را تا حدود 85 درصد افزایش می‌دهد.

موسوی بررودی افزود: با توجه به عملکرد رضایت بخش سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌ای که پیش از این در مجموعه استفاده شده بود، تصمیم بر آن شد تا از این روش استفاده شود.

او ارتقاء شاخص بهره‌وری آب، کاهش تلفات تبخیر و تعرق، یکنواختی توزیع آب در زمین، امکان استفاده از انواع کود به صورت محلول و... را تنها بخشی از مزیت‌های سیستم آبیاری تحت فشار عنوان کرد.

موسوی بررودی با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی و افت سطح آب‌های زیرزمینی به ویژه در چند سال اخیر گفت: همین موضوع لزوم مدیریت مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری را چندین برابر کرده و باعث شده است تا شرکت کشاورزی رضوی هر ساله نسبت به توسعه و تجهیز سیستم‌های آبیاری نوین اقدام کند.

او ادامه داد: با توجه به این‌که بیشتر مصرف منابع آبی به بخش کشاورزی اختصاص دارد، کشاورزان باید توسعه بیشتر سامانه‌های جدید آبیاری را در دستور کار خود قرار دهند تا از این طریق بتواند به پایداری منابع آبی کمک کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی