پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تشریح کرد:
۱۴۰۲-۰۳-۰۳

اقدامات آستان قدس در عرصه‌های خدمت به زائران، خانواده و جمعیت و محرومیت‌زدایی/ توجه ویژه به دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها در برنامه‌های دهه کرامت

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به اقدامات این آستان در حوزه‌های خدمت به زائر و مجاور، خانواده و جمعیت، سلامت و محرومیت‌زدایی، برنامه‌های ویژه دهه کرامت را تشریح و توجه ویژه به دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها را یکی از ویژگی‌های آن بر شمرد.

به گزارش آستان نیوز، مالک رحمتی که در ویژه برنامه «اشاره» سیمای خراسان‌رضوی حضور یافته بود، اظهار کرد: زیارت یک فرصت فرهنگی، اجتماعی و معنوی است و برای خدمت‌رسانی به 30 میلیون زائر نیازمند همفکری و هم‎افزایی با سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای مختلف هستیم. 
وی افزود: خوشبختانه این همکاری در دولت سیزدهم با تشکیل کارگروه ملی زیارت محقق شده و یکی از دستاوردهایش این بود که در ایام نوروز با هم‌افزایی و همکاریهای مثال‌زدنی و تشیکل قرارگاه سیاست‌گذاری، میزبانی شایسته‌ای از زائران صورت گرفت.
 

اظهار رضایت رهبر انقلاب، بزرگترین دستاورد نوروزی خادمان 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: در کنار توفیق خدمت‌رسانی به زائران نوروزی، خوشبختانه امسال توفیق مجدد سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب را در حرم مطهر داشتیم و اظهار رضایت ایشان از عملکرد آستان قدس رضوی بزرگترین دستاوردی بود که نصیب ما خادمان در آستان قدس رضوی و دستگاه‌های اجرایی استان شد.
 

توجه به تسهیل زیارت و تکریم زائر و تحقق زیارت متعالی
رحمتی در ادامه گفت: یکی از نکات مهم و کلیدی که همواره در مقوله زیارت مورد توجه تولیت آستان قدس رضوی است، توجه به سه موضوع زیارت متعالی، تسهیل زیارت و تکریم زائر است. 
وی افزود: برای دستیابی به زیارت متعالی باید به ماندگاری زیارت توجه کنیم، در حوزه تسهیل زیارت نیز باید خدمت‌رسانی از مبدا تا مبدا صورت گیرد و برای تکریم زائر نیز باید خدمات شایسته‌ای ارائه شود که با عنایت امام رضا علیه‌اسلام و تلاش خادمان، خدا را شاکریم که در هر سه حوزه توفیقات ملموسی داشته‌ایم.
 

خانواده، محور فعالیت‌های آستان قدس
وی افزود: حوزه خانواده، جمعیت و جوانی جمعیت نیز یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تولیت آستان قدس رضوی است و در این راستا فعالیت‌های مختلفی در داخل و خارج حرم مطهر رضوی کلید خورده است. 
به گفته رحمتی، تهیه جهیزیه برای مزدوجین محروم، اعطای وام ازدواج، برگزاری مراسم عقد نومزدوجین در حرم مطهر، اجرای طرح زندگی سبک رضوی و ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان به مدت سه سال، برگزاری رویداد شکوه مادری برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر، سرکشی شخص تولیت آستان قدس از خانواده های پرجمعیت، احداث بزرگترین مرکز درمانی ناباروری شمال شرق کشور در بیمارستان رضوی و همچنین آزادسازی بانوان زندانی جرایم غیرعمد، طرح های ویژه کارکنان با هدف فرزندآوری از مهم ترین طرح های آستان قدس رضوی در حوزه خانواده، ازدواج و فرزندآوری است که اجرایی شده و استمرار دارد.
 

اجرای برنامه‌هایی ویژه دهه هشتادی‌ها 
رحمتی توجه ویژه به نسل جوان و تلاش برای کاهش شکاف بین نسلی جامعه را نیز از رویکردهای مهم آستان قدس رضوی در تدوین و اجرای برنامه ها برشمرد و گفت: آستان قدس رضوی برای گروه های مختلف مخاطبان خود که از سنین نوزادی، کودکی و خردسالی تا بزرگسالی و سالمندی را شامل می شود، اقدامات و برنامه های متنوعی داشته است که راه‌اندازی رواق کودک و اجرای طرح «بی نهایت شو» از جمله آنهاست.
وی تاکید کرد: بخش قابل توجهی از این برنامه ها روی نسل جوان و دهه هشتادی‌ها و نودی ها متمرکز است و تلاش شده با برگزاری اردوها و دوره های تربیتی و آموزشی، در کنار ایجاد نشاط و توجه به دغدغده های این نسل، آموزه های دینی و فرهنگ رضوی را نیز به آنها منتقل و شبهات آنها در حوزه های مختلف را رفع کنیم.
 

800 هکتار از باغات آستان قدس، در خدمت شهر
وی به خدمات ارائه شده به مجاوران حضرت رضا علیه‌السلام نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شهر مشهد دارای اراضی موقوفه متعددی است، مجاوران حضرت انتظار بهره وری مناسب و بهره مندی از این اراضی موقوفه را دارند که در همین راستا هم اکنون 800 هکتار از این باغات در اختیار مردم قرار گرفته است. 
رحمتی افزود: همچنین برخی از این اراضی برای کاربری عمومی از جمله ساخت بیمارستانی در حاشیه شهر، ایجاد فضای سبز و خانه‌سازی برای محرومین در اختیار شهرداری و نهادهای متولی قرار گرفته و علاوه بر آن، ارائه بخشودگی ها و مساعدت های متعدد در پرداخت اجاره موقوفات برای سنددار شدن اراضی در اختیار مردم از مهم ترین خدمات ارائه شده به مجاوران بوده است. 
برپایی اردوهای جهادی «نذر شفا» برای ارائه خدمات سلامت به محرومان و اجرای فعالیت های فرهنگی،هنری، آموزشی و اجتماعی در قالب موسسات فرهنگی مانند بنیاد فرهنگی رضوی، کتابخانه های استان قدس رضوی، موسسه تربیت بدنی، آفرینش های هنری و مراکز فروش محصولات فرهنگی و همچون برپایی جشن های مناسبتی و توزیع غذا و هدایای متبرک بین نیازمندان از دیگر خدمات آستان به مجاوران امام هشتم علیه السلام است که رحمتی به آن اشاره کرد.
 

 همدلی و امیدآفرینی در دهه کرامت
 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخشی از صحبت های خود، به تشریح برنامه های دهه کرامت نیز پرداخت و گفت: برنامه‌های دهه کرامت امسال با شعار محوری «خدمت کریمانه، همدلی و امیدآفرینی» در حال برگزاری است و برای تحقق این شعار برنامه‌های متنوعی در حرم مطهر رضوی، شهر مشهد، استان خراسان و کشوری تدارک دیده شده است.
 به گفته رحمتی میزبانی از 1300 زائر زیارت اولی و دختران بی سرپرست از سراسر کشور، اجرای طرح ها وبرنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی، حمایت از تشکل های مردمی برای برپایی جشن های خیابانی، اعزام 65 کاروان خادمان به دو هزار نقطه در داخل و خارج کشور در قالب کاروان های زیر سایه خورشید و ارائه مساعدت های ویژه برای مستاجران آستان قدس از جمله برنامه های دهه کرامت امسال است.
 

تقویت رویکرد مردمی آیین های حرم مطهر
وی تصریح کرد: برخی از آئین‌های سنتی که در سالهای گذشته ویژه خدام بارگاه منور رضوی برگزار می‌شد از امسال به دستور تولیت معزز آستان قدس، با حضور عموم زائران و مجاوران در صحن پیامبر اعظم صلوات الله علیه برگزار خواهد شد و رویکرد مردمی این برنامه ها تقویت خواهد شد که در همین راستا جشن ویژه شب میلاد حضرت رضا علیه السلام با حضور مردم در این صحن برگزار خواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی