پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیر موسسه علمی-تحقیقی مکتب نرجس: 
۱۴۰۲-۰۳-۰۷

زن تَراز انقلاب بانویی متعهد و نقش آفرین است   

مدیر موسسه علمی-تحقیقی مکتب نرجس گفت: زن تَراز انقلاب، بانویی با ایمان، متعهد و نقش آفرین است.  

 به گزارش آستان‌نیوز، مُنوَّر شایسته‌خو مدیر موسسه- علمی-تحقیقی مکتب نرجس در همایش عدالت، سلامت اجتماعی و جایگاه اجتماعی زن، از سلسله پیش نشست‌های بین‌المللی کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که در محل سالن همایش‌های روابط عمومی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین جایگاه زن از منظر اسلام و نقش او در خانواده و اجتماع پرداخت. 
وی در ابتدا با استناد به آیه 89 سوره اعراف؛ «هُوَ الَّذی خَلَقَکُم مِن نَفس واحِده...» بیان کرد: از منظر قرآن کریم زن و مرد از یک گوهر واحد آفریده شده‌اند که این بالاترین امتیاز و متعالی‌ترین دیدگاه نسبت به زن است. ما باید این امر مهم را به همه افراد جامعه و به ویژه بانوان تبیین کنیم که هیچ فرقی در حقیقت و ماهیت زن و مرد وجود ندارد. 
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در تفکر اسلامی زن هم پای مرد است و می تواند مانند مرد مدارج  رشد و تعالی معنوی را طی کند و به کمال برسد. در دین مبین اسلام زن پایگاه اجتماعی مناسبی دارد و هیچ منعی برای فعالیت‌های اجتماعی او وجود ندارد. 
 

نقش آفرینی زن در حاکمیت سیاسی

وی عنوان کرد: با مطالعه تاریخ اسلام می‌بینیم که گاهی زنان با پیامبر(ص) به عنوان حاکم جامعه اسلامی بیعت می‌کردند و در مواقع ضروری در جنگ هم شرکت می‌کردند و این نشان دهنده حضور موثر زنان در عرصه‌های مهم حاکمیت سیاسی جامعه اسلامی است. 
مدیر حوزه علمیه مکتب نرجس افزود: در یک جامعه توحیدی زنان، برده مردان نیستند بلکه وجودی مستقل دارند و می‌توانند در سایه توانمندی‌هایی که دارند به مدارج بالای علمی و همچنین جایگاه والای اجتماعی برسند. 
 

تکامل بشر با حضور زنان

وی با بیان اینکه جامعه بشری روی شانه‌های یک زن به تکامل می رسد، اظهار کرد: زن مسلمان در کنار همسر و فرزند خود است و جدای از قالب خانواده نیست. او با مهرورزی محیطی آرام برای رشد و تعالی همسر و فرزندان خود در خانواده ایجاد می‌کند و وجودش گرمابخش محیط خانواده است. 
 

زن مسلمان، الگوی سوم زن در جهان

شایسته‌خو تصریح کرد: زن مسلمان الگوی سومی از زنان دنیاست و آن الگوی سوم نه غربی می اندیشد و نه شرقی. نه مانند الگوی غربی ولنگار است و نه مانند الگوی شرقی، منزوی و دور از هیاهوی جهان. بلکه زن مسلمان انسانی آزاد از همه نمایش‌ها و نمایش دادن‌ها است و ما وظیفه داریم جامعه بانوان را با این ارزش‌ها آشنا کنیم. 
وی اضافه کرد: زن مسلمان خانواده‌گرا و پاک زیست است و ضمن تعهد به خانواده در اجتماع نیز حضوری فعال دارد و نقش‌آفرین است. او ضمن رعایت هنجارهای اجتماعی در جامعه حضوری سازنده و موثر دارد و نسبت به دو الگوی دیگر یعنی الگوی زن غربی و زن شرقی از یک جامعیت والایی برخوردار است چرا که در سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی رشد می کند و به تعالی می‌رسد. 
این پژوهشگر مذهبی اظهار کرد: زن مسلمان و زن تراز انقلابی در کنار ایفای نقش مادری و همسری، دانشمندی بزرگ، مدیری موفق و معلمی ممتاز نیز هست و وقت آن رسیده که این الگوی متعالی را به دنیا معرفی کنیم تا دنیا بداند زن در عین عفیف بودن می‌تواند در جامعه نقش‌ آفرینی کند و به تعالی برسد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی