پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی صورت گرفت؛
۱۴۰۲-۰۳-۰۷

رونمایی از تولیدات رسانه‌ای مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس همزمان با دهه کرامت

همزمان با هشتمین روز دهه کرامت و با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، جدیدترین تولیدات رسانه‌ای مرکز ارتباطات و رسانه این آستان مقدس، شامل مستند، نماهنگ، کتاب، نسخه جدید برنامه کاربردی «رضوان» و پوسترهای دهه کرامت رونمایی شد.

به گزارش آستان نیوز در این مراسم که در آستانه سالروز ولادت حضرت رضا(ع) برگزار شد، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی به رویکرد فعالیت‌های رسانه‌ای در دهه کرامت امسال اشاره و تصریح کرد: تلاش ما بر این بود که تولیدات امسال ناظر به سه هدف «فعال سازی ظرفیت‌های رسانه‌ای خارج از آستان قدس»، «تولیدات خاص متناسب با شبکه مخاطبان و ذائقه مخاطب امروزی» و «نگاه تعاملی با مخاطب» باشد که خوشبختانه با عنایت امام رضا(ع) و تلاش همکارانم این اهداف تا حد مطلوبی محقق شده است.
محسن هوشمند افزود: برای تحقق هدف اول، توانستیم ظرفیت رسانه‌ای خارج از آستان قدس رضوی را پای کار بیاوریم که خوشبختانه به دلیل ارادت و دلدادگی ویژه‌ای که اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه نسبت به امام رضا(ع) دارند شاهد مشارکت بسیار خوبی در این حوزه بودیم و در تعامل با شهرداری‌ها، رسانه ملی و نهادهای فرهنگی حجم تولیدات مرتبط با دهه کرامت و امام رضا (ع) توسعه چشمگیری یافت.
وی ادامه داد: جهت گیری تولیدات به سمت تولیدات خاص متناسب با شبکه مخاطب و توجه به کیفیت آثار با توجه به تغییر ذائقه مخاطب و نیازهای روز جامعه، از دیگر اهدافی بود که دنبال شد. هوشمند ادامه داد: به طور مثال، امسال تلاش کردیم تولید محتوای متناسب با گروه سنی کودکان ارتقای کمی و کیفی داشته باشد که در همین راستا با همکاری شبکه قرآن و معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی، ویژه برنامه «منم بچه مسلمان» در رواق کودک حرم تولید و پخش شد. 
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی افزود: دیگر هدف مد نظر، تلاش برای تقویت رویکرد تعامل با مخاطب بود که در این خصوص تعدادی از طرح های مرکز ارتباطات و رسانه، تبدیل به پویش سراسری شد و به عنوان نمونه تاکنون 800 فیلم همخوانی سرودهای امام رضایی از نقاط مختلف کشور برای مرکز ارتباطات و رسانه ارسال شده است.
تولید مستندها و کلیپ‌های متنوع و متعدد، ارائه نسخه جدید اپلیکیشن رضوان، انتشار سه کتاب مرتبط با آستان قدس رضوی و نیازهای روز جامعه و همچنین رونمایی از آلبوم موسیقی امام رضایی، از دیگر محصولات رونمایی شده در این مراسم بود که هوشمند توضیحاتی درباره آن ارائه کرد. 
وی در پایان گفت: امیدواریم تولیدات رسانه‌ای جدید که با عنایت حضرت رضا(ع)، حمایت‌های تولیت معزز آستان قدس و قائم مقام محترم ایشان و تلاش همکارانم در مرکز ارتباطات و رسانه در اختیار مخاطبان قرار گرفته، بتواند در ترویج فرهنگ رضوی و نزدیک تر شدن دل‌های عموم مردم به امام هشتم(ع) اثرگذار باشد.
 

رونمایی از سه مستند
محصولات رونمایی شده در این مراسم شامل تولیدات متنوعی است و قالب‌های متنوع مستند، نماهنگ، کتاب، پوستر و اپلیکیشن را در برمی‌گیرد. از جمله تولیدات جدید شاخه مستند، مستند تلویزیونی «فرش‌های بهشت» است که به روایت داستان اهدایی فرش های دستباف از سوی آستان قدس رضوی به آستان مقدس حضرت معصومه (س) می پردازد. همچنین مستند «زیر سایه پرچم 2» گزارشی از اقدامات و خدمات عمرانی در حرم مطهر طی سال های 1400 و 1401 را در مقابل دیدگان مخاطب به تصویر می کشد. مستند «تجلی» نیز رویکرد تاریخی هویتی دارد و به موضوع معماری حرم مطهر از دوران صفوی تاکنون می پردازد.
آلبوم سرودهای امام رضایی «اذن دخول»
در این مراسم همچنین اولین آلبوم سرود امام رضایی با نام «اذن دخول» که به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تولید شده، رونمایی شد. این آلبوم شامل 8 قطعه سرود برگرفته از احادیث تربتی امام رضا علیه السلام همچون احترام به والدین، علم آموزی، تلاش و ... است که برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید شده و ذیل این اثر، پویش ملی نوجوانان برای خوانش گروهی سرودهای امام رضایی نیز شکل گرفته است.
 

بسته چندرسانه ای «بابا رضا»
از دیگر محصولات رسانه ای جدید این مرکز، بسته چند رسانه ای «بابا رضا» است. پویش ملی سرود کودکانه «بابا رضا» با محوریت انعکاس گسترده حال و هوای زیارت‌های خانوادگی حرم مطهر رضوی است که با مشارکت آستان قدس رضوی و مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) در قالب‌های مختلف پادکست، ویدئو، انیمیشن و... منتشر شده است. نماهنگ «چای فیروزه‌ای» نیز دیگر محصول چندرسانه ای رونمایی شده است که  قصه ای از خدمت نذر یک پدر و مادر برای خدمت در چایخانه حرم مطهر را به تصویر می کشد.
 

افزایش امکانات برنامه «رضوان»
مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس همچنین به مناسبت دهه کرامت امسال، نسخه جدید برنامه کاربردی «رضوان» را آماده کرده است که در مراسم امروز رونمایی شد. «رضوان» نرم افزار کاربردی رسمی آستان قدس رضوی است که بخشی از خدمات آنلاین و محتوای اطلاع رسانی را برای استفاده روی تلفن های همراه ارائه می کند. خدماتی چون رزرو زائرسرای آستان، خیرات و نذورات، عقد در حرم مطهر رضوی، حرم شناسی، مسابقات فرهنگی، مسیریابی حرم، زیارت مجازی، رسیدگی به شکایات، برنامه های حرم و خدمات و محتواهای جذاب از جمله ویژگی‌ها و قابلیت های این برنامه است.
 

رونمایی از سه کتاب
در این مراسم همچنین از سه کتاب رونمایی شد. «همه خادم الرضاییم» عنوان یکی از این کتابها است که به همت مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی این مرکز تولید و منتشر شده است. این کتاب که در ادامه پویش سراسری همه خادم الرضاییم منتشر شده، روایت ارادت و دلدادگی کسانی است که هر یک به نحوی و در هر جایگاهی، بخشی از توان، دارایی یا زمانش را به خدمت به زائران حضرت شمس الشموس علیه السلام اختصاص می دهد. ترویج الگوی سبک زندگی رضوی، تقویت گفتمان خدمت و ساده زیستی مهمترین محورهایی ست که در این کتاب به زبان داستان و عکس در اختیار مخاطب قرار می گیرد. 
کتاب «به نام زن، علیه زندگی» نیز با هدف واکاوی و تحلیل دقیق حوادث و ناآرامی های پاییز سال 1401 منتشر شده است. این کتاب مجموعه ای از مقالات و گفتگوهایی است که در آن سعی شده از نقطه نظر نخبگان و اندیشمندان حوزه های سیاست، دین و علوم انسانی، به تحلیل و ارزیابی این حوادث بپردازد. در این کتاب به مسائل مهمی چون هویت زن مسلمان ایرانی، ارتباط با نسل جدید، راهکارهای ترویج حجاب برتر و ظرفیتهای قانونی اعتراض در کشور پرداخته شده است. 
سومین کتاب رونمایی شده، «آستان معاصر» نام دارد که نگاهی به تحولات 100 سال اخیر آستان قدس رضوی داشته است. مرور رویدادها و تحولات مهم آستان قدس رضوی در دوره های قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی موضوع اصلی کتاب است. 
 

پوسترهای مناسبتی دهه کرامت
طراحی و انتشار پوسترهای ویژه دهه کرامت نیز یکی دیگر از اقدامات مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی به مناسبت دهه کرامت امسال بود که در این مراسم از آنها رونمایی شد. 
این پوسترها که برای استفاده در قالب بیلبورد، عرضه پلهای شهری، استرابود، ویدئو مپینگ و همچنین نصب در دیگر مکان ها تهیه شده، شامل مفاهیم و عبارات امام رضایی است که در اختیار عموم متقاضیان از جمله شهرداری ها و نهادهای فرهنگی قرار داده شده به تقویت حال و هوای دهه کرامت در فضاآرایی شهرهای مختلف کشور کمک کرده است.
بسته تبلیغات محیطی و هویت بصری دهه کرامت که به همت مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی و با هدف یکپارچه سازی هویت بصری این دهه، در فضاسازی شهری مورد استفاده قرار گرفته است نیز یکی دیگر از محصولاتی است که در این مراسم رونمایی شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی