پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همزمان با ایام دهه کرامت، 
۱۴۰۲-۰۳-۰۹

 پدیدآورندگان آثار مکتوب رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) گردهم آمدند 

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس همزمان با ایام دهه کرامت، همایش نخست پدیدآورندگان آثار مکتوب رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در ابتدای این همایش که صبح امروز با حضور آیت‌الله محمدهادی عبدخدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حکیمی، مجتهد ونویسنده و عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به راهبردها و سیاست گذاری‌های مطالعات رضوی در جامعه اشاره کرد.
دکتر احد فرامرز قراملکی به تفاوت بین راهبردهای مراکز شیعی در مطالعات رضوی در مقایسه باراهبردهای مستشرقین اشاره کرد و گفت: این دو شاید به لحاظ روش و ابزار با هم تمایزی نداشته باشند اما در یک راهبرد با هم متفاوت هستند و آن هم این است که ما با مطالعات و پژوهش‌های رضوی در صدد هستیم تا اتفاق شوم انقطاع از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) صورت نگیرد.
وی ادامه داد: رسول گرامی اسلام(س) در حدیثی می فرمایند: یتیم شدن از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شوم تر از یتیم شدن از پدر و مادر است، در واقع مطالعات رضوی صرفا مطالعات و پژوهش‌هایی صرفا خشک و تاریخی نیست بلکه این مطالعات برای پیشگیری از انقطاع خوان معرفت پیامبر(ص) و آل پیامبر(ص) است.
 

ضرورت بازخوانی احادیث ائمه اطهار(ع) در حوزه بین‌الملل 
معاون امور بین الملل آستان قدس رضوی نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه امروز در حوزه بین‌الملل بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند بازخوانی احادیث ائمه اطهار(ع) هستیم، گفت: مخاطبان ما ازجای جای دنیا وقتی روایات و احادیث ائمه معصومین(ع) را می‌شنوند مشتاق هستند گویندگان آنها را بشناسند و این وظیفه ماست که این آموزه‌ها را به تمامی جهان بشناسانیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین فقیه اسفندیاری، تصریح کرد: تکلیف ما این است که بسترهای تحبیب ائمه اطهار را فراهم آوریم و تنها نباید به گفتار آن بزرگواران اکتفا کرد بلکه رفتار و سیره ائمه نیز باید در قالب‌های زیبای هنری، خط، نمایشهای تجسمی و... نقل شود.
وی ادامه داد: با هم‌افزایی و همفکری فرهیختگان و اندیشمندان و همچنین امکانات و ابزاری که امروز در اختیار داریم باید بیشتر به اشاعه و ترویج معارف رضوی بپردازیم و کاری شایسته حضرت رضا(ع) را به جامعه هدف ارائه دهیم.
 

آستان قدس رضوی نباید هیچ سخنی از امام رضا(ع) را ناگفته و نانوشته بگذارد

استاد اقتصاد، مجتهد و نویسنده چندین اثر رضوی، نیز از دیگر سخنرانان این مراسم با بیان اینکه روایات و احادیث امام رضا(ع) بسیار گسترده‌تر از مطالبی است که در کتاب‌های عیون اخبارالرضا(ع) و مسند الامام الرضا(ع) آمده است، گفت: از علامه طبرسی نقل شده است که حضرت رضا(ع) 15 هزار حدیث نقل فرمودند.
حجت‌الاسلام و المسلمین استاد محمد حکیمی، ابراز کرد: باید این احادیث را از تمامی کتب روایی که از گذشته موجود است پیدا کنیم و در قالب آثاری فاخر با تحلیل و تفسیرهای خوب عرضه کنیم.
وی با بیان اینکه رسالت آستان قدس رضوی باید این باشد که هیچ سخنی از امام رضا(ع) را ناگفته و نا نوشته نگذارد، گفت: ظرافت‌هایی در احادیث ائمه اطهار(ع) وجود دارد که باید آنها را به بهترین شکل ممکن ارائه داد زیرا بسیاری از روایات و احادیث حلال مکشلات امروز جامعه هستند.
استاد حکیمی در ادامه خاطر نشان کرد: کلید برخی مسائل امروز جامعه در روایات و احادیث ائمه معصومین (ع) نهفته است که باید این احادیث را استخراج و در زبان‌های مختلف به جامعه مخاطبین عرضه کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی