پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۳-۰۹

احداث 250 هکتار باغ مشارکتی پسته و گردو با بخش خصوصی در سرخس

مدیر کشت و صنعت سرخس زیرمجموعه شرکت کشاورزی رضوی از احداث 250 هکتار باغ مشارکتی پسته و گردو با بخش خصوصی در شهرستان سرخس خبر داد.

حسین عرب محمدی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: با مشارکت گروه کشاورزی ماهان، در حال حاضر عملیات کاشت 210 هکتار باغ پسته و 40 هکتار باغ گردو در این شهرستان به پایان رسیده است.
او ادامه داد: سال گذشته نیز با مشارکت این گروه، علاوه‌بر کاشت 110 هکتار باغ گردو به صورت مشارکتی در اراضی موقوفه آستان قدس رضوی در شهرستان سرخس، مراحل آماده‌سازی زمین، احداث استخرهای ذخیره آب و اجرای سیستم آبیاری برای کاشت باغات پسته و گردو در سال جاری انجام شد.
مدیر کشت و صنعت سرخس با اشاره به کاشت ارقام جدید گردو و پسته در این باغات گفت: در باغ پسته از رقم بادامی و پایه یوسی بی وان استفاده شده است که این پایه ویژگی‌هایی همچون رشد خوب، سازگاری مناسب، توان تحمل تنش‌های محیطی و البته راندمان تولید بالا را دارد.
او ادامه داد: در باغ گردو نیز رقم گرمسیری پیکن کاشته شده است که عملکرد بالا، رشد خوب و بازار پسندی بسیار به دلیل بالا بودن چربی آن، بخشی از ویژگی‌های این رقم به‌شمار می‌رود.
عرب محمدی افزود: این کشت و صنعت در حال حاضر ۲۱۰ هکتار باغ پسته پایه یوسی بی وان و ۱۵۰ هکتار باغ گردو گرمسیری پیکن دارد که از این نظر بزرگ‌ترین سطح باغات پسته و گردو را در شرق کشور به خود اختصاص داده است و از پربازده‌ترین ارقام جهان به حساب می‌آید.
او درباره تعداد نهال‌های کاشته در باغات پسته و گردو گفت: در این باغات که به صورت غیرمتراکم و با ابعاد استاندارد طراحی شده، ۳۵۲ نهال پسته در هکتار با ابعاد ۳.۵*٧ و ۱۵۴ درخت گردو در هکتار با ابعاد ۸*۸ کاشته شده است.
عرب محمدی ادامه داد: در این باغ پسته بر خلاف سایر باغات موجود در کشور که اغلب از نوع کشت بافت هستند، پایه مورد استفاده از نوع بذری بوده که مقاوم به بیماری‌ها و همچنین دارای رشد سریع و عملکرد بالا است.
او با اشاره به تجهیز باغات مشارکتی پسته و گردوی احداث شده در سرخس به سامانه آبیاری تحت فشار قطره‌ای خاطرنشان کرد: در این باغات برای آبیاری از جدیدترین روش‌های روز دنیا استفاده شده است، به طوری که آب تنها پای درخت استفاده می‌شود.
عرب محمدی ادامه داد: سامانه آبیاریِ باغات جدید پسته و گردوی مشارکتی، به گونه‌ای طراحی شده که به ازای هر شش دهم لیتر آب یک هکتار باغ احداث شده است.
او از احداث سه استخر ذخیره آب به حجم حدود 200 هزار متر مکعب برای تامین آب مورد نیاز این باغات خبر داد و افزود: بدین ترتیب با ذخیره‌سازی آب در فصل زمستان، از کمبود و تنش آبی در تابستان جلوگیری خواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

امیدآفرینی، گفت‌وگو و پاسخگویی به سؤالات نسل جوان از رسالت‌های ائمه جماعات است
تولیت آستان قدس رضوی گفت‌وگو با مردم، پاسخگویی به سؤالات جوانان و تزریق امید به جامعه را از رسالت‌های مهم ائمه جماعات…

تلویزیون اینترنتی