پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

دبیر طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) مطرح کرد
۱۴۰۲-۰۳-۰۹

 شباب‌الرضا(ع)؛ گامی موثر در تربیت جوانان و نوجوانان قرآنی 

دبیر طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) گفت: این طرح گامی موثر در جذب و تربیت جوانان و نوجوانان قرآنی است. 

حسین مقدمی‌کیا در گفتگو با آستان نیوز در خصوص چگونگی شکل‌گیری طرح ملی شباب‌الرضا(ع) گفت: این طرح از سال هشتاد و نه در موسسه تخصصی قرآنی صراط مشهد اعلام شد و در سال نود به عنوان مدرسه عالی تلاوت نامگذاری شد و شروع به کار کرد.  
وی تصریح کرد: این طرح بعد از ارائه به ارگان‌های مختلف با همکاری معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور رسمی و با عنوان «طرح ملی تلاوت» در سال نود و یک و در بیستمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن افتتاح و رونمایی شد و تا سال نود و هشت فعالیتش با همین نام ادامه پیدا کرد و در این سال به  نام طرح ملی شباب الرضا(ع) نامگذاری شد. 
 

اهداف برگزاری طرح

دبیر طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) در خصوص اهداف اجرای این طرح، اظهار کرد: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب با توجه به چند کلیدواژه از جمله «انس با قرآن» که در تمام سخنرانی‌ها به این موضوع به ویژه در مورد نوجوانان و جوانان اشاره داشتند سعی کردیم در این طرح زمینه انس جوانان و نوجوانان را با قرآن فراهم کنیم. 
وی افزود: دومین کلیدواژه در سخنان رهبر انقلاب «تلاوت» بود و تلاش کردیم که تلاوت قرآن را رواج دهیم و در سومین مورد ایشان فرمودند که اگر قرآن کریم را به یک ساختمان زیبا تشبیه کنیم تلاوت مانند تابلو و سردرب مسجد است که مخاطب را به داخل مسجد می‌کشاند و داخل مسجد معمولا عبادت است و داخل قرآن نیز «حفظ و تفسیر» و ... است. 
مقدمی‌کیا ابراز کرد: بنابراین ما طرحی را آماده کردیم که این سه اتفاق یعنی انس با قرآن، تلاوت و در درجه بعدی تفسیر و حفظ در آن قرار بگیرد و همچنین در نظر داشتیم که طرحی را بنویسیم به استاد یا کتاب خاصی متکی نباشد و در همه جای کشور قابل اجرا باشد. 
 

اجرای آزمایشی طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع)

وی اظهار  کرد: این طرح در سال نود و یک در پنج استان از جمله سیستان و بلوچستان و چند شهر بزرگ از جمله تبریز و مشهد اجرا شد. این طرح نیاز به استاد و یا کتاب خاصی نداشت و اگر اساتید طبق کتاب‌های آموزشی که تدوین شده آموزش ببینند در همه شهرها و استان‌ها قابل اجرا است. 
دبیر طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) بیان کرد: کمترین حد خروجی این طرح قاریان نوجوانانی است که می‌توانند در مسجد، مدرسه و محله زندگی‌شان تلاوت داشته باشند و بیشترین حد آن نیز تربیت قاریان کشوری و بین‌المللی است. 
وی بیان کرد: اهداف این طرح در سه دوره سه ساله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه‌ریزی شده است و نوجوانی که وارد این طرح می‌شود در عرض دو سال می‌توانند به هدف اول برسند و بعد دوباره گلچین می‌شوند به شرط قبولی در آزمون وارد مرحله بعدی می‌شود. 
مقدمی‌کیا اظهار کرد: هدف دوم ما این است که قرآن آموز حداقل به سطح استانی برسند و در مرحله سوم هدف رسیدن به سطح کشوری است که این مراحل روی هم رفته شش سال طول می‌کشد. ما تا کنون حداقل سی و چهار نفر قاری در سطح کشوری داریم. 
 

برگزاری رقابتهای قرآنی شوق تلاوت

وی افزود: یکی از کارهایی که در طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) انجام شد، بحث تقلیدی خوانی بود که در این طرح فراگیر در عرض سه یا چهار ماه می‌تواند تلاوت قاریان مطرح را تقلید کند و بسیار خوب و زیبا تلاوت کنند. 
مدیر طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) خاطرنشان کرد: آموزش‌های این طرح هفته‌ای دو روز ارائه می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند در کنار تحصیل در این طرح قرآنی که هم به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود، شرکت کنند. 
وی تصریح کرد: طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) از سال نود و یک تا سال نود و سه به مدت سه سال متوالی برگزار شد سپس برای ارزیابی درصد موفقیت این طرح، مسابقاتی با عنوان شوق تلاوت برگزار شد و فراگیران در این مسابقات در سه مرحله با هم به رقابت پرداختند و جایزه این رقابت‌ها را سفر به مناطق خوش آب و هوای کشور از جمله کیش، مشهد و ساری قرار دادیم که بچه‌ها شوق بیشتری برای موفقیت در این مسابقات داشته باشند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی