پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

اسقف اعظم خلیفه گری ارامنه در ایران در اجلاسیه کنگره جهانی حضرت رضا(ع):
۱۴۰۲-۰۳-۰۹

هدف اصلی ادیان ایجاد محبت در قلب پیروان و گسترش پیوندهای اجتماعی است

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان عصر امروز سه شنبه 9 خرداد، در اختتامیه اجلاسیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام با تبریک میلاد با سعادت امام علی ابن موسی الرضا(ع) و ضمن اعلام سلام و تحیت شخصیت اول کاتولیک های جهان که نقش مهمی در ارتباط پیروان ادیان مختلف داشته اند، گفت: هدف اصلی ادیان ریشه دواندن محبت در قلب پیروان و گسترش پیوندهای اجتماعی است.

به گزارش آستان نیوز، وی که در جای جای سخنانش با تعابیر بسیار با احترام و همراه محبت نسبت به حضرت رضا(ع) یاد می کرد، به موضوع «مدارا و احترام به کرامت انسانی و راهبردهای تقویت همزیستی برای استقرار عدالت فراگیر» سخن گفت.

سر اسقف سیبوه سرکیسیان گفت: این گونه نشست‌ها پیروان ادیان مختلف را گردهم می آورد و باعث می‌شود راه ها و مسیرهای جدیدی به روی ما گشوده شود. به نظر من همه ما در مسیر درستی قرار داریم چون در این گردهمایی جمع شده ایم تا تجربه جدیدی داشته باشیم که راه درست زندگی همین است. درواقع هر جایی که عشق و محبت و دوستی باشد، نشان می‌دهد که راه ما نیز راه درستی است.

وی تاکید کرد: بدون تردید هر کسی که در جامعه بدون توجه به گرایش های اجتماعی، به دنبال تحقق صلح است، بی شک در مسیر و جریان حقیقت قرار دارد و همه ما می دانیم که هدف اصلی ادیان ریشه دواندن محبت در قلب پیروان و گسترش پیوندهای اجتماعی است.

 

تبریک فرشتگان آسمان به مناسبت میلاد حضرت رضا(ع)

 

وی با تعبیر لطیف اعلام تبریک فرشتگان آسمان به مناسبت میلاد حضرت رضا علیه السلام به قرائت شعری پرداخت و گفت: امیرالمومنین علیه السلام مردم را بر دو گونه دانسته اند یا برادر تو هستند و یا همسان تو در آفرینش و ما باید به عنوان فرزندان خدای واحد برای تحقق صلح بکوشیم.

وی گفت: قرآن کریم می فرماید، ما شما را از مردان و زنان آفریدیم از قبایل گوناگون و برترین شما نزد خداوند متقی ترین و پارسا ترین شما است. بنابراین تاریخ روایت می کند که کینه توزی و ستم نمی تواند ما را به سمت جامعه ای که صلح در آن جاری است، سوق دهد. 

وی با اشاره به شرایط تاریخی و تمدنی ایران، گفت: دراین رابطه، تاریخ می گوید که خاورمیانه با توجه به شرایط بسیار دشواری که گذرانده همواره گهواره تمدن ها بوده و ایران همیشه به ویژگی چند مذهبی شناخته می شده است. گفت وگوی بین ادیان باید به سبک روزانه ما تبدیل شود یعنی توجه به دیگری در راستای رسیدن به جامعه ای مطلوب و گفت وگوی حقیقی بین اشخاص با پذیرش دین باید صورت بگیرد و باید به یک رفتار قهرمانانه تبدیل شود و همه باید در این مسیر بکوشیم.

اسقف اعظم سرکیسیان ادامه داد، دین یهودیت، مسیحیت و اسلام پیوند تاریخی با یکدیگر دارند که آن را برای یک زندگی بهتر توانمند می کند. خاورمیانه همیشه شاهد شرایط دشوار بوده و جنگ ها و نزاع های مختلف در آن جریان داشته اما باطن این شرایط تغییر نکرده است و شرایط برای پیوند آماده است. امروز منطقه شاهد تحولاتی است که کسی انتظار آن را نداشت و آن پیدایش اختلاف افکنی در ادیان مختلف بوده است.

وی با اشاره به حوادث سال های اخیر در منطقه خاورمیانه، ادامه داد: افراط گرایی در قالب انقلاب هایی بروز کرد که از آن به عنوان بهار عربی یاد می شود اما آیا این بهار عربی ما را به زندگی بهتر رساند؟

وی در این زمینه گفت: بدون تردید مسئله اقتصاد و جهانی شدن اثر ملموسی بر زندگی مردم خاورمیانه داشته و باید بکوشیم تا مردم منطقه اختلافات و نزاعات را به گفت وگوی سازنده تبدیل کنند. ما فراخوانده شده ایم تا فضا را به سمت گفت وگو و تفاهم تغییر دهیم و برای رفع کینه ها و تعصبات بکوشیم و به عرصه های مشترک روی بیاوریم و بر اساس آن این گفت وگوی سازنده را سامان دهیم.

سزاوار است همانگونه که به آینده نگاه می کنیم به گذشته نیز بنگریم و تاریخ به ما می آموزد که چگونه باید زیست کنیم.

وی در پایان به تجربه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: کشور ایران همواره متمایز بوده و ویژگی آن تعدد مذاهب و صلح در آن بوده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی