پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

پدر آستانه ولادت حضرت رضا(ع) صورت گرفت؛
۱۴۰۲-۰۳-۱۰

نمایش گزیده نقاشی‌های کمال‌الملک گنجینه ملک در دانشگاه هنر تهران 

در آستانه ولادت حضرت رضا(ع)، نمایشگاه «گزیده نقاشی‌های کمال‌الملک در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک» در دانشگاه هنر تهران(پردیس باغ ملی) دایر شد. 

به گزارش آستان نیوز، این نمایشگاه در راستای گرامیداشت دهه کرامت، آشنایی دانشگاهیان با نفایس تاریخی - هنری گنجینه ملک و گسترش هر چه بیشتر فرهنگ و هنر در کشور به کوشش کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران برپا شده است.
منتخبی از مجموعه تصویرهای چاپی نقاشی‌های کمال‌الملک که در تالار «آثار خاندان غفاری و کمال‌الملک» موزه ملی ملک نگهداری می‌شود، در این نمایشگاه در دانشگاه هنر به چشم می‌خورد.
نمایشگاه گزیده نقاشی‌های کمال‌الملک در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک، از جمله نمایشگاه‌های بیرونی این موقوفه به شمار می‌آید که در چارچوب تابلوهای نمایشگاهی در دیگر مرکزها و نهادهای فرهنگی تهران و شهرهای دیگر برپا می‌شود.  
هنردوستان می‌توانند از این نمایشگاه در دانشگاه هنر تهران (پردیس باغ ملی) به نشانی «تهران، خیابان سی تیر، خیابان سرهنگ سخایی» دیدن کنند.
 

معرفی آثار کمال‌الملک در موزه ملی ملک
محمد غفاری، پسر میرزا بزرگ و برادرزاده صنیع‌الملک، از جمله شناخته‌شده‌ترین هنرمندان خاندان غفاری در دوره قاجار و اوائل دوره پهلوی است. او که معروف به «کمال‌الملک» است، نقش مهمی در تحول نقاشی ایرانی و ایجاد مدرسه صنایع مستظرفه داشت. امروزه نیز آرامگاهش در شهر نیشابور، یکی از مقاصد گردشگران در خراسان رضوی است.   
موزه ملی ملک از جمله سه موزه اول ایران است که بیشترین آثار این هنرمند برجسته دوره معاصر را در خود جای داده است. این موزه دارای 15 تابلو از آثار کمال‌الملک است که 12 اثر آن به امضای این هنرمند مزین است.
تالار خاندان غفاری و کمال‌الملک کتابخانه و موزه ملی ملک نیز از جمله تالارهای جذاب این مجموعه محسوب می‌شود که حافظ منتخبی از تابلوهای کم‌یاب هنرمندان خاندان غفاری و بخشی از تاریخ هنر نقاشی کشور است.
به طور نمونه تابلوهای پیرمرد در حال مطالعه، نمایی از کوه‌های شمیران، مشهدی ناصر، مرد جوان انگلیسی و بانویی در حال مطالعه، برخی از آثار نقاشی استاد کمال‌الملک است که توسط حاج حسین آقا ملک؛ واقف و بنیانگذار کتابخانه و موزه ملی ملک اهدا شده است. 
شایان ذکر است، کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 شمسی بر حرم مطهر حضرت رضا(ع) وقف شده است و در حال حاضر به نشانی میدان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) پذیرای دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی