پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۳-۱۰

شادی و سرور زائر و مجاور در روز میلاد ثامن الحجج(ع) 

حرم مطهر رضوی در روز میلاد ثامن‌الحجج(ع)؛ حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) غرق در شادی و سرور بود. 

به گزارش آستان نیوز، در روز میلاد امام مهربانی‌ها و در روزی که نسیم رحمت الهی به سوی بندگان وزیدن گرفته و خداوند امامی عطوف و مولایی رئوف و مهربان به جهانیان هدیه داده، دلدادگان کوی رضا(ع) با دل‌هایی مملو از شادی و شعف به حریم ملکوتی این امام همام آمده بودند، تا از نزدیک به محضر حضرت ایشان عرض سلام و ارادت کنند و برای ساعاتی در این مقیم این زمین بهشتی شوند. 
زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی بعد از عرض ارادت به محضر امام مهربانی‌ها و خواندن نماز زیارت و قرائت قرآن و ادعیه با حضور در رواق امام خمینی(ره) در جشن عیدانه میلاد این امام همام شرکت کردند تا همراه مدیحه سرایان و مولودی‌خوانان زمزمه «رضا،رضا» سردادند و مداح سلطان شدند. 
 

نقش امام رضا (ع) در گسترش تشیع در ایران

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در این مراسم پرشکوه به ایراد سخنرانی پیرامون شخصیت حضرت رضا(ع) پرداخت و گفت: این امام همام نقش موثری در گسترش تشیع در ایران و به ویژه سرزمین خراسان داشتند چرا که در مدت حضورشان در توس بسیاری از سادات مدینه و فرزندان و نوادگان امام موسی‌بن جعفر(ع) به دعوت ایشان به ایران آمدند. 
وی تصریح کرد: دوران امامت امام رضا(ع) با خلافت سه تن از خلفای عباسی؛ هارون الرشید، امین و مامون عباسی مقارن بود و برخی گمان می‌کنند دوران ولیعهدی ایشان وضعیت خوب و مناسبی داشتند در صورتی که این دوران سخت‌ترین دوران زندگی امام رضا(ع) بوده است. 
این کارشناس مذهبی افزود: مامون عباسی در زمان تحمیل سفر امام رضا(ع) از مدینه به مرو به ماموران دستور داده بودند که ایشان را از راه‌های فرعی عبور دهند تا کمتر با مردم مواجهه داشته باشند ولی با این حال در طول سفر اتفاقاتی افتاد که زیاد به نفع حکومت نبود. 
 

اعلام نارضایتی امام رضا(ع) از سفر به مرو

وی بیان کرد: هرچند در ظاهر امام رضا(ع) با احترام از مدینه به مرو سفر کردند ولی به هر حال تحت الحفظ و به وسیله نیروهای نظامی انجام شد و امام رضا(ع) برای اعلام نارضایتی از این سفر قبل از عزیمت کنار قبر رسول‌الله(ص) با صدای بلند گریه کردند و همچنین به خانواده و اهل و عیال خود نیز دستور دادند که گریه کنند. 
حجت‌الاسلام رفیعی اظهار کرد: امام رضا(ع) در مرو نیز پیشنهاد خلافت را از مامون نپذیرفتند ولی در نهایت با اجبار و تهدید این خلیفه عباسی مجبور به پذیرش ولایتعهدی شدند. البته مشروط بر اینکه در هیچ یک از امور حکومت دخالتی نداشته باشند. 
وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) مبارزی خستگی‌ناپذیر بودند و در مدت بیست سال امامت در دوران خلفای عباسی حتی در دوران پنج ساله ولایت عهدی نیز هیچگونه همکاری با آنها نداشتند و با وجود داشتن مقام حکومتی در کنار غلامان و خدمتکاران غذا می‌خوردند. 
گفتنی است؛ در این محفل سراسر نور و شادی زیارت امین‌اله با نوای محمدحسین حدادیان قرائت شد و  مدیحه‌سرایان اهل بیت(ع)؛ محمد جعفرنژاد، امید معنوی، سیدجعفر ماهرخسار، حمید اکبری، و سید علی حسینی‌نژاد مولودی‌‌خوانی و مدیحه‌سرایی کردند و اجرای برنامه سرود توسط گروه گلدسته‌های حرم، شعر خوانی شاعر آئینی؛ سید رضا برقعی از دیگر برنامه‌های جشن روز میلاد امام مهربانی‌ها در حرم مطهر رضوی بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی