پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۳-۱۱

کتاب «شوق مجموعه‌داری» در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد

کتاب «شوق مجموعه‌داری»؛ (گنجینه آثار لاکی ایران در عصر قاجار، از مجموعه بانو عزت‌ملک ملک) در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد. 

به گزارش آستان نیوز، نشست معرفی و رونمایی این کتاب به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا(ع) و دهه کرامت بعدازظهر چهارشنبه 10 خردادماه با حضور جمعی از اهل علم و هنر در سالن اجتماعات کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران برگزار شد. 
در این نشست ابوالعلا سودآور فرزند بانو عزت‌ملک ملک در خصوص چگونگی گردآوری مجموعه مادرشان و حفظ و نگهداری آن توسط خود و خانواده ملک سخن گفت. 
نوشاد رکنی رئیس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی کتابخانه و موزه ملی ملک نیز درباره مجموعه‌داری، تاریخچه و روش‌های آن، نکاتی را مطرح کرد.  
مجید فدائیان نگارگر و کارشناس و پژوهشگر هنرهای سنتی کشور و کیانوش معتقدی پژوهشگر هنرهای ایرانی- اسلامی و یکی از مترجمان اثر، از دیگر سخنرانان این نشست بودند که با محوریت کتاب به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. 
 

معرفی کتاب
کتاب شوق مجموعه‌داری، مجموعه‌ای نفیس از آثار لاکی ایران در عصر قاجار را در برمی‌گیرد که توسط زنده‌یاد عزت‌ملک ملک (سودآور) دختر حاج حسین آقا ملک (بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک) در چند دهه گردآوری شده و به موزه‌های «اسمیت‌سونین» و «هنر هاروارد» آمریکا اهدا شده است. 
این اثر برای نخستین بار به همت معصومه فرهاد، مِری مک ویلیامز و سایمون رتیگ تدوین و منتشر شده بود که آن را علیرضا بهارلو و کیانوش معتقدی ترجمه کردند. ترجمه فارسی این کتاب نیز زیر نظر ابوالعلا سودآور با پشتیبانی بنیاد سودآور در 286 صفحه در قطع وزیری به چاپ رسیده است.
 

تدوین کتاب در 3 بخش
این کتاب در سه بخش اصلی تدوین شده است؛ بخش نخست شامل پیشگفتار و مقالاتی درباره اهمیت مجموعه‌داری و زندگی و دستاوردهای فرهنگی بانو عزتملک ملک است. در این بخش مقالاتی درباره زیبایی‌شناسی آثار زیرلاکی ایرانی در عصر زند و قاجار و مصالح‌شناسی و فنون ساخت آثار لاکی ارائه شده است. 
بخش دوم کتاب شوق مجموعه‌داری نیز شامل منتخبی از 20 اثر ممتاز مجموعه این بانوی فرهنگ‌دوست است که توسط نویسندگان کتاب، تحلیل و بررسی شده‌اند. در بخش سوم نیز 184 شیء لاکی شامل جلد کتاب، قاب آینه، قلمدان و جامُهری، از گنجینه دو موزه مذکور در آمریکا به همراه شناسنامه آن‌ها منتشر شده است. 
این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک در راستای توجه به نیات حاج حسین آقا ملک در زمینه نشر و ترقی معارف و همچنین مأموریت‌های بخش پژوهش و آموزش خود، نشست‌های علمی- پژوهشی متنوعی از جمله نشست معرفی و بررسی کتاب در گستره فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی را در طول سال برگزار می‌کند.
شایان ذکر است، این مجموعه در سال 1316 شمسی بر حرم مطهر حضرت رضا(ع) وقف شده است و در حال حاضر از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 تا ساعت 16:45 به نشانی «تهران، میدان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» پذیرای علاقه‌مندان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

افطار تولیت آستان قدس رضوی در جمع نیروهای خدمات عمومی حرم امام رضا(ع)
تولیت آستان قدس رضوی در جمع نیروهای خدمات عمومی حرم مطهر امام رضا(ع) حضور یافت و ضمن تقدیر از تلاش‎های آنان در حفظ…

تلویزیون اینترنتی