پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۳-۱۷

شرکت صنایع غذایی رضوی، بسترساز ایجاد اشتغال پایدار/ اشتغالزایی مستقیم برای 1200 نفر

با توجه به نامگذاری سال 1402 به عنوان «مهار تورم، رشد تولید» توسط رهبر معظم انقلاب، شرکت صنایع غذایی رضوی با در دستور کار قرار دادن افزایش تولید، علاوه‌بر خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع) از طریق ارائه محصولات با کیفیت، توانسته است با به‌کارگیری مستقیم 1200 نفر، نقش مهمی در اشتغالزایی و کاهش معضل بیکاری داشته باشد. 

به گزارش آستان نیوز، این شرکت با تولید سالانه ۴۵ هزار تن یا به عبارتی ۵۰۰ میلیون عدد محصول، در راستای مسئولیت اجتماعی خود برای بالغ بر ۲۵ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است تا بتواند از طریق رونق تولید، سهمی در ایجاد اشتغال پایدار داشته باشد. مجتبی هادیان مدیرعامل شرکت صنایع غذایی رضوی در گفت‌وگو با برنامه فناورانه به مهم‌ترین فعالیت‌ها و اهداف این مجموعه پرداخته است.
 

شرکت صنایع غذایی رضوی در ابتدا خبازخانه‌ای در کنار بیمارستان امام رضا(ع) بود، چه اتفاقی افتاد که تبدیل به کارخانه فعلی شد؟ 
شرکت نان قدس رضوی که در حال حاضر با نام صنایع غذایی رضوی شناخته می‌شود، در سال ۱۳۴۶ خبازخانه‌ای در کنار بیمارستان امام رضا(ع) بود که نان مورد نیاز بیماران بیمارستان را تامین می‌کرد و با توجه به استقبال مردم، تولید کیک هم به آن اضافه شد.
با توجه به رسالت آستان قدس رضوی مبنی بر خدمت به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع)، شرکت نان رضوی در سال ۱۳۵۱ ثبت رسمی شد و با توسعه کارخانه در سال ۱۳۵۵، خط تولید دونات و کیک‌های روغنی راه‌اندازی شد. در سال ۱۳۶۱ هم کارخانه از کنار بیمارستان به محل فعلی شرکت واقع در بزرگراه پیامبر اعظم انتقال داده شد و با دو خط تولید روزانه ۲۰ تن محصول آغاز به کار کرد که در آن زمان جزء سه شرکت برتر در کشور به حساب می‌آمد. 
این شرکت در زمان جنگ تحمیلی علاوه‌بر تقدیم ۶ شهید به انقلاب شکوهمند اسلامی، در راستای مسئولیت اجتماعی خود کمک‌های متعددی را به رزمندگان در این دوران ارائه کرد و حتی بعد از هشت سال دفاع مقدس، نقش مهمی در بازسازی شهر هویزه داشت. 
 

چه محصولاتی در این شرکت تولید می‌شود؟
در شرکت صنایع غذایی رضوی که از ادغام شرکت‌های نان قدس رضوی و فرآورده‌های غذایی رضوی تشکیل شده است، انواع فرآورده‌های بیکری همچون کیک و کلوچه، نان و... و نیز انواع کمپوت، آبمیوه، آب آشامیدنی و رب تولید و عرضه می‌شود. دونات یکی از محصولات پرطرفداری است که متخصصان شرکت با استفاده از مهندسی معکوس دو خط تولید، توانسته‌اند ظرفیت تولید آن را از ۳۰ هزار دونات با دست، به ۵۰۰ هزار عدد برسانند. دونات یک محصول تازه خوری است و طرفداران زیادی در تهران دارد، از همین رو کارخانه‌ای در شهرک صنعتی نظرآباد تهران برای تولید و عرضه دونات تازه احداث شده که در سال جاری آغاز به کار می‌کند.
مصرف‌کننده اصلی محصولات غذایی رضوی، زائر آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است که با توجه به ورود سالانه ۳۰ میلیون زائر به شهر مشهد، اگر بتوانیم به معنای واقعی کلمه، سلامت محور بودن فعالیت‌ها و محصولات شرکت را به مخاطب خود معرفی کنیم، خدمت بزرگی را به کشور ارائه کرده‌ایم.
یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز تولیدات رضوی در مقایسه با محصولات مشابه، وجود زنجیره از مزرعه تا سفره در آستان قدس رضوی است، به گونه‌ای که از تولید مواد اولیه تا محصول نهایی، همه در شرکت‌های تابعه بنیاد بهره‌وری موقوفات انجام می‌شود. به عنوان مثال گندم مورد استفاده در این محصولات در شرکت کشاورزی رضوی تولید و در کارخانه آرد قدس رضوی تبدیل به آرد شده و در نهایت برای تولید کیک و نان در شرکت صنایع غذایی رضوی به‌کار می‌رود. حتی شکر مورد استفاده در این محصولات در کارخانجات قند آستان قدس رضوی تولید می‌شود.
 

برای بهبود کیفیت محصولات شرکت چه اقداماتی انجام شده است؟
یکی از اقدامات شرکت صنایع غذایی رضوی به منظور بهبود کیفیت محصولات خود، راه‌اندازی صدای مشتری بوده است که در این راستا روزانه بیش از ۶۰ مدل پیشنهاد، انتقاد و شکایت از محصولات دریافت می‌شود تا از طریق انجام اقدامات اصلاحی و رفع ایرادات، محصولاتی در تراز آستان قدس رضوی به مصرف‌کنندگان ارائه شود.
علاوه‌براین جذب و بکارگیری نیروهای متخصص نیز در این شرکت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این کارخانه ۱۴ مهندس صنایع غذایی مشغول به کار هستند که حضور این تعداد در یک شرکت بی نظیر است. شرکت صنایع غذایی رضوی ۱۲۰۰ نفر نیرو دارد که حدود ۹۰ درصد آن از مناطق کم‌برخوردار جذب شده‌اند. ضمن این‌که تحصیلات ۲۰۰ نفر از نیروهای شرکت در مقطع کارشناسی است.
 

آیا فضای رقابتی بین شرکت صنایع غذایی رضوی با سایر تولیدکنندکان وجود دارد؟
خوشبختانه به واژه‌ای به نام رقیب به هیچ عنوان اعتقاد نداریم، بلکه معتقد هستیم محصولات مشابه در بازار وجود دارد و چنانچه این محصولات فرمولاسیون بهتری نسبت به تولیدات رضوی داشته باشند، تلاش می‌کنیم کیفیت را ارتقاء دهیم. امنیت و سلامت غذایی، استانداردی دارد که در تمام فرایندهای تولید و عرضه محصولات رضوی رعایت می‌شود، چرا که معتقد هستیم کیفیت و برکت را پایانی نیست. براین اساس یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت، عرضه محصولات با کیفیت برای تامین نیاز مردم و نه برای رقابت با سایر تولیدکنندگان بوده است. به عنوان مثال برای تولید رب گوجه‌فرنگی یکنواخت و با کیفیت بالا، در سال جاری ۲۰ هزار تن گوجه فرنگی کشت شده در اراضی شرکت کشاورزی رضوی خریداری شد که علاوه‌بر مزرعه، نوع بذر و مراحل رسیدگی به آن کاملا مشخص بوده است.
 

آیا برنامه‌ای برای احداث کارخانه تولید دونات در شهرهای دیگری به جز تهران در نظر دارید؟
با توجه به تعداد بالای زائران در شهرهای اصفهان و شیراز، در این دو شهر نیروهای مقیم مشغول به‌کار هستند که نماینده‌های جنوب کشور را تحت پوشش خود دارند. در تلاش هستیم علاوه‌بر توسعه بازار فروش در این شهرها، کیوسک‌های رضوی هم ایجاد شود. ضمن این‌که شرکت صنایع غذایی رضوی حدود ۹۶ کیوسک در سطح شهر مشهد دارد. البته توسعه بازار فروش در تمام شهرهای ایران در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر هم مدیریت هوشمند و توسعه توزیع مویرگی در حال انجام است. این شرکت در تمام استان‌ها نماینده مستقیم دارد، حتی در سنندج نماینده‌ای از اهل سنت سال‌هاست که مشغول به فعالیت است.
 

چه چشم‌اندازی برای شرکت صنایع غذایی رضوی در نظر گرفته‌اید؟
این شرکت قدمتی ۶۰ ساله دارد و با توجه به توسعه شهرستان مشهد، به نوعی در داخل شهر قرار گرفته است. در تلاش هستیم علاوه‌بر کمک به توسعه اشتغال پایدار، بتوانیم با دستور تولیت آستان قدس رضوی این شرکت را از داخل شهر به جایی که برای سال‌های آینده مناسب باشد، انتقال دهیم.
تمام هدف صنایع غذایی رضوی، پر رنگ‌تر کردن مسئولیت‌های اجتماعی خود است، چراکه این شرکت یک مجموعه وقفی و عام‌المنفعه برای ارائه خدمات به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی