پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با همکاری شرکت صنایع پیشرفته رضوی،
۱۴۰۲-۰۳-۲۰

نشست هم‌‌اندیشی «چالش‌های شرکت‌ دانش‌بنیان» برگزار شد

با همکاری شرکت صنایع پیشرفته رضوی و کمیسیون تجاری‌سازی انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی، نشست معرفی تسهیلات و معافیت‌های گمرکی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، در این مراسم که از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی شرکت‌های دانش‌بنیان به شمار می‌رود، ۲۰ شرکت دانش‌بنیان استان خراسان رضوی به میزبانی صنایع پیشرفته رضوی حضور داشتند.

ناظر گمرکات استان خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: سیاست‌های گمرکی جمهوری اسلامی ایران بر ایجاد تسهیلات با رویکرد صادرات و حمایت از واحدهای تولیدی، فعالان مجاز اقتصادی و دانش‌بنیان‌ها متمرکز است و در این راستا تسهیلاتی برای صادرکنندگان به ویژه دانش‌بنیان‌ها در نظر گرفته شده است.

دکتر جواد جعفری گفت: به منظور حمایت از واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان، گمرک ایران بخش‌نامه‌هایی را در خصوص تسهیل تشریفات گمرکی ارائه کرده است و ضمانت‌نامه‌های طولانی مدت و حداکثر یک ساله را به شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی اعطا می‌کند.

او ادامه داد: سعی ما بر این است بدون تشریفات گمرکی، کالاها را در اختیار واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم تا با ساده‌ترین راه ممکن صادرات و واردات انجام شود.

 

ارائه تسهیلات مناسب برای ترخیص کالا از گمرک مشهد

در ادامه برگزاری این نشست هم به سوالات و مشکلات حاضران پاسخ داده شد.

جعفری در پاسخ به این سوال که آیا مشهد گمرک هوایی دارد یا خیر؟ گفت: گمرک مشهد یکی از چندین گمرک تخصصی کشور است و به جز مسیر دریایی، مسیرهای ریلی و هوایی دارد. 

او درباره تشریفات گمرک مشهد نیز بیان کرد: اولین مدرک مهمِ مورد نظر برای گمرک، دارا بودن کارت بازرگانی است. در واقع کالا باید در گمرک کدینگ و در سامانه گمرکی شناسایی شود، لذا در صورت نداشتن این کارت امکان جابجایی کالا وجود ندارد.

مدیرکل گمرک مشهد افزود: توصیه می‌شود تمام واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در مشهد کالاهای خود را از طریق گمرک هوایی و ریلی شهر مشهد ترخیص کنند چراکه تسهیلات بهتری نسبت به سایر گمرکات به آن‌ها ارائه می‌شود.

او درباره ارزش‌گذاری کالا خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط ایجاد شده و بحث کمبود ارز، با مشکل کم اظهاری و در واردات نیز با بیش اظهاری مواجه هستیم و چنانچه حساسیت گمرک افزایش یافته، به دلیل دستوراتی است که در ارزش‌گذاری کالا لحاظ شده است.

ناظر گمرکات استان خراسان رضوی ادامه داد: ارزش‌گذاری کالا راه‌های مختلفی دارد که نخست، مراجعه به سامانه و شناسایی از سوی کارشناس مربوطه است.

او ادامه داد: اگر کالایی مشابه در سامانه وجود داشته و پیش از این ارزش‌گذاری شده باشد، کالا طبق همان بررسی، تایید و یا رد می‌شود.

جعفری، تایید از بورس و ارزش‌گذاری از طریق بازار داخلی را یکی دیگر از راه‌های ارزش‌گذاری کالا عنوان کرد.

 

آمادگی برای راه‌اندازی دفتر گمرک در پارک علم و فناوری

او با اشاره به اقدامات گمرک به منظور تسهیل‌گری برای واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با مدیران و مسئولان پارک علم و فناوری برگزار شد، گمرک مشهد برای راه‌اندازی دفتر گمرکی در آنجا و رفع مشکلات این حوزه اعلام آمادگی کرد که خوشبختانه الزامات آن نیز فراهم شده است.

جعفری تاکید کرد: با توجه به این‌که رویکرد گمرک استان خراسان رضوی تغییر کرده و به سمت ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای تولیدی در حرکت است، از واحدهای تولیدی درخواست می‌شود کالاها را از گمرک استان ترخیص کنند تا ضمن کاهش هزینه‌ها، از تسهیلات در نظر گرفته شده برای آن‌ها بهره‌مند شوند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی