سالهاست صحن و سرای رضوی، تجلیگاه خدمتی ارزشمند به پدربزرگها و مادربزرگها یا افراد بیمار و کمتوان است؛ خدمتی که در پرتوی مشارکت جمعی از خادمان دلداده حضرت رضا(ع) که شوق خدمت به این گروه از زائران و مجاوران را در دل دارند، شکل گرفته است. خادمانی که برایشان روز و شب، فرقی ندارد. آنان در تمام فصول سال؛ در بارش برف و سرما یا هُرم گرما، با صندلیهای چرخدار در مسیرهای ورودی حرم مطهر در انتظار میهمانان این سرای نورانی هستند.
۱۴۰۲-۰۳-۲۰
خدمت در صحن و سرای رضوی به نیت فرج امام زمان(عج)
به گزارش آستان نیوز، آستان قدس رضوی با توجه به گسترش روزافزون فضاهاي اماكن متبركه رضوی، افزايش خيل عظيم زائران در ایام مناسبتی و طولاني شدن مسير وروديها تا روضه منوره، به دنبال فعالیت بخش صندلی چرخدار و زائربرهای برقی در زیرمجموعه اداره امور تسهیلات زائران حرم مطهر رضوی، خدمات ارزشمندی را برای رفاه حال زائران سالمند و کمتوان و تسهیل زیارت آنان فراهم کرده است. در این راستا و برای معرفی خدمات زائران گمنام این صحن و سرا، به سراغ مهدی غفاری، یکی از خادمان باسابقه صندلی چرخدار این آستان ملکوتی میرویم تا با حال و هوای خدمتش در این بخش آشنا شویم. او متولد 1352 در دیار خراسان است و از سال 1372 سعادت سکونت در مشهد مقدس، در جوار بارگاه نورانی آقا علی بن موسی الرضا(ع) را دارد.
آغاز مسیر خدمت
غفاری در ابتدا به حدود 28 سال قبل باز میگردد و میگوید: در آن زمان شنیده بودم افراد بسیاری با تحصیلات عالیه و مراتب شغلی بالا در لیست انتظار خدمت در حرم مطهر رضوی هستند. با وجود آنکه تحصیلاتم دیپلم بود، تصمیم گرفتم پیگیر خدمت افتخاری در حرم مطهر شوم. در یکی از جلسات مذهبی که در غروب یک روز جمعه شرکت کرده بودم، متوجه شدم یکی از حاضران هم در نوبت است. با راهنمایی او مراحل نامنویسیام را انجام دادم. جالب است او غیرمستقیم به من گفت که زیاد امیدوار نباشم. چند روز پس از انجام مراحل نامنویسی و تکمیل پروندهام، از حرم مطهر به من زنگ زدند و برای حضور در جلسه دعوت کردند و خواستند روز کشیکم را انتخاب کنم.
8 روز بعد، به نام امام هشتم(ع)
او میافزاید: حس میکنم خود امام رضا(ع) مرا طلبیده بودند، چون دقیقاً 8 روز پس از انجام مراحل نامنویسی، دعوت به خدمت شدم و مراحل اداری آن را هم به آسانی پشت سر گذاشتم. در آن زمان، روزهای کشیک در حرم مطهر ثابت بود. من هم روز شنبه را برای خدمتم انتخاب کردم تا از اول هفته، بیمه حضرت رضا(ع) باشم و هفته کاریام را با خدمت در این حریم ملکوتی آغاز کنم. در حال حاضر هم طبق نوبت کشیکهای حرم مطهر، برای خدمت میآیم.
از غفاری میپرسیم چرا بخش صندلی چرخدار که ویژه خدمت به زائران سالمند و کمتوان است را برای خدمت خود انتخاب کردید و او پاسخ میدهد: ابتدا برای خدمت در بخش کفشداریهای حرم مطهر درخواست داده بودم. انگار در آن زمان تازه بخش صندلی چرخدار در حرم مطهر شکل گرفته بود و من آشنایی با خدمات آن نداشتم. مسئولان حرم مطهر در خصوص خدمت در بخش صندلی چرخدار گفتند که کار در این بخش به مراتب سختتر است. از سویی دیگر، خادمان در ارتباط نزدیک با زائران به ویژه دلهای شکسته هستند.
این خادم باسابقه صحن و سرای رضوی تصریح میکند: از آبان 1384، خدمتم را در این بخش به نیت فرج امام عصر(عج) آغاز کردم. به عبارتی نیت کردم تا ثواب خدمتم برای فرج آقا امام زمان(عج) هدیه شود.
خدمت با تمام وجود به زائران امام رئوف(ع)
غفاری در ادامه میگوید: خدا را شاکرم که بارها زائران به مسئولان آستان قدس رضوی، بابت خدماتم ابراز تشکر و قدردانی کردند تا جایی که از من در خصوص چگونگی خدمتم و اینکه چه می کنم که اینقدر زائران از من راضی هستند، پرسیده شده است. من هم همیشه جواب دادم که فقط وظیفهام را در خدمت به زائران با تمام وجود انجام میدهم، چون آنان زائران امام رضا(ع) هستند؛ امام رئوفی که رأفت و محبت خاصی به زائرانش دارد تا جایی که وقتی پایتان را در این حریم قدسی میگذارید، حس آرامش وجودتان را فرا میگیرد.
او بیان میکند: من کفش زائران را میگیرم و در نایلون میگذارم، گویی دوست دارم خاک پای تمام زائران را به چشمانم بکشم. اگر زائر آقا باشد، در نشستن و بلند شدن روی صندلی چرخدار کمکش میکنم تا او در آسایش و آرامش به زیارت مشرف شود. البته گاهی ممکن است زائری هم از دست ما دلخور بشود. به طور مثال وقتی به زائری کمتوانتر قول میدهیم تا او را به محل مورد نظرش ببریم، ممکن است در همان زمان زائر دیگری هم از ما بخواهد تا به او خدمت کنیم، در این شرایط سعی میکنیم دل آن زائر را هم به دست بیاوریم و کمکش کنیم تا او هم خشنود و راضی زیارت کند.
این خادم بخش صندلی چرخدار اضافه میکند: ما در این بخش، مستقیم با زائران در ارتباط هستیم و 90 درصد آنان برایمان دعای ویژه میکنند. البته من توقعی از این زائران ندارم، فقط امیدوارم بتوانم با هدیه دعای خیر آنان برای فرج آقا امام زمان(عج)، ثانیهای در ظهور ایشان نقش داشته باشم.
لحظاتی زیبا و پرخاطره
غفاری خاطرات زیبا و شنیدنی بسیاری از دوران خدمتش دارد. او دفتر خاطراتش را ورق میزند و یکی از آنها را برایمان تعریف میکند: اوائل دوران خدمتم در حرم مطهر بود. بدهی داشتم و برای اینکه چکم برگشت نخورد، از سه نفر پول قرض کردم. آن پول را به همکارم دادم تا او فردای همان روز در حساب بانک واریز کند. در این میان، دهه کرامت هم بود و قرار بود فردا صبح برای خدمت در کاروانهای طرح زیارتی «یا معین الضعفا(ع)» دو سه ساعتی به حرم مطهر بروم.
او میافزاید: صبح روزی که برای همراهی در اجرای مراسم طرح یا معین الضعفا(ع) رفتم، طبق روال همیشه با کاروان جمعی از زائران سالمند و کمتوان با صندلیهای چرخدار در حرم مطهر همراه شدم. وقتی به پشت پنجره فولاد رسیدیم. همان زمان، به حضرت رضا(ع) توسل کردم و گفتم: آقا این مشکل مالیام را با بزرگواری خودتان حل کنید. پس از اتمام مراسم، هنوز در زیرگذر حرم مطهر بودم که همکارم زنگ زد و گفت؛ «پولی که قرض گرفته بودیم، برگشت». تعجب کردم و پرسیدم چطور ممکن است. او پاسخ داد: «همان جنسی که در مغازه داشتیم و سالها کناری افتاده بود، مشتری برایش پیدا شد.» جالب است که خریدار هم درست مثل مبالغی که قرض کرده بودیم، پرداخته بود.
همچنین این خادم حرم مطهر رضوی از حس و حال خدمتش؛ از لحظههایی که چشمش به گنبد و بارگاه امام مهربانیها میافتد، برایمان میگوید: هر هفته که روز شیفت خدمتم فرا میرسد، رو به مضجع شریف حضرت رضا(ع) سلام میدهم و میگویم: آقا جانم توفیق انجام این خدمت را از من نگیر. دوست دارم تا لحظهای که زنده هستم و توان دارم به زائرانتان خدمت کنم. اکنون که در دنیا در جوار شما خدمت میکنیم، امیدوارم در آخرت هم در جوار شما باشم.
غفاری خاطرنشان میکند: وقتی هم ساعت شیفت خدمتم به پایان میرسد، امیدوارم هفته آینده مجدد من را بطلبند تا به زائران ایشان که از راههای دور و نزدیک به این آستان باصفا مشرف میشوند در آرامش خدمت کنم.
افزودن دیدگاه جدید:
تولیت آستان قدس رضوی
تولیت آستان قدس رضوی صیانت از کرامت زنان را ضامن حضور مؤثر اجتماعی آنان دانست و گفت: تمدن غرب از طرفی کرامت زنان را از…