پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۳-۲۲

چرا بیست و سوم ذی القعده روز زیارتی امام رضا(ع) است؟

بزرگان دینی ما همواره بر زیارت عتبات عالیات و حرمین شریفین امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) تاکید فراوانی دارند و روزهای خاصی نیز وجود دارد که زیارت قبور امامان شریفمان تاکید شده است، در خصوص زیارت امام رضا(ع) چند روز ویژه مانند ولادت، شهادت، بیست و سوم و بیست و پنجم ذی القعده، ماه مبارک رمضان و ماه رجب سفارش شده است. 

به گزارش آستان نیوز، امروز دوشنبه ۲۱ خرداد۱۴۰۲ مصادف با بیست و سوم ذی‌القعده روز زیارتی مخصوص حضرت رضا(ع) با دکتر مرتضی انفرادی پژوهشگر گروه مطالعات اجتماعی اعتاب مقدس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به گفت وگو نشستیم که حاصل آن در ادامه آمده است.
 

جناب انفرادی لطفا در خصوص اهمیت زیارت امام رضا(ع) برایمان بگویید.

زیارت امام رضا(ع) در بین معصومین علیهم السلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است این موضوع در روایات متعدد نقل شده است برای نمونه در روایتی پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند: پاره تن من در سرزمین خراسان به خاک سپرده می‌شود هرکسی‌که ناراحتی و غمی در دل دارد و او را زیارت کند غمش برطرف می‌شود و هیچ گناهکاری به زیارت او نمی‌رود مگر آن‌که با آمرزش گناه برمی‌گردد.
امام علی(ع) نیز در روایتی می‌فرمایند: فرزندی از فرزندان من به وسیله سم به شهادت می‌‎رسد که نامش نام من است و در سرزمین توس به خاک سپرده می‎شود، هر کسی که او را زیارت کند خداوند گناهان گذشته و آینده او را مورد آمرزش قرار می‎دهد.
همچنین امام صادق (ع) در باب زیارت ایشان می‌فرمایند:کسی که در توس فرزندم را با معرفت زیارت کند، روز قیامت دستش را می‌گیرم و وارد بهشت می‌کنم.
از امام کاظم علیه السلام آمده است که ایشان می فرمایند: هر کس مرقد فرزندم علی(ع) را زیارت کند، پاداشش معادل هفتاد حج مقبول است راوی گوید: من با تعجب پرسیدم معادل هفتاد حج؟ آن حضرت فرمودند: معادل هفتاد هزار حج. دوباره پرسیدم زیارت فرزندتان معادل هفتاد هزار حج است؟ آن حضرت فرمودند: بله و چه بسیار حج هایی که پذیرفته نمی شود.
آن حضرت در روایتی دیگر می فرمایند: کسی که فرزندم علی(ع) را زیارت ویک شب نزد ایشان بماند، به کسی می‌ماند که خدا را در عرش زیارت کرده است. امام جواد (ع) نیز در روایتی بهشت را برای زائر پدرشان ضمانت می کنند .
 

چرا ماه ذی القعده را ماه امام رضا (ع) می‌نامند؟

ماه ذی القعده را می توان ماه مناسبت‌های امام رضایی دانست چنانکه که در آغاز این ماه ولادت حضرت معصومه(س) خواهر بزرگوار امام رضا(ع) و یازدهم این ماه نیز میلاد مسعود و مبارک ایشان است. روزهای بیست و سوم و بیست و پنجم ذی القعده نیز از روزهای مهم زیارتی ایشان به شمار می‌آید.
 

روزهای ویژه زیارت امام رضا(ع) چه روزهایی است؟

به طورکلی عبادت در برخی از زمان‌ها و مکان‌ها مؤثرتر است از همین رو هرچند زیارت مرقدهای مطهر و حرم‌های شریف ائمه معصومین(ع) در همه زمان‌ها مفید و مناسب است اما برخی از ایام هستند که زیارت در آن مورد تأکید بیشتری واقع شده است و از آنجا که زیارت از بهترین راه‌های تقرب به خدای متعال است،نباید ازآن غفلت ورزید، بلکه باید فرصتها راغنیمت شمرد و در روزهایی که اهمیت بیشتری برای این موضوع در منابع روایی آمده است به زیارت ایشان شتافت.
زیارت امام رضا(ع) در بعضی روزها نیزاهمیت بیشتری دارد مانند روزهای ذکر شده در ماه ذی القعده، ماه رجب، و ایام شهادت، ولایتعهدی و روز چهارشنبه در هفته نیز از روزهای منتسب به ایشان است که زیارت امام رضا(ع) در آن طبق روایات مورد توجه بیشتر است.
 

چرا روز بیست و سوم ذی القعده روز زیارتی امام رضا(ع) است؟

 روز بیست‌وسوم ذی‌القعده که بنا برقولی درچنین روزی آن حضرت به شهادت رسیده‌اند از جمله روزهایی است که شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان و نیز سیدبن‌طاووس دراقبال الاعمال برای زیارت امام رضا(ع) استحباب ذکر کرده‌اند و به نظر می رسد به استناد همین کلام سید بن طاووس است که روز بیست و سوم این ماه به عنوان روز زیارتی حضرت مشهور شده و زیارت ایشان از دور و نزدیک مورد توجه قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی