پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۳-۲۲

«ماه هشتم»؛ نخستین تالار موزه‌ای امام رضایی در پایتخت

نخستین تالار اختصاصی موزه‌ای با موضوع امام رضا(ع) با عنوان «ماه هشتم» به تازگی در پایتخت در کتابخانه و موزه ملی ملک موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی افتتاح شده که منتخبی از آثار تاریخی و هنری مرتبط با این امام همام در آن به نمایش عموم گذاشته شده است.  

پیمان سمندری کارشناس کتابخانه و موزه ملی ملک در خصوص روند گشایش تالار ماه هشتم در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در طول عمر ارزشمندشان، مجموعه‌ آثار بسیاری را در این موقوفه گردآوری کرده‌اند که بخشی از این آثار همچون سکه‌ها، تمبرها، نسخه‌های خطی و دیگر آثار هنری مرتبط با موضوع امام رضا(ع) است. همچنین این موقوفه بر بارگاه ملکوتی رضوی وقف شده است.
وی افزود: در این میان، با وجود آن‌که به جنبه مذهبی و امام رضایی در تمامی تالارهای این مجموعه فرهنگی توجه شده است، اما جای یک تالار اختصاصی موزه‌ای با محوریت امام رضا(ع) در آن خالی بود. بدین ترتیب به درخواست رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک بر آن شدیم تا در طبقه همکف نسبت به راه‌اندازی این تالار اقدام کنیم. 
 

نمایش آثار تاریخی و هنری
سمندری با تأکید بر این‌که تالار ماه هشتم دربردارنده چند بخش متنوع است، گفت: در بخشی از این تالار، نسخه‌ها و رساله‌های خطی که منسوب به امام رضا(ع) است یا در وصف ایشان نوشته شده همچون نسخه «ترجمه الذهبیه» و نسخه «اشعار دعبل خزاعی در وصف این امام بزرگوار»، به نمایش درآمده است. 
وی با اشاره به نمایش آثار هنری برگزیده گنجینه ملک با محوریت امام رضا(ع) از جمله تابلوهای خوشنویسی و تابلوی نقاشی قهوه‌خانه‌ای «حدیث سلسله الذهب» در تالار ماه هشتم ادامه داد: همچنین دو سکه‌ ولایتعهدی امام رضا(ع) در کنار سکه‌های یادمانی ضرب شده و تمبرهای یادبودی مزین به نام امام رضا(ع) که در طول سالیان مختلف چاپ شده، در این تالار به چشم می‌خورد. 
 

بهره‌گیری از امکانات دیجیتالی و تصویری
سمندری بیان کرد: در این تالار منتخبی از اسناد تاریخی مرتبط با شرح وقف کتابخانه و موزه ملی ملک و پیوند حاج حسین آقا ملک با حرم مطهر رضوی در کنار کلیپی درباره ارادت این واقف بزرگ معاصر به امام رضا(ع)، معرفی موقوفه‌های ایشان و نکات ذکر شده در وقف‌نامه‌ها قابل مشاهده است. 
وی افزود: با بهره‌گیری از منابع تاریخی همچون کتاب «جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو» نیز مسیر این هجرت تاریخی به صورت دیجیتالی و همچنین کلیپ بازآفرینی شده است. مخاطبان از طریق این بخش می‌توانند با مسیر هجرت امام هشتم(ع)، قدمگاه‌های میانه مسیر، آثاری که در این مسیر به احترام امام رضا(ع) بوجود آمده و...، از طریق صفحه نمایش لمسی تالار آشنا شوند. 
کارشناس کتابخانه و موزه ملی ملک ادامه داد: دو صفحه نمایش دیگر نیز در تالار ماه هشتم به منظور نمایش فیلم‌های مستند با موضوع زیارت و انجام زیارت آنلاین(برخط) بازدیدکنندگان موزه با روضه رضویه تعبیه شده است. 
 

ویژگی‌های خاص تالار
سمندری تصریح کرد: تمامی آثار هنری و تاریخی به نمایش درآمده در تالار ماه هشتم متعلق به گنجینه ملک است که در این میان، بخش اعظم آن‌ها از جمله آثار وقفی حاج حسین آقا ملک بر کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید. 
وی در خصوص وجه تمایز این تالار جدید با دیگر تالارهای موزه‌ای این موقوفه گفت: در این تالار از تمامی تکنولوژی‌ها و امکانات دیجیتالی، تصویری و متنی موزه‌ای که در سایر تالارها تا حدی استفاده شده است، در کنار یکدیگر بهره برده‌ایم. 
کارشناس کتابخانه و موزه ملی ملک ادامه داد: همچنین تلاش شده تا بازنمایی از حرم مطهر رضوی با نمایش پنجره فولاد و تصویر ضریح مطهر امام رضا(ع) در این تالار داشته باشیم که این امر بر معنویت فضای تالار برای بازدیدکنندگان آن افزوده است. به عبارتی در ارائه موزه‌دارانه تالار، از بسته‌های فرهنگی و مذهبی نیز استفاده شده است. 
شایان ذکر است، در حال حاضر اهل فرهنگ و معنویت می‌توانند از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:20 تا ساعت 16:25 از تالارهای مختلف کتابخانه و موزه ملی ملک از جمله تالار ماه هشتم به نشانی «تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» بازدید کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی