پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با حضور دانشجويان دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) برگزار شد؛
۱۴۰۲-۰۳-۲۲

تجربه اردوي دانشجویی متفاوت علمي و فرهنگي در قطعه‌اي از تاريخ كهن منطقه خراسان 

اردوي متفاوت علمي، تاريخي و فرهنگي در رادكان، قطعه‌اي از تاريخ كهن منطقه خراسان با حضور پرشور دانشجويان رشته الهيات و معارف اسلامي واحد خواهران دانشگاه بين المللي امام رضا (ع) برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، اردوي يك روزه علمي و فرهنگي رادكان با حضور 80 نفر از اساتيد و دانشجويان و به اهتمام انجمن علمي الهيات و معارف اسلامي واحد خواهران دانشگاه بين‌المللي امام رضا (ع) و طراحي علمي و محتوايي مركز تحقيقات كاربردي تربيت ديني امام رضا (ع) برگزار شد.
حضور اساتيد و همكاران علمي و فرهنگي در كنار دانشجويان، طراحي بازديدهاي مختلف علمي و تاريخي، برگزاري مسابقات جذاب و اهداي هداياي متبرك فرهنگي، عرض ارادت به ساحت مقدس امام زاده اسماعيل از ذريه پاك و مطهر امام موسي كاظم (ع)، تشكيل گعده‌ها و گپ‌وگفت وگوهاي صميمي، حضور در فضاي آرام و دلنشين طبيعت و رودخانه رادكان از جمله برنامه هاي اين اردو بود.
 

 بازديد از شاهكار بي نظير جهاني در علم نجوم
بازديد جمعي از اساتيد و دانشجويان دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) از شاهكار نجومي و گاه شمار بي‌ نظير جهان در منطقه تاريخي و تمدني رادكان چناران اثر بي نظير خواجه نصيرالدين طوسي، فيلسوف و ستاره شناس معروف ايراني كه تاسيس كتابخانه ۴۰ هزار جلدي، اختراع ادوات رصدي متعدد (مثل ذات‌الجيب، ذات‌الربعين و ...)، طراحي سازه‌هاي رصدي مثل ربع، معماري برج نجومي رادكان واقع در چناران خراسان رضوي از آثار ارزشمند اوست از جمله برنامه هاي اين اردوي علمي بود.
 

حضور كاروان دانشگاه امام رضا (ع) در مسجد جامع تاريخي رادكان
به نقل از نويسنده كتاب مطلع الشمس، رادكان در سال ۱۱۶۲ ه.ق مورد توجه رضا قلي ميرزا پسر نادرشاه قرار گرفت و قلعه‌اي خشت و گلي با يازده برج در آن جا ساخته شد كه مسجد جامع رادكان نيز در ميانه آن بنيان شده بود. اين اثر كه به نقلي، مرتبط با اواخر دوره تيموريان است در تاريخ ۱۰ دي ماه سال ۱۳۸۱ به‌ عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است، كه در اينا اردوي علمي و فرهنگي نماز جماعت ظهر و عصر دانشجويان و استادان دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) در اين مسجد مقدس و مكان فرهنگي تاريخي اقامه گرديد.
 

حمام و يخچال طبيعي رادكان
حمام تاريخي دوره نادر شاه افشار و نيز يخچال طبيعي (متعلق به دوره قاجار) از جمله جاذبه هاي تاريخي اين شهر است كه در اردوي علمي فرهنگي دانشجويان دانشگاه امام رضا (ع) از آنها بازديد به عمل آمد.
اين يخچال يا يخدان‌هاي طبيعي به دليل طراحي و معماري خاص آن، قدرت نگهداشت يخ و آب خنك را تا فصل تابستان داشته و تا همين دهه هاي اخير هم فعال بوده است.
 

برگزاري مسابقات جذاب علمي و فرهنگي
برگزاري مسابقات جذاب دانشجويي از قبيل پانتوميم، صندلي داغ، بله و خير معكوس و ... از جمله برنامه هاي زمان و مكان استقرار دانشجويان دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) در عمارت بوم‌گردي ورجاوند رادكان بود كه با استقبال خوب دانشجويان همراه بود.
 

رادكان تلفيقي از آثار تاريخي، فرهنگي و طبيعت چشم نواز
شايان ذكر است، رادكان نام كهن سرزميني است در ۷۵ كيلومتري مشهد و ۲۳ كيلومتري چناران از سكونتگاه‌هاي خراسان قديم است به گونه‌اي كه مورخان، پيشينه اين منطقه را بين چهار تا هفت هزار سال پيش از اين دانسته‌اند. برخي رادكان را زادگاه خواجه نظام الملك توسي انديشمند معروف و وزير دوره سلجوقيان مي‌دانند.
سرزمين رادكان به لحاظ اقليم مناسب، برخورداري از اراضي حاصلخيز، چشمه‌ساران، چمنزار و ييلاقات مفرح در گذشته مورد توجه فرمانروايان و پادشاهان زيادي بوده چنان كه آثار تاريخي و انواع سفالينه‌هاي حاصل از كاوش‌هاي تپه‌هاي باستاني مويد آن است. رادكان زماني كه هنوز مشهد همان سناباد و نوغان بوده يكي از مهم‌ترين شهرها در كنار توس محسوب مي شده است.
مكان فعلي كه هنوز برخي برج و باروها و ابنيه آن چون حمام و مسجد پابرجاست توسط رضا قلي ميرزا فرزند نادرشاه افشار ساخته شده است. منطقه رادكان تا قبل از سال ۱۳۳۰ از رونق خاصي برخوردار و مركز بخش محسوب مي‌شد چنانكه در سال ۱۲۹۸ شمسي اولين مدرسه به شيوه امروزي به نام «خواجه نظام الملك» تاسيس شد اما بعد از اين تاريخ بنا به دلايلي نظير احداث جاده جديد مشهد به قوچان و كارخانه قند در چناران، به مرور از آباداني آن كاسته شد به گونه‌اي كه پس از چندي مركزيت بخش هم به چناران منتقل شد اما در چند سال اخير ظرفيت‌هاي تاريخي و طبيعي رادكان كه چون گنجي پنهان مانده بود آن را در معرض شكوفايي مجدد قرار داده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی