پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با همکاری بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،  
۱۴۰۲-۰۳-۲۲

جلسه «اخلاق خدمت تخصصی» ویژه خادمان بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار شد

با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و معاونت اداری و پشتیبانی حرم مطهر رضوی، اداره آموزش، نخستین جلسه" اخلاق خدمت تخصصی " ویژه خادمان بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، دکتر احد فرامرز قراملکی مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در این جلسه که صبح امروز در محل تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و با حضور جمعی از خادمان خواهر حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین اخلاق خدمت در آستان‌های مقدس پرداخت.
وی در تبیین این موضوع به روایتی از امام صادق (ع) اشاره و تصریح کرد: شقران یکی از صحابه حضرت صادق(ع)، گاهی کارهای خلاف می‌کرد خبرش به امام صادق(ع) رسید که فلان شخص داعیه شیعی بودن دارد، اما کارهای ناشایست انجام می‌دهد، وقتی شقران برای رفع  نیاز مالی  نزد امام می‌آید حضرت حاجتش را برآورده می‌کند.
قراملکی بیان کرد: حضرت جمله‌ای به او می‌گوید: یاشقران"ان الحسن من کل احد حسن و انه منک احسن لمکانک منا، و ان القبیح من کل احد قبیح و هو منک اقبح لمکانک منا" شقران کار نیک کردن از هر کسی سر می‌زند نیک است اما از تو نیک تر است، زیرا تو منسوب به مایی و هر کار زشتی از هر کسی سر بزند زشت است اما اگر تو انجام دهی زشت‌تر است زیرا کار تو اتصال به ما دارد.
وی تصریح کرد: چند نکته از این روایت استخراج می‌شود نخست، حضرت بر اساس شنیده‌ها هرگز در مورد شقران قضاوت و توبیخ  نکرد، دیگر اینکه هرگز بخشش خود را منوط به این نکرد که برو درست شو و درس دیگر اینکه حضرت به زبان غیر مستقیم پند می‌دهد و به جای اینکه کار بد را بازگو کند اول کارهای خوب را می‌گوید بعد اعمال بد را مطرح می‌کند.
وی با بیان اینکه انسان خرد دارد و حرفی که می شنود باید دلیل داشته باشد، گفت: آخرین درس امام صادق (ع) به ما این است که شما خادمان به حضرت رضا(ع) منتسب هستید و باید مراقب اعمال و رفتار خود باشید.در واقع این روایت حجت را بر ما خادمان تمام می‌کند، زیرا ما در مکانی مشغول خدمت هستیم که منتسب به حضرت رضا(ع) است، اگر عمل زشتی از ما سر بزند بدتر است.
 

معنای اخلاق خدمت
مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه به اخلاق خدمت اشاره کرد و در معنای آن گفت: خدمت به معنی ارتباط بین شخصی که کسی از سر مودت و دوستداری کاری نیک را برای شخصی ارجمند یا به نیابت از او انجام دهد، است.
وی عنوان کرد: ما همه دوستدار حضرت هستیم   از همین رو ما به نیابت از حضرت به زائران خدمت می‌کنیم، خدمت در آستان قدس رضوی نیز چند مولفه دارد که انجام ارادی کاری نیک در مکانی مقدس برای معصوم و یا فرزندان معصوم و یا به نیابت از معصوم از سر دوستداری و مودت با قصد قربت از جمله آنهاست. 
 

خدمت تعالی روحی می‌آورد 
قراملکی با اشاره به اینکه خدمت تعالی روحی برای فرد به ارمغان می‌آورد، گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در کجا خدمت می‌کنیم و آستان‌های مقدس یعنی چه؟ و این بارگاه ها چه ویژگی هایی دارد؟ ما خادمان در سازمانی با ویژگی های بدون مثل، قداست بنیان، هویت مردمی، موقوفاتی با گستردگی خدمات، وسعت محیط و منابع مالی خدمت می کنیم.
وی با اشاره به اینکه ۶۳ خدمت در حرم و ۲۰۰ خدمت نیز  در خارج از حرم در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، معیشتی و.... وجود دارد، گفت: در آستان قدس رضوی و آستان‌های مقدس یک هم سرنوشتی وجود دارد، اگر یک نفر کار را به درستی انجام ندهد در کار گروهی رخنه می‌افتد.
قراملکی همچنین اهداف اخلاق خدمت را فضائل و رذائل خلقی، سبک رفتار ارتباطی و باید و نبایدهای رفتاری ذکر کرد و تصریح کرد: شکر نعمت خدمت در بارگاه معصوم(ع)، به معنای خوشحالی در دل، شکر به زبان و قدردانی در عمل به معنی رعایت اخلاق خادمی است.
وی به مهرورزی به سبک ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و افزود: با کرامت و بزرگواری و با نشاط و سرحالی و بدون منت و آزار خدمت کردن از ویژگی های مهرورزی به سبک ائمه است.
مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی همچنین به پیامد ارتباط خادم با زائر اشاره و تصریح کرد: ارتباط خادم با زائر زاینده، پایدار و ادامه دار است، خادمی که خدمت می‌کند پیامدش یا وصل است و یا فصل از همین رو باید مراقب باشیم این پیامد فصل نباشد. در واقع یتیم شدن از ائمه شدیدتر از یتیم شدن از پدر و مادر است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی