پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همزمان با روز بیست و سوم ذیقعده؛
۱۴۰۲-۰۳-۲۲

مراسم روز زیارتی امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد

همزمان با روز بیست و سوم ماه ذیقعده مراسم روز زیارت امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، روز بیست و سوم ماه ذیقعده فرار رسیده است، روزی که در تقویم به نام روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) ثبت شده و به روایتی روز شهادت امام رئوف نیز در همین روز است. در این روز هزاران عاشق و دلداده امام رضا(ع) از سراسر ایران و همچنین از کشورهای اسلامی خود را به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) رساندند و به رسم ادب دست بر سینه گذاشته و به محضر این امام بزرگوار عرض ارادت کردند و زیارت‌نامه حضرت را زیر لب زمزمه کردند، تا از صف زیارت کنندگان امام رضا(ع) در این روز خاص و پرفضیلت جا نمانند. 
 

علم سرشار؛ ویژگی بارز امام رضا(ع)

مراسم روز زیارتی امام رضا(ع) ساعتی قبل از اذان ظهر با دکلمه خوانی محمد مهدی گواهی در رواق امام خمینی(ره) آغاز شد و با شعرخوانی سید هاشم وفایی از شاعران آئینی کشورمان در وصف فضایل و مناقب حضرت رضا(ع) ادامه پیدا کرد.
آیت‌الله محسن کازرونی در این مراسم با اشاره به حدیثی گهربار از امام جعفر صادق(ع)؛ «للإمامِ عَلاَماتٌ يَكونَ أعْلَمَ النّاس، و أحْكَمَ النّاس و أتْقَى النّاس، و أحْلَمَ النّاس و أشْجَعَ النّاس و أسْخَى النّاس و أعْبَدَ النّاس» به بیان ویژگی‌های امام معصوم(ع) پرداخت.
وی تصریح کرد: طبق این حدیث نورانی اولین ویژگی بارز امام معصوم(ع) علم سرشار او است. علم امام مانند علم ما یک علم ظاهری و سطحی نیست بلکه علم ائمه معصومین(ع) علم لدنی است و مانند علم خداوند بر همه چیز احاطه دارد.
خطیب حرم مطهر رضوی افزود: دومین ویژگی ائمه اطهار(ع) این است که آنها «اَحکم النّاس» هستند. یعنی اگر بخواهند بین مردم قضاوت کند به بهترین نحو قضاوت می‌کنند به طوری که حقی از کسی ضایع نمی‌شود.
وی بیان کرد: امام معصوم(ع) همچنین«اَتقیَ النّاس» یعنی با تقواترین مردم است و در هر حالی از خداوند پروا می‌کنند همچنین«اَحلمّ الناس» یعنی صبورترین و حلیم‌ترین انسان‌ها نیز هست.
آیت‌الله کازرونی ادامه داد: صفت «اَشْجَعَ النّاس» که امام صادق(ع) به عنوان یکی از ویژگی‌های ائمه معصومین(ع) برشمرده است یعنی اینکه امام معصوم(ع) شجاع‌ترین مردم زمان خود است و اگر سخاوت همه انسان‌ها را جمع کنیم در مقابل سخاوت امام معصوم(ع) صفر است.
وی بیان کرد: امام معصوم «اَسْخَى النّاس» نیز هست یعنی سخاوت او از همه مردم زمانش بیشتر است به همین دلیل است که آن بزرگواران همواره به مردم نیازمند زمان خود به بهترین نحو کمک می‌کردند و هیچ فقیر و نیازمندی از بخشش‌های آنها محروم نبود.
وی تأکید کرد: طبق این حدیث نورانی امام معصوم(ع) «اَعْبَدَ النّاس» یعنی عابدترین افراد زمان خود است. یعنی امام معصوم(ع) در امر عبادت خداوند اهتمام ویژه دارد.
گفتنی است؛  نوحه خوانی و مرثیه سرایی سعید قانع از مداحان و مرثیه‌سرایان اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود و سپس زائران حرم مطهر رضوی با قرائت زیارت جامعه کبیره که با نوای جواد قربانپور زمزمه شد، به محضر امام مهربانی‌ها در این روز زیارتی مخصوص عرض ارادت کردند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی