پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:
۱۴۰۲-۰۳-۲۲

معرفت، عیار و ارزش زیارت را ارتقاء می دهد

پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: عبارت «عارفا به حقه» در بسیاری از روایات آمده است و به این معناست که معرفت، عیار و ارزش زیارت را بالا می‌برد و معرفت یعنی شناخت نسبت به امام و توجه به اینکه امام ولی الله و واجب الاطاعه است. 

 حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی تبار به مناسبت روز زیارتی حضرت رضا(ع) در گفت وگو با آستان نیوز، با اشاره به فضیلت و اهمیت زیارت حضرت رضا(ع) به روایتی از امام جواد(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند: کسی که قبر پدرم رضا(ع) را در توس با شناخت حقیقی او زیارت کند، من نزد خدای تعالی بهشت را برای او ضمانت می‏کنم.
وی ابراز کرد: زیارت در اصطلاح به معنای حضور در نزد زیارت شونده به خاطر تکریم و بزرگداشت او و دارای سه رکن  زائر،  مزور (زیارت شونده) و صفت باطنی به معنای گرایش و میل که با تکریم و تعظیم زائر همراه است، می باشد.
این پژوهشگر تصریح کرد: هر گاه یکی از این سه رکن مختل شود یا به معنای واقعی و حقیقی تحقق نیابد، زیارت صحیح تحقق نمی‌یابد و هر چه زائر معرفت و شناخت بیشتر و عمیق‌تری از مزور داشته باشد و مزور نیز از کمالات بیشتری برخوردار باشد، تأثیرات زیارت بهتر و بیشتر خواهد بود .
 حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار، اظهار کرد: واژه «عارفا به حقه» در بسیاری از روایات آمده است و به این معناست که معرفت، عیار و ارزش زیارت را بالا می‌برد و معرفت یعنی شناخت نسبت به امام و توجه به اینکه امام ولی الله و واجب الاطاعه است. برای دستیابی به شناخت و معرفت نسبت به امام باید مقام آنان را بشناسیم و به اخلاق امامت و ولایت نزدیک شویم.
وی افزود: همچنین معرفت به امام یعنی آدمى بداند که امام معصوم(ع) به وسیله پیامبر، برگزیده خداست. یعنى تمام مسائل اسلام که وحى الهى است در نزد امام (ع)است و امام یکی از دو ثقل امانت پیامبر(ص) در حدیث ثقلین است که انسان با اتکای به آن دو به کمال و سعادت دست خواهد یافت.
این پژوهشگر با بیان اینکه زیارت تجدید عهد با امامت در پیمودن راه آنان است، تصریح کرد: باید در زیارت با قصد و نیت قلبی به محضر امام مشرف شویم و از عوامل مهم معرفت در زیارت، تلاش در راستای احیای امر اهل بیت(ع) است که پژوهشگران و محققان در این مسیر قرار دارند.
وی ادامه داد: مجاوران این حرم مطهر باید شکرگزار خداوندی باشند که چنین نعمت و برکتی را به آن ها عطا کرده است و باید که شکر این نعمت را با احیای امر اهل بیت(ع) به جا آورد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی