پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۳-۲۳

رشد فعالیت‌های دانش‌بنیان و توسعه‌ای در شرکت قند تربت حیدریه

مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی از رشد فعالیت‌های دانش‌بنیان و توسعه‌ای در این مجموعه طی سال جاری خبر داد و گفت: در این راستا طرح‌های متعددی در حال اجرا است.

دکتر احسان اژدری در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده است تا در بخش کشاورزی، راندمان تولید چغندر قند در هکتار را از ۵۶ تن فعلی به حداقل ۷۰ تن برسانیم.
او ادامه داد: همچنین با توجه به محدودیت منابع آبی در استان خراسان رضوی، هدفگذاری شده است تا با استفاده بهینه از منابع موجود از طریق اجرای سیستم آبیاری تحت فشار نوار تیپ و نیز حفظ سطح زیر کشت فعلی چغندر قند، بتوانیم راندمان تولید را افزایش دهیم. 
مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه درباره سایر برنامه‌های این شرکت به منظور رشد تولید خاطرنشان کرد: در اراضی مختلفی که امسال زیر کشت چغندر قند خواهد رفت، به صورت خاص از بذرهای متناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه بهره گرفته خواهد شد.
او ادامه داد: علاوه‌بر استفاده از انواع ریزمغدی‌ها در کشت این محصول، پروژه‌های متعددی هم در زمینه استفاده بهینه از منابع آب و افزایش راندمان تولید در هکتار آغاز شده است.
 

افزایش بهره‌وری و تولید اثربخش
اژدری با تاکید بر این‌که در حوزه فعالیت‌های توسعه‌ای و دانش‌بنیانی چاره‌ای جز افزایش بهره‌وری در تولید، نیروی انسانی و انرژی نداریم، افزود: در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در خصوص افزایش تولید، به افزایش بهره‌وری هم اشاره شده که متاسفانه در کشور مغفول مانده است، از همین رو باید تولید اثربخش و استفاده بهینه از منابع موجود را سرلوحه فعالیت‌های اقتصادی قرار دهیم.
او ادامه داد: در خصوص استفاده بهینه از انرژی و کاهش شاخص مصرف گاز، برق و آب برای هر تن تولید چغندر قند نیز برنامه‌هایی در این کارخانه در دست اقدام است.
 

تولید بر مبنای دانش با استفاده از ظرفیت مراکز علمی
مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه با اشاره به نامگذاری سال 1402 به نام «مهار تورم، رشد تولید» گفت: حرکت در این مسیر، خط مشی و راهبرد اصلی شرکت در سال جاری قرار گرفته است، از همین رو رشد تولید با جدیت بیشتری دنبال می‌شود تا بتوانیم به الگویی برای صنعت قند کشور تبدیل شویم.
او با بیان این‌که گره تمام مشکلات در گرو تولید، کارآفرینی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی است، افزود: برای تحقق این هدف باید به تمام عوامل مؤثر در تولید توجه شود. مسیر پیشرفت و توسعه کشور از دانشگاه‌ها می‌گذرد و باید در همه حوزه‌ها به نقش‌آفرینی موثر دانشگاه‌ها باور داشته باشیم.
اژدری ادامه داد: بخشی از نتایج فعالیت‌های تحقیقاتی این شرکت در سال گذشته، حدود ۱۶ مقاله پژوهشی با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی بوده که در سمینار و همایش‌های متعددی ارائه شده است.
او افزود: با توجه به جایگاه ویژه امر تحقیق و توسعه در شرکت قند تربت حیدریه، این مجموعه در سال گذشته به عنوان واحد نمونه تحقیق و توسعه استان خراسان رضوی شناخته شد.
اژدری با اشاره به لزوم ایجاد زیرساختی مدون برای بهره‌مندی از دانش و اطلاعات نوین خاطرنشان کرد: این شرکت سعی دارد به بهترین شکل ممکن از توان و تجربه تخصصی دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای رسیدن به اهداف تعیین شده و همچنین توسعه این کارخانه استفاده کند تا از این طریق بتواند گامی موثر در مسیر توسعه صنعت بردارد.
او ادامه داد: این مجموعه همانند سالیان گذشته با جذب نیروهای متخصص دانشگاهی، بهره‌گیری از دانش بروز افراد و توجه به اصل جانشین پروری، از اجرای طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارآموزی، برگزاری جلسات مشترک با مراکز علمی به منظور استفاده از دانش روز صنعت قند و... حمایت می‌کند.
اژدری تاکید کرد: در نگاه کلان، تولید داخلی توانسته تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی را خنثی کند و اگر در سال‌های اخیر تولید و توانمندی داخلی ارتقا نمی‌یافت، تحریم‌ها بسیار شکننده می‌شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی