پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی «مبانی فلسفی زیارت» بررسی شد
۱۴۰۲-۰۳-۲۴

هدف زیارت، کسب کمال برای زائر است

«مبانی فلسفی زیارت» در دومین پیش نشست همایش بین‌المللی الهیات زیارت به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بررسی شد.

به گزارش آستان‌نیوز، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در همایش دومین پیش نشست همایش بین‌المللی الهیات زیارت که صبح امروز با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه و دانشگاه در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، به تبیین «مبانی فلسفی زیارت» پرداخت و عنوان کرد: مسئله زیارت از جنبه‌های مختلف به ویژه عرفان مورد توجه است.
سید محمد موسوی بایگی گفت: یکی از مقدماتی که باید در بحث زیارت به آن توجه داشت، موضوع آفرینش است، خداوند متعال در آفرینش انسان شرطی برای کمال دادن به مخلوق نگذاشته و کسی را محروم و یا ممنوع از کمال نکرده است بلکه شرط رسیدن کمال به مخلوق، قابلیت خود انسان است.
وی ادامه داد: انسان‌ها از استعدادهای مختلفی برخوردار هستند، برخی برای رسیدن کمالات معنوی مستعد هستند و برخی نیز در رسیدن به کمال محتاج به کسب تلاش و تعلیم هستند. 
موسوی بایگی خاطر نشان کرد: برخی از انسان‌های قدسی از حیث دامنه استعداد به قدری قابلیت دارند که می‌توانند کمالات کسب کنند و مقرب‌تر از ملائکه در نزد خدا شوند و به همان میزان که ملائکه مقرب واسطه رسیدن فیض به مراتب پایین‌تر هستند این انسان‌های نیز می توانند تاثیرگذار باشند.
وی ادامه داد: منظور از زیارت، کسب کمال برای نفس زائر است و زائر با زیارت و عبادت‌های خود می خواهد کمالاتی کسب کند، در واقع کسب کمال منوط به استعداد و قابلیت انسان در رسیدن به کمال است.
 

بررسی زیارتگاه‌های زنانه در الهیات ادیان

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست تخصصی به موضوع «زیارتگاه‌های زنانه در الهیات ادیان» پرداخت و مراد از«زیارتگاه‌های زنانه در الهیات ادیان» را زیارتگاه هایی دانست که مزورش و یا شاهد و یادمان آن زن بوده است.
عباس اشرفی به معرفی زیارتگاه های زنانه در ایران اشاره کرد و گفت:زیارتگاه بی بی شهر بانو در شهر ری، زیارتگاه بی بی دوست در شهر زابل استان سیستان و بلوچستان و زیارتگاه دختران شیراز از جمله این زیارتگاه‌هاست که ویژه بانوان بوده و مردان نمی توانند در این زیارتگاه‌ها حضور یابند.
وی همچنین پر رنگ بودن نوعی هویت زنانه در مقابل جامعه مرد سالار و گرامیداشت مقام مزور به علت رنج کشیدن را برخی از انگیزه‌های ایجاد شدن زیارتگاه‌های زنانه ذک کرد و افزود: از جمله کارکردهای زیارتگاه‌های زنانه می‌توان به حاجت خواهی‌های زنانه مانند تمنای فرزند، شفای بیماری‌های خاص زنان، ازدواج دختران و... نام برد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی