پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۳-۲۵

لزوم اجرای طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع) در سطح بین‌المللی

از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی  دوازهمین دوره طرح ملی تلاوت «شباب‌الرضا(ع)» برگزار می‌شود، طرحی که تاکنون با توجه سابقه دوازده ساله آن به گواه برخی از مدیران قرآنی، طرحی شناخته شده و موفقی است که توانسته همه ساله قشری زیادی از نوجوانان را به خود جذب کند.

به گزارش آستان نیوز، این طرح تاکنون با هدف پرورش استعدادهای قرآنی نوجوان همراه با  برگزاری کلاس‌های تخصصی قرآن کریم در رشته‌های حفظ، مفاهیم و تلاوت، برگزاری اردوهای مختلف و اعزام منتخبین به محافل قرآنی ملی و بین‌المللی برگزار شده که درحال  ثبت‌نام دوازدهمین دوره برگزاری آن آغاز شده است. برگزاری این دوره از طرح ملی تلاوت «شباب‌الرضا(ع)» بهانه‌ای شد تا با حسین مقدم کیا دبیر این طرح قرآنی همراه شویم.

 درباره تاریخچه «طرح ملی تلاوت» بفرمایید، این طرح چطور شکل گرفته و چه مراحلی را طی کرده است؟
«طرح ملی تلاوت» از سال ۱۳۹۱، با اختتامیه بیستمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، افتتاح و رونمایی شد. اصل این طرح با کمک و همراهی همکاران ما در «مؤسسه قرآنی صراط» مشهد مقدس برنامه ریزی و تدوین شد و با همت معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع به کار کرد. در سال‌های اخیر، آستان قدس رضوی هم حامی این مهم بوده و در مواردی از جمله اطلاع رسانی، تبلیغات، هماهنگی با نیرو‌های اجرایی استان‌ها و... به اجرای هرچه بهتر «طرح ملی تلاوت» یاری رسانده است. این رویداد یک طرح آموزشی با هدف کشف و پرورش استعداد‌های قرآنی نوجوانان است که در شش سال، با سه سطح مقدماتی، پیشرفته و عالی (هر کدام دو سال)، برنامه ریزی و تدوین شده است.
هر دو سال از این طرح به شش ترم و هر ترم به چهار ماه تقسیم شده است که هر بخش برنامه آموزشی خاص خودش را دارد. در بخش‌های مختلف طرح، آزمون‌هایی تدارک دیده شده و میزان تحقق اهداف بررسی می‌شود. در بخش سنتی نیز جلسات قرآن، محافل، اردو‌ها و دیگر برنامه‌های آموزشی در نظر گرفته شده تا دو جنبه علمی و تجربی، به طور هم زمان، در طرح وجود داشته باشند. در این مسیر از استادان بومی و نیرو‌های آشنا به فرهنگ و منش خاص استان‌ها نیز بهره گرفته می‌شود. 

در دوازدهمین  دوره طرح ملی تلاوت «شباب‌الرضا(ع)» چه افرادی می‌توانند شرکت کنند؟
 در داین دوره نیز همانند دوره‌های گذشته ، نوجوانان دختران ۱۰ الی ۱۵ سال و  و پسران ۸ الی ۱۵ سال به عنوان سفیران قرآنی ایران می‌توانند  تا اوایل تیرماه به صورت حضوری و مجازی از طریق  پایگاه اینترنتی www.melitelavat.ir شرکت کنند.

این طرح در چه رشته‌های برگزار می‌شود؟
طرح ملی تلاوت «شباب‌الرضا(ع)» با هدف کشف و شناسایی نوجوانان مستعد قرآنی، ارتقای سطح علمی و عملی و همچنین رشد و شکوفایی قرآن‌آموزان نوجوان، بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزش قرآن کریم، آموزش کامل رشته‌های (صوت و لحن، قرائت، حفظ، وقف و ابتدا و مفاهیم و…) و آموزش اجرای تلاوت‌های اثرگذار و معناگرا در سه سطح مقدماتی، پیشرفته و عالی (هر کدام به مدت دوسال) اجرا می‌شود.

با توجه به اینکه مسابقات «شوق تلاوت» فقط مخصوص قرآن آموزان داخل طرح ملی تلاوت «شباب‌الرضا(ع)» است. تاکنون چند دوره از این مسابقات برگزار شده است؟ 
 مسابقات «شوق تلاوت» از ۶ سال پیش آغاز شده و ستاد اجرایی آن در مشهد قرار دارد. در سال جاری ششمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت به همت ستاد اجرایی طرح تلاوت شباب‌الرضا و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت مرکز قرآن آستان قدس رضوی  در 28 استان با  همکاری 50 موسسه  قرآنی برگزار شد که مرحله مقدماتی طرح «شوق تلاوت» قریب به 500 شرکت کننده داشت که نسبت به سال قبل 100 درصد افزایش متقاضیان را داشتیم. هم چنین کیفیت اجرا نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. پس از بررسی تلاوت‌های دریافتی در سبک‌های مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی شحات انور از بین شرکت کنندگان ۱۲۹ نفر راهی مرحله نیمه نهایی شدند . مرحله نهایی نیز 20 تن از شرکت کنندگان با یکدیگر به رقابت پرداختند که از برگزیدگان همزمان با اختتامیه مرحله نهایی پسران در ساری، تجلیل شد. قاریان نوجوانی که در مرحله نهایی ششمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت حائز رتبه های برتر شدند ، به همراه منتخبین پنجمین دوره ، به عتبات عالیات اعزام خواهند شد.

آیا برای اجرای این طرح در حوزه بین‌الملل هم اقدامی صورت گرفته است؟
با هماهنگی‌ها و مکاتبات صورت گرفته با خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کشور پاکستان، اجرای طرح بومی سازی طرح ملی تلاوت شباب الرضا (ع) در کشور پاکستان برای سال 1402 به تصویب رسیده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی