پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

روایت خدمت در دفاتر پیداشدگان و خدمات مادر و کودک حرم مطهر رضوی
۱۴۰۲-۰۳-۲۷

مأمنی برای زائران نگران

گیج و آشفته بود. کفش به پا نداشت. به محض ورود به دفتر با صدایی لرزان گفت: «شوهرم را گم کرده‌ام». سن و سالی ازش گذشته بود و لهجه خاصی داشت. بانوی خادم با مهربانی از او خواست تا در دفتر پیداشدگان بنشیند، اما او مردد بود، مرتب برمی‌گشت و بیرون دفتر، داخل صحن را نگاه می‌کرد. بالاخره خادمان دفتر او را آرام کردند و نام و نشانش را پرسیدند تا در سیستم دفتر ثبت کنند. اهل طبس بود و در هیاهوی جمعیت در داخل رواق، همسرش را گم کرده بود. شماره تلفن همراهی از اعضای خانواده‌اش بلد نبود. فقط شماره تلفن منزلش را حفظ بود. چند دقیقه بعد، تلفن دفتر زنگ خورد. خبر رسید که همسرش به دفتر پیداشدگان دیگری مراجعه کرده است و تا دقایقی دیگر برای بردن او به دفتر صحن انقلاب می‌آید.

به گزارش آستان نیوز، گستردگی صحن و سرای رضوی و ازدحام جمعیت به ویژه در ایام مناسبتی سال در حرم مطهر حضرت رضا(ع) موجب شده گاهی زائران و مجاوران اعضای خانواده یا گروه زیارتی‌شان را در این سرای ملکوتی گم کنند. اتفاقی که محدود به کودکان نمی‌شود و بسیاری از زائران بزرگسال هم ممکن است ساعت‌ها از اقوام و آشنایان‌شان جدا شوند، به خصوص اگر تلفن همراهی در دسترس‌شان نباشد. در این شرایط پراسترس، دفاتر بخش رسیدگی به امور امور پیداشدگان و گمشدگان حرم مطهر رضوی، همان مکان امن و آرامی است که ارادتمندان غریب‌الغربا(ع) به آن نیاز دارند؛ مأمنی که افراد گم‌شده را به آغوش گرم خانواده‌های‌شان باز گردانده و لبخند آرامش را بر چهره‌های نگران آنان می‌نشاند.
 

خدمات شبانه‌روزی 9 دفتر پیداشدگان

یکی از روزهای شلوغ حرم مطهر رضوی است و صحن‌ها مملو از خیل پرشور محبان حضرت رضا(ع) است. به سراغ پروانه امین‌داور کارشناس مسئول بخش رسیدگی به امور پیداشدگان و گمشدگان حرم مطهر رضوی می‌روم. او که سابقه ای طولانی از خدمت در بخش های مختلف حرم را دارد، برای معرفی خدمات دفاتر بخش پیداشدگان می‌گوید: در حال حاضر 9 دفتر پیداشدگان زیر نظر اداره امور تسهیلات زائران حرم مطهر در صحن‌های انقلاب، آزادی، کوثر، مسجد گوهرشاد، رواق‌های دارالحجه و حضرت زهرا(س)، رینگ‌های شیخ طوسی و شیخ طبرسی و همچنین باب الرضا(ع) به صورت شبانه‌روزی آماده خدمات‌رسانی به زائران و مجاوران است.
او می‌افزاید: تمامی اين دفاتر به وسيله سيستم شبكه به يكديگر متصل‌ هستند و زائران گم شده امکان ثبت پیام برای همراهان خود، انجام تماس تلفنی با اقوام و نزدیکان‌شان و همچنین شارژ تلفن همراه خود به منظور تماس با همراهان‌شان را در آن‌ها دارند.
 

فعالیت 5 دفتر خدمات مادر و کودک

امین داور بیان می‌کند: ارائه خدمات ویژه مادر و کودک شامل امکان استراحت و شیردهی به کودک، تعویض لباس و تعویض پوشک کودک، از دیگر خدمات برخی از دفاتر پیداشدگان حرم مطهر رضوی به بانوان زائر و مجاور است. این خدمات در حال حاضر در پنج دفتر پیداشدگان در صحن‌های انقلاب، آزادی، کوثر، شیخ طوسی و همچنین باب الرضا(ع) ارائه می‌شود.
او می‌گوید: حدود هزار و 600 بانوی خادمیار در شیفت‌های مختلف در ارائه خدمات در دفاتر این بخش و سایر خدمات مورد نیاز معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی همچون اجرای طرح زیارتی «یا معین الضعفا(ع)» و ارائه خدمات شارژ تلفن همراه به بانوان در رواق امام خمینی(ره) مشارکت دارند.
از این بانو در خصوص حس و حال خدمت در بارگاه نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) هم می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: من خدمتگزار خدمتگزاران امام رضا(ع) هستم. هر روز صبح که برای خدمت به این آستان مقدس قدم می‌گذارم، نخست از این امام همام کسب اجازه کرده و کمک می‌گیرم تا بتوانم خالصانه در این مجموعه خدمت کنم. 
 

خدمتی مادرانه

برای آشنایی بیشتر با فضای خدمت در دفاتر پیداشدگان، به دفتر صحن انقلاب اسلامی می‌روم که در بالای در ورودی آن تابلوی «پیداشدگان/ خدمات مادر و کودک» به چشم می‌خورد. ربابه صاحبی، از جمله خادمان حاضر در این دفتر است که از سال 1386، یکشنبه هر هفته در یک شیفت در بخش رسیدگی به امور پیداشدگان و گمشدگان حرم مطهر رضوی به زائران و مجاوران خدمت می‌کند. او می‌گوید: روزهای خدمتم برایم روز مقدسی است و اگر نتوانم برای خدمت بیایم، باز هم دلم توی حرم مطهر است. 
صاحبی ادامه می‌دهد: خدمت در این بخش کار هر کسی نیست. ممکن است کودک گمشده‌ای را به دفتر بیاورند که مرتب گریه می‌کند و من باید با صبوری و زبان خوش، او را آرام کنم تا خانواده‌اش پیدا شوند. گاهی مراجعان دفتر ما زائران غیرایرانی هستند و باید سعی کنیم با آنان ارتباط برقرار کرده و نشانی از همراهان‌شان پیدا کنیم. در مجموع باید ارتباط عمومی بالایی داشته باشیم. 
او می‌افزاید: خانواده‌ها به طور معمول وقتی به همراهان خود در این دفتر می‌رسند، با توجه به ملیت و فرهنگ‌شان، ابراز خوشحالی‌شان را به ما نشان می‌دهند. ما هم از آرامش دوباره آنان، شاد می‌شویم. 
این بانوی خادم خاطرات شیرین بسیاری از خدمت در دفاتر پیداشدگان دارد؛ از دختر سه ساله اماراتی که برخورد خوب خادمان دفتر او را چنان آرام کرده بود که پس از پیداشدن مادرش هم دلش نمی‌خواست از دفتر برود تا زائر جوانی که در کودکی در حرم مطهر گم شده بود و در این دفاتر دوباره به آغوش گرم خانواده بازگشته بود و پس از گذشت سال‌ها از آن اتفاق، برای مرور این خاطره شیرین با فرزندش به دفتر مراجعه کرده بود.
 

یکشنبه‌های دوست‌داشتنی

با دقت بیشتری داخل دفتر پیداشدگان صحن انقلاب را نگاه می‌کنم. کمد بزرگ اسباب‌بازی‌ها و آینه‌کاری‌های دفتر، محیطی آرامش‌بخش برای کودکان در آن ایجاد کرده است. در این میان، قاب کوچکی از یک نقاشی کودکانه از حرم مطهر در داخل ویترین کمد نظرم را جلب می‌کند که گویا هنردست یکی از کودکان پیداشده است. در قسمت پایینی کمد نیز ملحفه، بالش و البسه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای استفاده زائران پیداشده نگهداری می‌شود. در ادامه با فاطمه چمانه، دیگر خادم مشهدی دفتر هم‌کلام می‌شوم که از سال 1393 توفیق خدمت در این بخش را دارد. او هم همچون بانو صاحبی، اتفاقی متوجه اعلام فراخوان خدمت در این آستان مقدس شده و اکنون حدود 9 سال است، یکشنبه‌های هر هفته برای خدمت به بارگاه رضوی مشرف می‌شود. این خادم هم بیان می‌کند: حس می‌کنم روزهای خدمتم از عمرم حساب نمی‌شود. اگر یک هفته نتوانم برای خدمت بیایم، انگار چیزی گم کرده‌ام. 
بانو چمانه هم خاطرات زیبایی در این دفاتر دارد چنان‌که لحظه دیدار دوباره زائری سالمند از تهران با همسر سالمند گمشده‌اش، هنوز در ذهن این خادم مانده است. 
او خاطرنشان می‌کند: زائران اگر در حرم مطهر گم شدند، بهتر است در اولین فرصت با راهنمایی خادمان به دفاتر پیداشدگان مراجعه کنند تا زودتر بتوانند همراهان خود را پیدا کنند. همچنین بهتر است کودکان و افراد سالمند همراهشان، حداقل یک شماره تلفن همراه خانواده را حفظ باشند. اگر هم امکانش را نداشتند، حداقل کارت هتل یا شماره تلفن خودشان را در برگه‌ای نوشته و در جیب لباس کودک یا فرد سالمند بگذارند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی