پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

 در نشست علمی و مهارتی ویژه بازاریان خدمتگزار زیارت عنوان شد
۱۴۰۲-۰۳-۲۸

 تکریم زائر راه میانبر و قطعی در وصال محبوب است

بامدیریت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و مرکز تحقیقات کاربردی تبلیغ و تربیت دینی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و با مشارکت اتاق اصناف مشهد مقدس،  در ایام مقارن با روزهای زیارتی خاص امام رضا(ع) در ماه ذی القعده،نشست علمی و مهارتی ویژه بازاریان خدمتگزار زیارت و اصناف مشهدالرضا(ع) در قالب سلسله نشست‌های علمی «مهارت‌افزایی فرهنگ‌ میزبانی و ادب حضور» برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین واعظ موسوی کارشناس حوزه تربیت دینی، در این نشست که صبح شنبه ۲۷ خرداد، در محل سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با حضور جمعی از هیئت مدیره‌های اصناف مشهد و بازارهای اطراف حریم حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، با بیان اینکه باید در نگاهی جامع، مجموعه مادیات و معنویات را با هم افزایش دهیم، تاکید نکرد: نگاه تک بعدی و جسم محور ما را از ابعاد حقیقیِ هستی و فلسفه خلقت و حقیقت بندگی و رسالت های ماندور کرده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین واعظ موسوی ابراز کرد: یک نگاهی وجود دارد با عنوان مشتری مداری و سود محوری که مبنای دنیای سرمایه‌داری است از همین رو همواره ظاهرا حق را به مشتری می‌دهند و به هر قیمتی در پی جلب رضایت مشتری هستنداما در باورهای دینی و مذهبی ما مسلمانان به ویژه شهر مشهد باید همواره حق با زائر باشد، چون زائر ولی نعمت  ماست و هدف ما جلب رضایت زائر است. در واقع این نگاه فراتر از نگاه مادی است زیرا به این مهم معتقد هستیم که محبوب امام رضا(ع) محبوب ماست. به عبارت ساده تر مردم داری شیوه هر دو گروه خوبان و منفعت طلبان است لکن مردم خواهی به صورت ناب و خالص فقط منش اولیای الهی است.
این خطیب و سخنران مذهبی و تربیتی با بیان اینکه ما در فرهنگ توسعه‌یافته‌ای به وسعت همه هستی زندگی می‌کنیم، گفت: فرهنگ ما مسلمانان این است که مهمان را بر خود ترجیح می‌دهیم و این گونه فرهنگ‌ها باید توسعه یابد. باید کسبه و بازاریان سر درب مغازه ها بنویسندو معتقد باشند فقط خدا روزی‌دهنده و رزاق است و رزق ما وصل به آسمان هاست پس فقط در زمین به دنبال رزق و روزی نگردیم. آنچه که ما باید به صورت راهبردی به آن بنگریم این است که منافع انسان ها فقط آنی، مقطعی و کوتاه مدت نیست بلکه باید تلاش نماییم نسبت به منافع بلند مدت نیز توجه عمیق داشته باشیم به عنوان مثال وقتی محصول و جنس کم کیفیت و یا بی کیفیت ارائه می نماییم در واقع در دراز مدت بازار و منافع خود را از دست می دهیم ولو در کوتاه مدت سود سرشاری برده ایم.
وی تصریح کرد: متاسفانه ما از این معارف ناب و اصیل دور افتاده‌ایم و از همین رو بازار ما آن بازاری نیست که می‌خواهیم لذا اگر رضایت حقیقی مخاطبان را جلب کنیم و نگاه تعاونی داشته باشیم بسیاری از مشکلات تولید و اشتغال و تجارت هم حل می‌شود.
 

 تکریم زائر راه میانبر و قطعی در وصال محبوب است


محب واقعی، محبوب‌ امام(ع) را نیز دوست دارد
در ادامه استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه اسلام ما را دعوت به سود می‌کند، گفت: باید ببینیم سود حقیقی چیست؟ در واقع تا خودمان را نشناسیم و همواره به جسم و این دنیای محدود توجه کنیم نگاه ما به سود صرفا مادی خواهد بود. اسلام می‌گوید خودت را بشناس تا بتوانی منافع خودت را تامین کنی. از سوی دیگر باید نگاه عمیقی به مقوله ثروت داشته باشیم. آرامش ثروت است، دلبسته دنیا نبودن ثروت است، تواضع و ادب ثروت است، صداقت و کار با کیفیت، چهره گشاده و خوش اخلاقی ثروت است و از همه بالاتر نعمت و رحمت مجاورت ولی خدا ثروت اعظم است لذا ما باید نگاهی نو به داشته‌ها و نداشته‌هایمان داشته باشیم تا از ناامیدی‌های ناخواسته جامعه کنونی رها شویم.
حجت‌الاسلام محمد جواد نظافت تصریح کرد: عزیزترین فرد برای هر کسی خودش است ولی نباید خود را محدود در این جسم و دنیا ببینیم لذا اکرام مهمان و پذیرایی از او در واقع پذیرایی از روح خود ماست. اگر بخواهیم جسم خود را تقویت کنیم باید غذا بخوریم اما اگر بخواهیم روحمان را تقویت کنیم باید غذا بدهیم، در واقع طعام غذای جسم است و اطعام، خوراک روح است.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه هویت مشهد با امام رضا(ع) شناخته می‌شود، خاطر نشان کرد:  حضرت رضا(ع) دو نوع محب دارند یک عده عاشق مدعی و یک عده نیز عاشق واقعی هستند، برخی در قالب احساسات ابراز علاقه می‌کنند و برخی نیز محب واقعی هستند.کسی که سعی می‌کند خودش را معطر به اخلاق رضوی کند محب واقعی است و محب واقعی محبوب‌ امام علیه السلام را نیز دوست دارد و علامت محبت صادقانه این است که محبوب او را نیز دوست بداریم. 
 

راه میانبر در وصال محبوب  
این کارشناس شاخص حوزه تربیت دینی در ادامه راه نزدیک شدن به امام رضا(ع) را تکریم و احترام به زوار ایشان دانست و افزود: نزدیک شدن به امام رضا(ع) تنها به این خلاصه نمی‌شود که دستمان را به ضریح ایشان برسانیم بلکه نزدیکی به امام، احترام و تکریم به زائر او راهی میان بر و قطعی در وصال محبوب است.
وی افزود: ما به عنوان مجاوران حضرت باید معطر به عطر اخلاق رضوی باشیم، ما مجاوران در هر منصب و شغلی که هستیم باید همواره امام را ناظر و حاضر بر اعمال و رفتار خود ببینیم زیرا این مهم سبب می‌شود مراقب رفتار خود باشیم لذا راهنمایی کردن با حوصله و شفقت و دلسوزی، خیرخواهی و ایصال الی المطلوب همه و همه از ویژگی‌هایی است که نشان می‌دهد امام رضا (ع) را شاهد اعمال خود در رفتار با زائران و دلدادگان ایشان می‌دانیم.
شایان ذکر است، در این نشست علمی، همچنین دکتر هادی مخملی رییس اتاق اصناف مشهد مقدس، دکتر نعمت الله فیروزی عضو هیئت علمی و مدیر مرکز تحقیقات کاربردی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و عمار خسروجردی مدیر مطالعات علمی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نسبت به تقویت و هم‌افزایی مهارت‌های مرتبط با خدمتگزاری کریمانه در حریم قدسی حضرت رضا(ع) به ایراد سخن و بیان نکات پرداختند.
گفتنی است، مجموعه نشست‌های فرهنگ میزبانی و ادب حضور از سال 1400 و به اهتمام سازمان علمی فرهنگی و با مدیریت علمی و محتوایی مرکز تحقیقات کاربردی تربیت دینی امام رضا(ع) در حال برنامه‌ریزی و برگزاری است و تاکنون محصولات و محتواهای متعددی در این زمینه تولید و ارائه شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی