پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گذری بر خدمات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به نوجوانان و جوانان
۱۴۰۲-۰۳-۲۸

همنشینی دانش‌آموزان با یار مهربان در بارگاه امام رئوف(ع) 

تابستان که فرا می‌رسد، شور و شوق اتمام سال تحصیلی و فراغت از درس و مدرسه تمام وجود دانش‌آموزان را در برمی‌‌گیرد. در این میان، بیشتر والدین به تکاپو می‌افتند تا کودکان و نوجوانانشان ایام پرنشاط و پرثمری را در روزهای بلند تابستانی بگذرانند و کمتر سراغ بازی‌های رایانه‌ای و تفریحات کاذب بروند. بدین ترتیب ممکن است آنان را راهی کلاسهای گوناگون ورزشی و هنری و حتی درسی کنند. اما نباید از یاد برد که همنشینی دانش‌آموزان با کتاب و کتابخانه، یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی والدین در ایام پیش رو است. در واقع تعطیلات سه ماهه تابستان، فرصتی ناب برای شیرجه زدن در دنیای پرفراز و نشیب داستان‌ها و رمان‌های کوتاه و بلند ایرانی و خارجی و همراهی با کتاب‌های علمی و ادبی است. 

به گزارش آستان نیوز، کتابخانه مرکزی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از جمله مکان‌های امن و آرامی است که در بارگاه نورانی حضرت رضا(ع)، شرایط مناسبی را برای همنشینی دانش‌آموزان 12 سال به بالا با کتاب همان یار مهربان قدیمی فراهم کرده است به طوری که زائران و مجاوران کتابدوست در ایام گوناگون سال از خدمات متنوع این کتابخانه بزرگ در تالارها و کتابخانه‌های تخصصی مختلف آن استفاده می‌کنند. در ادامه با خدمات این کتابخانه به دانش‌آموزان در گروه‌های سنی 12 تا 18 سال آشنا می‌شویم. 
 

عضویت بیش از 75 هزار دانش‌آموز
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در مسیر تشرف ارادتمندان حضرت ثامن الحجج(ع) از ورودی بست شیخ طوسی به صحن انقلاب اسلامی قرار گرفته است و در تمام ایام سال حتی برخی از روزهای تعطیل پذیرای اهل علم و پژوهش است. در این مجال، مهدی صادقی حصار مدیر کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی می‌گوید: دانش‌آموزان محصل از پایه ششم ابتدایی به بالا می‌توانند با عضویت در این کتابخانه از خدمات دو تالار اختصاصی «بخش جوانان و نوجوانان دختر» و «بخش جوانان و نوجوانان پسر» به ترتیب در طبقه منهای یک و همکف آن استفاده کنند چنان که در حال حاضر 42 هزار و 700 دختر و 32 هزار و 700 پسر دانش‌آموز عضو این کتابخانه هستند. 
او تصریح می‌کند: همچنین این کتابخانه در راستای افزایش میزان رضایتمندی و آرامش خاطر والدین، محلی مجزا برای مطالعه جوانان پشت کنکوری دختر بالای 18 سال در تالار قفسه باز بانوان کتابخانه فراهم کرده است. 
 

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی


خدمات اختصاصی تالارها
این کتابخانه در آستانه فصل تابستان با توجه به افزایش تشرف زائران به حرم مطهر رضوی و بهره‌گیری بیشتر دانش‌آموزان از خدمات آن برای پر کردن اوقات فراغت خود، با تغییراتی در چیدمان قفسه‌های کتاب و میزهای اداری کارکنان در دو بخش جوانان و نوجوانان دختر و پسر، توانسته از فضای تالارهای این بخش‌ها به بهترین شکل برای افزایش ظرفیت صندلی‌ها و پذیرش مراجعان استفاده کند. صادقی حصار در این خصوص بیان می‌کند: در حال حاضر حدود 100 دختر و نزدیک به 140 پسر امکان مطالعه همزمان در تالارهای این دو بخش را دارند. 
او ادامه می‌دهد: هر کدام از تالارهای این دو بخش به طور مجزا دارای بیش از 53 هزار منبع مطالعاتی چاپی در موضوعات مختلف دانش بشری هستند. این منابع با توجه به تأکید رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مورد بررسی و بازبینی مجدد گروه کارشناسی سازمان قرار گرفته، بنابراین تمامی منابع موجود در قفسه‌های کتاب متناسب با ذوق و سلیقه گروه سنی دانش‌آموزان و نیازهای مطالعاتی آنان انتخاب شده است. در کنار کتاب‌های متنوع علمی، ادبی، مذهبی، روانشناسی و...، دایره‌المعارف‌ها و کتاب‌های مرجع مورد نیاز نوجوانان و جوانان نیز در این بخش‌ها در دسترس آنان قرار دارد.

امکان بهره‌گیری از منابع سایر بخش‌ها
مدیر کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی می‌گوید: اعضای دانش‌آموز این کتابخانه علاوه بر امکان مطالعه در محل تالارهای دو بخش جوانان و نوجوانان دختر و پسر، امکان امانت از کتاب‌های این بخش‌ها را هم دارند. همچنین آنان می‌توانند از منابع بخش‌ سمعی- بصری و تالار کتاب‌های خارجی کتابخانه نیز استفاده کنند. 
او می‌افزاید: در صورت نیاز دانش‌آموزان اهل علم و پژوهش به منابعی که در تالارهای دو بخش جوانان و نوجوانان وجود ندارد، آنان به سایر بخش‌های سازمان همچون مخازن بسته و کتابخانه‌های تخصصی معرفی می‌شوند تا طبق ضوابط موجود از منابع این بخش‌ها برای تکمیل مطالعه و تحقیق خود استفاده کنند. در این میان، کتابخانه تخصصی اهل بیت علیهم السلام(گوهرشاد سابق) در حرم مطهر نیز ظرفیت پذیرش حدود ۱۲۰ نفر را دارد و در صورت تکمیل ظرفیت تالارهای دو بخش جوانان و نوجوانان دختر و پسر، اعضای این دو بخش کتابخانه مرکزی می‌توانند از خدمات تالارهای این کتابخانه تخصصی نیز بهره‌مند شوند.
صادقی حصار خاطرنشان می‌کند: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی همه روزه بجز روزهای تعطیل رسمی، از ساعت 7 تا 19 آماده خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان است. همچنین این کتابخانه در برخی از ایام تعطیل در صورت نیاز و استقبال دانش‌آموزان، امکان ارائه خدمات به آنان را طبق ضوابط سازمان دارد. 
شایان ذکر است، 60 کتابخانه در کشور از جمله 23 کتابخانه در مشهدمقدس زیر نظر سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند. کتابخانه‌های وابسته این سازمان علاوه بر ارائه خدمات مطالعاتی به دانش‌آموزان، برنامه‌های ویژه‌ای برای پر کردن اوقات فراغت این گروه سنی در فصل تابستان همچون برگزاری کلاس‌های آموزشی متنوع را در دستور کار دارند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی