پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۴-۰۳

افزایش کیفیت دستبافته‌های رضوی با اجرای طرح‌های دانش‌بنیان 

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: به منظور بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا در راستای ارتقاء کیفیت دستبافته‌های رضوی، دو طرح دانش‌بنیان در این شرکت در حال اجرا است.

دکتر حمید کارگر در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: در این طرح‌ها که با همکاری پژوهشگاه رنگ کشور و چند نهاد علمی دیگر انجام می‌شود، قرار است اقدامی نو و متفاوت در حوزه فرش‌های دستباف رقم زده شود.
او ادامه داد: با به ثمر رسیدن و اجرای دو طرح دانش‌بنیانِ در دستور کار، نه تنها شاهد افزایش قابل توجه ماندگاری و دوام دستبافته‌های ایرانی خواهیم بود، بلکه این شرکت به عنوان الگوی مناسبی برای سایر تولیدکنندگان کشور شناخته خواهد شد.
 

ضد لک و ضد بید کردن الیاف پشمی
مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی با اشاره به پروژه‌های «ضد لک و ضد بید کردن الیاف پشمی» گفت: در حال حاضر امکان‌سنجی و مطالعات اولیه این دو طرح توسط پژوهشگاه رنگ انجام شده و پژوهش عملیاتی آن در حال انجام است. 
او ادامه داد: پس از ارائه خروجی تحقیقات و پژوهش‌ها، این طرح در سال جاری وارد فاز اجرایی خواهد شد که بر عهده شرکت فرش آستان قدس رضوی است.
کارگر درباره اهمیت ضد لک و ضد بید کردن الیاف پشمی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که فرش‌های دستباف بیشتر از الیاف پشمی تولید می‌شوند، خطر بیدخوردگی آن‌ها را تهدید می‌کند. موضوع دیگر لکه‌هایی است که به دلیل ریخته شدن انواع مایعات یا حتی ظرف غذا روی فرش پدید می‌آید و منجر به آسیب دیدن آن می‌شود.
او با بیان این‌که ضد بید و ضد لک کردن الیاف پشمی تحول بزرگی را در تولید فرش‌های دستباف ایجاد خواهد کرد، افزود: در این پروژه‌ها قرار است الیاف پشمی فرش هنگام فرایند رنگرزی، ضد بید و ضد لک شود تا فرش نهایی از مراجعه دائمی به قالیشویی و آسیب‌دیدگی توسط بیدها و لکه‌ها بی‌نیاز باشد.
کارگر همچنین از اجرای طرح‌های دیگری در حوزه‌های رنگرزی و ارگونومیک کردن دارهای قالیبافی به منظور حفظ سلامتی قالیبافان توسط شرکت فرش آستان قدس رضوی خبر داد.
او ادامه داد: برخلاف سایر تولیدکنندگان در کشور، در کارگاه‌های متمرکز قالیبافی آستان قدس رضوی، سعی شده است به نکاتی همچون نور، تهویه هوا، سرمایش و گرمایش، بهبود شرایط کار و حتی مسائل روحی روانی و اجتماعی قالیبافان توجه شود تا شرایط مناسبی برای فعالیت این خادمان حضرت رضا(ع) فراهم شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی