پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

خطیب حرم مطهر رضوی:
۱۴۰۲-۰۴-۰۴

فلسفه حجاب تکریم و هویت بخشیدن به زن است

خطیب حرم رضوی گفت: مهمترین فلسفه حجاب تکریم و هویت بخشیدن به زن در جامعه است

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی واعظ موسوی در سلسله جلسات سخنرانی حرم مطهر رضوی که بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین فلسفه حجاب از منظر آیات قرآن کریم پرداخت و گفت: حفظ حجاب یک واجب شرعی است و بسیاری از آیات قرآن کریم به این موضوع مهم اختصاص دارد. 

وی با اشاره به آیه 31 سوره مبارکه نور، بیان کرد: در این آیه شریفه به زنان مسلمان دستور داده شده است که زینت و آرایش خود را برای نامحرمان آشکار نکنند و به گونه ای راه نروند که خلخال و زیورهای پنهانی آنها آشکار شود. 

 

حضور زن در اجتماع باید عفیفانه باشد

این کارشناس دینی اظهار کرد: راه رفتن و حضور زن در اجتماع باید عفیفانه و توام با حفظ حجاب و پوشش اسلامی باشد. بنابراین اسلام با حضور زن در اجتماع مخالف نیست. چه بسا بانوان مسلمانی که با حفظ حجاب و عفت به انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی پرداخته‌اند. 

وی در ادامه با اشاره به آیه 33 سوره احزاب؛«وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ...» بیان کرد: در این آیه شریفه از خانه به عنوان قرارگاه زن یاد شده است و به زنان دستور داده شده است که در خانه‌ بنشینید و بدون ضرورت از منزل خارج نشوند و اگر هم بنابر ضرورت از خانه خارج شدند، نباید مانند زنان دوران جاهلیت خودآرایی کنند. 

حجت‌الاسلام واعظ موسوی افزود: تا قرن نوزدهم همه زنان حتی زنان غربی نیز در خانه بودند و خانه‌داری می‌کردند ولی از قرن نوزدهم به بعد و با پدید آمدن انقلاب صنعتی صاحبان سرمایه از زن‌ها به عنوان نیروی کار استفاده کردند چرا که دستمزد زنان بسیار پایین تر از دستمزد مردان بود. 

وی بیان کرد: بعد از انقلاب صنعتی زن‌ها از خانه بیرون کشیده شده و به سمت کارخانه‌ها رفتند و کم‌کم روحیه زنانه خود را از دست دادند و مردواره شدند و در مقابل مردان نیز روحیه مسئولیت‌پذیری و غیرت خود را از دست دادند بیشتر مسئولیت زندگی بر دوش زن گذاشته شد. 

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: از آنجا که زن‌ها برای پرداختن به کارهای سنگین کارخانه نیاز به آزادی عمل بیشتری داشتند کم‌کم لباس‌های بلند آنها کوتاه شد تا موقع کارکردن راحت‌تر باشند و این امر در واقع آغاز قصه برهنگی زن در جامعه غربی بود. 

 

دشمن به دنبال مقابله با نماد ارزشمند حجاب است

وی ادامه داد: انقلاب صنعتی به استفاده از زنان به عنوان نیروی کار ارزان و مطیع در واقع تیشه به ریشه خانواده زد چرا که زن دیگر کارکرد اصلی خود را در خانواده از دست داد و تبدیل به نیروی کار شد. 

خطیب حرم رضوی تصریح کرد: امروز حجاب به عنوان یک نماد در دنیا معرفی شده است و به همین خاطر است که در کشورهای غربی که مدام شعار آزادی زن را سر می‌دهند یک بانوی مسلمان که حجاب بر سر دارد را از دانشگاه اخراج می‌کنند و هدف آنها این است که حجاب که یک نماد ارزشی است ترویج پیدا نکند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی