پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۴-۰۵

 امام محمد باقر(ع) در آیینه آثار انتشارات آستان قدس رضوی

به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) به عنوان یکی از نهادهای دغدغه‌مند در حوزه ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی و انتشار آثار با موضوع دینی و فرهنگی، با بهره‌گیری ادبیات داستانی سعی می‌کند، زوایای مختلف از زندگی اهل بیت(ع) که کمتر به آن پرداخته شده است را برای آشنایی هرچه بیشتر جامعه با سیره عملی آل عبا بیان کند. تاکنون این انتشارات موفق شده کتاب‌های متعددی را در حوزه دین و سیره اهل بیت(ع) در قالب‌های امروزی و پر مخاطب چون رمان و داستان چاپ و توزیع کند.

  به گزارش آستان‌نیوز، در همین رابطه، در این گزارش به معرفی آثاری می‌پردازیم که در گذشته یا به تازگی از سوی انتشارات به‌نشر با موضوع زندگانی امام محمد باقر(ع) ویژه گروه سنی بزرگسال، کودک و نوجوان تولید و منتشر شده است.
 

داستان ضرب اولین سکه‌های اسلامی با تدبیر امام محمد باقر(ع)
«کتاب بوی سکه‌های نو» ويژه نوجوانان نوشته شده که حوادث آن در دوران خلافت «سليمان بن عبدالملک» روایت می‌شود. در این اثر، نویسنده با قلمی روان و قصه‌گونه، از ابتکار عمل امام باقر (ع) در دوران خلافت«سلیمان بن عبدالملک» پرده برداری می‌کند.
داستان این اثر با چگونگی چاپ کاغذهايي با نشان توحيد اسلامي توسط مسلمانان و تهدید امپراطور روم، آغاز می‌شود و در ادامه با تدبیر و ذکاوت امام محمد باقر(ع) مبنی بر ضرب سکه‌های اسلامی منقوش به شعار توحید و نام مبارک محمد(ص) به دست مسلمانان پایان می‌یابد.
 این اثر به قلم محمود پور وهاب، شاعر و نویسنده کودکان و نوجوانان  به رشته تحریر درآمده است که بیش از سی سال است در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به خصوص ادبیات دینی شعر سروده و کتاب‌ها نوشته است. او این اثر داستانی را با بهره‌گیری از منابع معتبر از جمله کتاب‌های «دورنمایی از زندگانی امام محمدباقر(ع)»، «معارف و معاریف»، «معصومین چهارده گانه»، «اصول کافی»، «پیشوای پنجم»، «مجموعه زندگی چهارمعصوم»، «نگاهی به زندگی امام محمدباقر(ع)» روایت می‌کند.
این اثر مصور که با متنی روان و ساده، اما جذاب داستان ضرب اولین سکه‌‌های اسلامی را در 45 صفحه برای نوجوانان بیان می‌کند، تاکنون با استقبال خوب مخاطبان، در سه نوبت با تیراژ 8 هزار نسخه منتشر شده است. این کتاب در سال‌های گذشته با عنوان «سکه‌هایی به نام محمد(ص)» و تصویرگری دیگری توسط به‌نشر در شش هزار نسخه چاپ شده بود.
 

روایت قصه‌های زندگی امام محمد باقر(ع) به زبان ساده و امروزی

درباره وجوه مختلف زندگی و شخصیت امام محمدباقر (ع) کتاب‌های مختلفی از گذشته تا حال نوشته شده که جلد هفتم از مجموعه چهارده جلدی «قصه ‌های زندگانی چهارده‌ معصوم (ع)» با محوریت داستان‌‌های کوتاه از تولد تا شهادت چهارده‌معصوم (ع) از جمله این آثار است.
 کتاب «قصه‌‌های امام محمدباقر(ع)» با روایتی داستانی و جذاب، اندیشه و سیره امام محمد باقر (ع) را به‌ صورت روان و خواندنی بیان می‌‌کند. این کتاب در دوازده فصل به همراه یک کتابنامه به قلم جواد نعیمی تالیف شده است.
این اثر در عین ساده و عامه ‌پسند بودن از منابع اصیل و معتبر تاریخی بهره برده است و با زبان ساده و امروزی سعی کرده گوشه‌ای از زوایای زندگی امام محمد باقر(ع) را برای نسل نوجوان و جوان امروزی بیان کند.
 

سیره باقری

«سیره باقری» نام هفتمین جلد از مجموعه 14 جلدی «چراغ راه» است که در آن حجت‌الاسلام جواد محدثی با توجه به سیره و منش زندگی ائمه(ع) به گردآوری تعداد 40 حدیث از امام باقر(ع) پرداخته است و روایات با موضوعات اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی وغیره را با ترجمه‌ای روان به همراه ذکر اشعار و نقل داستان‌های تاریخی را به خواننده ارائه می‌کند.

کتاب «حکمت‌های باقری» هشتمین جلد از سلسله کتاب‌های «راه زندگی» از دیگر آثار جواد محدثی نیز به ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام باقر(ع) پرداخته است. از ویژگی‌های این کتاب که در سال 1390 توسط انتشارات آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد، می‌توان به تبیین چهل موضوع اخلاقی و اجتماعی با ترجمه‌ای روان همراه با توضیحی مختصر و استفاده از اشعاری متناسب در لابه لای مطالب اشاره کرد.
 

فرشته‌ای در بیابان

 کتاب «فرشته‌ای در بیابان» از مجموعه کتاب «قصه‌های شیرین از زندگی معصومین(ع)» نوشته مسلم ناصری با تصویرگری استاد محمدحسین صلواتیان است که داستان‌های جذابی را به زبان کودکانه بازگو می‌کند.
کتاب «با علی یا علی- امام باقر(ع)» نوشته فریبا کلهر و تصویرگری علیرضا گلدوزیان به عنوان جلد هفتمین جلد از مجموعه 14 جلدی این اثر نیز شامل حکایات و داستان‌های واقعی از زبان یاران این امام همام می‌باشد که برای مخاطب کودک خواندنی و آموزنده است.
 تمامی این آثار در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر در مشهد و سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. هم چنین علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت این کتاب‌ها و مشاهده سایر آثار به آدرس فروشگاه اینترنتی کتاب به‌نشر به آدرس www.behnashr.comمراجعه کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی