پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

نقد و بررسی رمان «هیولای اسب‌سوار» در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود 
۱۴۰۲-۰۴-۰۵

 حرم مطهر رضوی میزبان جلسه نقد و بررسی رمانی با موضوع غدیر خم

نشست نقد و بررسی رمان «هیولای اسب‌سوار» از سوی به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در رواق کتاب مطهر رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش آستان‌نیوز، این نشست ادبی با حضور مجید ملامحمدی نویسنده اثر و حجت‌الاسلام حسین میرزایی کارشناس و منتقد ادبی سه شنبه  ۶ تیرماه ساعت ۱۷ در رواق کتاب حرم مطهر رضوی میزبان حضور علاقه‌مندان به رمان‌های دینی و مذهبی خواهد بود.

رمان «هیولای اسب‌سوار»؛ مستند روایتی از روزگار جانشینی پیامبر اکرم (ص) و جایگاه امام علی (ع) نوشته مجید ملامحمدی نویسنده فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان  است . او در این رمان تاریخی با بهره‌گیری از منابعی همچون بحار الانوار، تفسیر مجمع‌البیان، سیره ابن هشام، کنز العمال به بیان برخی از حوادث چالشی انتخاب جانشینی پیامبر اسلام (ص) می‌پردازد، واقعیت‌هایی که کاملاً مستند و مستدل است و برای ذکر هر رویدادی، منبع و ارجاعاتی لحاظ شده؛ حتی برای مکان‌ها، موقعیت‌ها، شخصیت‌ها و اصطلاحات و لغات دشوار در پانویس توضیحاتی ارائه شده است.

رمان «هیولای اسب‌سوار» شامل چهار فصل است که در هر فصل یک شخصیت ماجرایی را روایت می‌کند. فصل نخست، ماجرا خواب و سفر حارث بن نعمان فهریِ بادیه‌نشین به مدینه است. در فصل دوم، عبدالله بن عَمرو مُزن به شرح شجاعت حضرت علی(ع) در جریان مأموریتش به سرزمین خوش آب‌وهوای یمن می‌پردازد. عباس بن عبدالمطلب، عموی پیامبر، در فصل سوم علاوه بر اینکه جایگاه امیرالمؤمنین را توصیف می‌کند، به ماجرای غدیر خم و جانشینی حضرت علی (ع) اشاره می‌کند. در فصل چهارم، عمار یاسر، صحابه سرشناس پیامبر، محاجه و مجادله‌اش با عبدالرحمن بن عوف را توضیح می‌دهد که بحث اصلی آن‌ها به اثبات حقانیت حضرت علی و ماجرای غدیر خم ختم می‌شود.

در انتهای رمان هم از سرنوشت بدفرجام حارث بن نعمان فهری که اینک به مدینه رسیده و با رسول خدا سخن گفته پرده برمی‌دارد.

 در کتاب «هیولای اسب‌سوار» ، نویسنده آگاه با تسلط به منابع دینی قصد دارد مصداق‌هایی را از جمله مرتبه والای حضرت علی(ع)، بت‌شکنی ایشان، فداکاری حضرت علی در لیله‌المبیت، حمایت ایشان از پیامبر در جریان سنگ‌پرانی به رسول خدا، انفاق حضرت هنگام رکوع نماز، تخریب مسجد ضرار و مهم‌تر از همه مسئله جانشینی ایشان و ماجرای غدیر خم را بیان کند تا از این طریق واقعیت‌هایی از حقانیت امام علی را برای مخاطب نوجوان دغدغه‌مند به مسائل مذهبی نمایان سازد.

 این کتاب  فروردین سال جاری در ۲۱۲ صفحه قطع رقعی، شمارگان دو هزار نسخه و قیمت ۸۰ هزار تومان  به بازار کتاب عرضه شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی