پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

نویسنده و مدرس برجسته مشهدی تأکید کرد؛
۱۴۰۲-۰۴-۱۱

لزوم راه‌اندازی مرکزی برای تولید و پرورش ایده‌های نو در حوزه رضوی

سید سعید موسوی از نویسندگان حوزه ادبیات دینی بر لزوم راه‌اندازی مرکزی در کشور برای خلق و پرورش ایده‌های نو در حوزه رضوی تأکید کرد. 

سید سعید موسوی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: در حوزه رضوی بسیاری از مسائل گفته شده، اما متاسفانه آثار خلاقانه‌ای در این حوزه تولید نشده، به ویژه در حوزه داستان حرف جدیدی بیان نشده است. این مسئله به این دلیل است که مرکز مشخصی برای خلق و پرورش ایده‌های نو در حوزه رضوی با توجه به نیازهای کنونی جامعه در کشور وجود ندارد.
وی ادامه داد: بدین ترتیب بسیاری از هنرمندان؛ از داستان‌نویسان تا شاعران به دنبال سوژه‌های تکراری رفته و به خلق آثار مشابه گذشته در حوزه رضوی پرداخته‌اند. بی‌شک وقتی زمینه گفت‌و‌گو بین نویسندگان و بیان ایده‌ها در این حوزه وجود ندارد، ایده‌های خلاقانه و نو هم شکل نمی‌گیرد. 
موسوی گفت: در حالی که اگر مرکزی برای ایده‌پردازی و تبادل افکار در کشور در راستای تأمین نیازهای امروز انسان تشنه معنویت از طریق مفاهیم و معارف امام رضایی ایجاد شود، می‌توان به نیازهای کنونی جامعه نیز پاسخ داد. 
وی افزود: همچنین راه‌اندازی چنین مرکز تبادل افکاری می‌تواند به تولید محتواهای رضوی در قالب‌های مختلف؛ اعم از شعر، داستان، معماری و... منتهی شود. 
این مدرس داستان‌نویسی گفت: در واقع با ایده‌پردازی از زوایای گوناگون در حوزه رضوی و پرورش ایده‌های نو هم می‌توان داستان تولید کرد و هم به مردم روش زندگی داد. 
 

اهمیت توجه به نیازهای کنونی جامعه

 موسوی در ادامه بیان کرد: داستان‌های رضوی متنوعی در موضوعاتی همچون شخصیت و سیره امام رضا(ع)، سفر تاریخی ایشان از مدینه به مرو، شخصیت این امام بزرگوار در برخورد با افراد مختلف در طول تاریخ و زیارت اماکن متبرکه رضوی در کشور نوشته شده است. 
وی گفت: در این میان، نویسندگان کشور اگر بخواهند نیازهای امروزی جامعه را در نظر بگیرند، باید از یک سو به شخصیت امام رضا(ع) نزدیک شده و از سویی دیگر با خلق آثار خود الگویی عملی برای زندگی امروز مردم و مخاطبان این آثار فراهم کنند. 
این نویسنده افزود: وقتی افراد جامعه امکان برطرف کردن نیازهای خود را داشته و راه و روش زندگی را نیز براساس شخصیت و سیره عملی امام هشتم(ع) و توصیه‌های ایشان فرا ‌گیرند، می‌توان به آنان نشان داد که فرهنگ و معارف رضوی نسخه عملی خوبی برای زندگی انسان سرگشته عصر حاضر دارد.
وی با اشاره بر اینکه داستان‌نویسی، یک هنر است، تصریح کرد: البته نویسندگان باید سوژه و موضوع مورد نظرشان را طوری بیان کنند تا برای مخاطبان جذابیت داشته باشد.
 

ضرورت ورود نویسندگان به حوزه‌های دینی

موسوی تصریح کرد: اگرچه فعالیت هنری و ادبی در حوزه مذهبی با محدودیت‌هایی همراه است، اما با این وجود شاهد تولید آثار خوبی در این حوزه در گذشته در عرصه‌هایی همچون فیلم و سریال توسط هنرمندان کشور بودیم.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌ ملی «داستان‌های قرآنی» با هدف خلق داستان با توجه به سوره‌ها و آیات قرآن کریم افزود: نویسندگان با دانش، باید جسارت ورود به حوزه‌های دینی را داشته باشند؛ زیرا نیاز جامعه است. بی‌شک این آثار با پژوهش و بررسی و بهره‌گیری از نظر کارشناسان و صاحبنظران تاریخ اسلام سندیت پیدا می‌کند.  
این نویسنده مشهدی با اشاره به دغدغه‌های خاص و امکانات مناسب مجموعه آستان قدس رضوی برای فعالیت در حوزه رضوی خاطرنشان کرد: این مجموعه ظرفیت بالایی نه تنها در حوزه معرفی سیره و شخصیت امام رضا(ع) و تاریخ زندگی ایشان دارد بلکه می‌تواند در مسیر اشاعه فرهنگ رضوی نیز فعالیت کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی