پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به نشر برگزار می کند؛
۱۴۰۲-۰۴-۱۲

رویداد کتاب محور «قلم گاه»؛ مسابقه ای با محوریت زندگی امام رضا(ع)

رویداد کتاب محور «قلم گاه» مسابقه ای است که بر محور شناخت ابعاد مختلف زندگی، شخصیت و آموزه‌ها، کرامات و آداب زیارت امام رضا(ع) استوار است. این رویداد فرهنگی ترویجی از دهه کرامت رضوی آغاز به کار کرده و تا شهادت امام رضا(ع) ادامه دارد. 

به گزارش آستان نیوز، انتشارات به‌نشر که با برگزاری این پویش هفدهمین پویش مطالعاتی خود را در گستره ملی تجریه می‌کند بر خلاف پویش‌های مطالعاتی پیشین در پویش«قلم گاه» یک بخش ویژه‌ای را در نظر گرفته و از هنرمندان، تصویرگران و نویسندگان دعوت کرده است تا براساس کتاب «چشمه‌های بهشت» به تولید محتوا بپردازند.

منبع مطالعاتی این پویش چیست؟
کتاب «چشمه‌های بهشت» نوشته محمد هادی زاهدی گزیده‌ای از کتاب «عیون الاخبار امام رضا(ع)»، به عنوان منبع مطالعاتی این رویداد کتاب محور انتخاب شده است که اثری جامع و معتبر؛ اما ساده برای شناخت ابعاد مختلف زندگی، شخصیت و آموزه‌ها، کرامات و آداب زیارت امام رضا(ع) است. 

موضوع کتاب «چشمه‌های بهشت» چیست؟
یکی از کهن‌ترین و معتبرترین کتاب‌های نوشته شده درباره امام رضا(ع) کتاب «عیون‌اخبار‌الرضا(ع)» تالیف محقق و دانشمند بزرگ جهان تشیع جناب شیخ‌صدوق است. این اثر کتابی بر مبنای حدیث است. احادیث این کتاب در ۶۹ باب تنظیم شده که بخشی از آن، سخنان امام‌رضا (ع) بوده و بخشی دیگر احادیثی که آن حضرت از امامان پیش از خود، روایت‌ کرده‌‌است. «عیون‌اخبار‌الرضا(ع)»در موضوعاتی چون فقه، اخلاق، سیره و علم کلام از منابع مهم شیعه به شمار می‌رود. تاکنون شرح و تفسیرهای زیادی بر این کتاب نوشته شده و بارها توسط مترجمان برجسته‌ای در کشورهای مختلف اسلامی چاپ شده است. محمدهادی زاهدی با به کارگیری عبارات و اصطلاحات ساده، زیبا و در عین حال متعهد به متن اصلی از هنر و حرفه مترجمی بهره گرفته و ترجمه‌ای یکدست و تازه ساده از کتاب «عیون الاخبار الرضا(ع)» در کتاب «چشمه‌های بهشت» در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. اگرچه کتاب عیون مشتمل بر 69باب است، اما چشمه‌های بهشت با تخلیص و گزینش موضوعات و مطالب در 5 دفتر تدوین شده که هر دفتر شامل فصول مختلفی است و در مجموع 31 فصل در کتاب گرد آمده‌است.
 شروع کتاب با فصلی است که تاریخ زندگی امام‌هشتم (ع) را روایت می‌کند و از این رو شرایط حاکم بر زمانه ایشان و نیز گزارشی از زندگانی پدر بزرگوارش، امام‌کاظم (ع) ارائه می‌دهد. در دفتر دوم که «مناظرات» نام گرفته، شرحی از مناظرات حضرت‌رضا (ع) روایت شده است . دفتر دوم  شامل آموزه‌های امام رضا(ع) در زمینه توحید است و قرآن از نگاه امام هشتم درباره عترت و اهل بیت(ع) و اهل بیت و محرم محتوای دفتر سوم این کتاب را تشکیل می‌دهد. در دفتر چهارم راز و رمزهای زندگی در مکتب امام هشتم و توصیه‌های پزشکی بهداشتی امام رضا(ع) آمده و کرامات امام رضا(ع)، ثواب زیارت و کرامات امام هشتم پس از شهادت ایشان در دفتر پایانی کتاب مطرح می‌شود.
توجه به این نکته ضروری است که «عیون‌اخبار‌الرضا(ع)» و به تبع آن «چشمه‎های بهشت» صرفا ذکر روایات حضرت و یا تاریخ زندگی ایشان نیست؛ بلکه به صورت دسته‌بندی شده و منظم آموزه‌های ایشان در زمینه توحید، نبوت، امامت و سایر مباحث کلامی به تفصیل آمده‌است. از این‌رو «چشمه‎های بهشت» ، جریانی گوارا و سرشار از معانی و حقایق بلندی است که از زبان ‌معصوم امام معصوم(ع) برای فهم بهتر باورهای تشیع و پذیرش آن‌ها مطرح شده‌است.
 

مخاطبان به چه شیوه‌ای می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند؟
در بخش عمومی علاقه‌مندان می‌توانند طبق روال مسابقات کتابخوانی، کتاب را از طریق مراجعه به فروشگاه‌های کتاب به‌نشر در سراسر کشور و یا سایت فروش اینترنتی کتاب به‌نشر به آدرس www.behnashr.com تهیه و پس از مطالعه دقیق کتاب طبق شیوه‌نامه شرکت در مسابقه ، پاسخ سؤالات و کد انحصاری کتاب را به سامانه پیامکی 30003209 ارسال کنند. 
 

بخش ویژه؛ متفاوت از همیشه

بخش ویژه این مسابقه اقدام جدید و متفاوتی در شیوه مرسوم مسابقات کتابخوانی است وشامل تولید محتوا‌ و تولید اثرهنری متنی و تصویری براساس بخشی از کتاب در محورهای داستان کوتاه و بلند، قصه کودکانه، اقتباس ادبی، کمیک استریپ، تصویرگری می‌شود. هنرمندان، نویسندگان و تصویرگران می‌توانند براساس بخشی از  کتاب «چشمه‌های بهشت» آثار تولیدی خود را در حوزه‌های متنی و تصویری را ارائه دهند و با محور قرار دادن عبارت،‌ گفتار و یا روایتی از کتاب به تولید محتوا بپردازند.
 

 این پویش تا چه زمانی ادامه دارد؟

پویش مطالعاتی «قلم‌گاه» تا پایان شهریور ماه و شهادت حضرت امام رضا(ع) مهلت دارد. یعنی مخاطبان می توانند تا این مهلت، آثار خود را برای به نشر ارسال کنند.
 

جوایز و زمان اعلام نتایج قرعه کشی

جایزه بخش عمومی شامل یک جایزه ۵۰ میلیون ریالی و ۵ جایزه ده میلیون ریالی است و در بخش جایزه بخش ویژه ۳ روز اقامت به اتفاق خانواده در مشهد و ۳ جایزه ۴۰،۶۰ و ۲۰ میلیون ریالی برای برگزیدگان در نظر گرفت
هم چنین آثاری که در زمینه تصویرگری و یا متنی برگزیده شوند، با حمایت به‌نشر و پشتیبانی مالی به مرحله تولید و چاپ می‌رسند.
 

«قلم‌گاه»؛ یک فرصت برای نوقلمان، هنرمندان و...

رویداد کتاب محور«قلم‌گاه» فرصت ارزشمند و مغتنمی برای نوقلمان، نویسندگان، تصویرگران و هنرمندانی است که علاقه‌مند به تولید محتوای ماندگار در زمینه ادبیات دینی و رضوی هستند.علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه و کسب اطلاعات بیشتر و همچنین تهیه منبع مسابقه می‌توانند به سایت به‌نشر و یا شبکه های اجتماعی این انتشارات به آدرس behnashr@ مراجعه کنند.
 

کتاب را از کجا تهیه کنیم؟

کتاب‌ این پویش با قیمت ۱۵۰ هزار تومان در فروشگاه‌های کتاب به‌نشر در مشهد و سراسر کشور،  و سایت این انتشارات به آدرس www.behnashr.com عرضه می‌شوند.  هم چنین علاقه مندان می‌توانند با ارسال درخواست کتاب در پیام رسان‌های واتساپ، ایتا و تلگرام به شماره ۰۹۰۲۷۶۵۲۰۰۸ کتاب  «چشمه‌های بهشت» را تهیه کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی