پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۴-۱۵

افزایش بهره‌وری در تولید غلات با اجرای طرح‌های تحقیقاتی در موسسه بذر و نهال رضوی

مدیر پژوهش و نوآوری بذر موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی از اجرای برنامه‌های تحقیقاتی مرتبط با غلات توسط این موسسه خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف موسسه از انجام این طرح‌ها، سنجش عملکرد کمی و کیفی هر محصول به منظور دستیابی به ارقام با راندمان بالا است.

رضا توکل افشاری در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: از ابتدای سال 1400 با هدف خالص‌سازی، انجام ارزیابی‌های سازگاری و نمود زراعی غلاتی همچون یولاف، تریتیکاله، چاودار و ارقام جدید گندم نان که از آن‌ها با عنوان غلات امیدبخش یاد می‌شود، برنامه‌های تحقیقاتی ویژه‌ای آغاز شده است.
او ادامه داد: در این راستا همچنین بسته به مرحله رسیدگی هر گیاه، عملیات برداشت در خرداد ماه امسال توسط واحد تحقیق و توسعه بذر و نهال اجرا شد.
مدیر پژوهش و نوآوری بذر موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی درباره آخرین وضعیت این پروژه گفت: طی دو سال پیشبرد برنامه‌های تحقیقاتی در این موسسه، خالص‌سازی و سنجش سازگاری ارقام به پایان رسیده است و از سال زراعی آینده، توسعه کشت هر گیاه بسته به مقدار بذر تولیدی بین یک تا 4 هکتار برای هر محصول اجرایی خواهد شد.
 

پیشبرد «زنجیره بذر تا نان» در آستان قدس رضوی
او با تاکید بر اهمیت پیشبرد «زنجیره بذر تا نان» در آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: ارائه سبد متنوع و با کیفیت به جامعه مصرف‌کننده، مهم‌ترین دستاورد برنامه‌های تحقیقاتی موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی است.
توکل افشاری با اشاره به انجام آزمون‌های مرتبط با کیفیت آرد و ارزش غذایی هر محصول پیش از تجاری‌سازی ارقام خالص شده افزود: بدین ترتیب با توجه به سازگاری این گیاهان با شرایط اقلیمی مشهد، امکان کشت انبوه محصولات توسط کشاورزان فراهم خواهد شد.
 

دستیابی به ارقام با سازگاری بالا
او درباره لزوم تولید ارقام سازگار با اقلیم هر منطقه گفت: براساس نگرش‌های جدید در علوم زراعی و تحقیقات بذر، ارتقای راندمان و بهره‌وری هر محصول بر مبنای سازگاری‌های اقلیمی بیان می‌شود. به عبارتی در کنار توجه به عملکرد بالا و ارزش کیفی، ارقام خالص می‌بایست با شرایط اقلیمی منطقه تحت کشت سازگار باشند.
توکل افشاری ادامه داد: این سازگاری‌ها در واحد تحقیق و توسعه بذر موسسه، ارزیابی شده و نتایج حاصله حکایت از راندمان بسیار مناسب غلات امید بخش دارد. به عنوان مثال، شواهد تحقیقاتی نشان می‌دهد این غلات در مقابل یخبندان شدید زمستان گذشته که دمای هوا تا حدود منفی 22 درجه سانتیگراد کاهش پیدا کرد، تحمل پذیری بسیار بالایی داشتند. 
او مقاومت به کم آبی، دوره رشد کوتاه و عدم ورس یا خوابیدگی در مقابل باران‌های شدید را از دیگر شاخص‌های ثبت شده در بخش تحقیق و توسعه بذر عنوان کرد و افزود: این شاخص‌ها بیان‌کننده بهره‌وری بالا از نظر وضعیت اقلیمی است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی