پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۴-۱۶

تدارک گسترده برای پذیرایی از زائران رضوی در عید ولایت

در آستانه هجدهم ذی‌الحجه عید غدیرخم، حرم مطهر رضوی مملو از گل‌های تر و تازه و کتیبه‌های مناسبتی شده و مهیای میزبانی شایسته از ارادتمندان حضرت انیس النفوس(ع) در این عید مبارک است. 

به گزارش آستان نیوز، خادمان بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در دهه امامت و ولایت در تکاپو و تلاش بودند تا تمامی تمهیدات لازم؛ از فضاآرایی ویژه صحن و سرای رضوی تا تهیه اقلام متبرک برای پذیرایی از زائران و مجاوران به مناسبت فرارسیدن عید الله اکبر؛ عید سعید غدیر انجام شود. 
 

نصب 1285 مترمربع کتیبه و پارچه مناسبتی

در این راستا، آستان مصفای رضوی با نصب ۱۲۸۵ مترمربع کتیبه و پارچه رنگی و مناسبتی تزیین شده است چنان‌که 4 کتیبه بزرگ مناسبتی بر بالای ایوان‌های صحن‌های آزادی، انقلاب اسلامی، گوهرشاد و جمهوری اسلامی به چشم می‌خورد. کتیبه‌های دیواری نیز در گوشه و کنار این حریم قدسی، شادباش‌گوی عید غدیر به محبان حضرت ثامن الحجج(ع) است. 
پرچم‌های مزین به عبارت «اسعد الله ایامکم» نیز در بالای ستون‌های نوری و بخش فضای سبز در میانه صحن پیامبر اعظم(ص) قابل مشاهده است. همچنین پرچم‌های رنگی بر بلندای سردرب ورودی‌های حرم مطهر به اهتزاز درآمده است. 
 

ریسه های رنگی برای چشم نوازی حرم

همزمان با شب عید غدیر نیز همچون دیگر شب‌های دهه ولایت و امامت، ریسه‌ها و المان‌های نوری در صحن‌های مختلف روشن خواهد شد تا زیبایی این حریم آسمانی در نظر زائران دوچندان شود. 
 

گل‌آرایی با 200 هزار بوته و شاخه گل اهدایی

گل‌آرایی ویژه حرم مطهر حضرت رضا(ع) به مناسبت عید غدیر نیز با همکاری گروه گل‌آرایی شهر محلات و 130 هزار شاخه گل اهدایی از این شهر به اوج رسیده است تا جایی که مجموعه‌های گل، سبد و تاج‌های گل در جای جای این بارگاه ملکوتی قابل مشاهده است. 
در مجموع از حدود 200 هزار بوته و شاخه گل اهدایی شهرداری مشهد و ناذران و تولیدکنندگان گل و گیاه برای گل‌آرایی این آستان مقدس در ایام دهه ولایت و امامت در صحن‌ها و رواق‌ها استفاده شده است. 
مبادی ورودی، سایه‌بان موقت در صحن پیامبر اعظم(ص)، آبنماهای صحن‌ها و جایگاه برگزاری مراسم‌ها، از جمله مناطقی است که در گل‌آرایی آن‌ها از بوته گل‌هایی همچون کامیس، شمعدانی، تاج خروس، اطلسی، شمشاد طلایی و انواع گل‌های شاخه‌‌ای استفاده شده است. 
 

آمادگی کامل بخش‌های خدمت‌رسان

همچنین با توجه به پیش‌بینی حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی در شب و روز عید غدیر، حدود 22 هزار تخته فرش 6 متری برای فرش‌آرایی حداکثری در صحن‌های مختلف اماکن متبرکه رضوی آماده شده است تا دلدادگان شمس الشموس(ع) در رفاه و آرامش به زیارت و نماز بپردازند. 
سایر بخش‌های خدمت‌رسان حرم مطهر رضوی؛ از دفاتر امانات وسایل و صندلی چرخدار، دفاتر امانات نقدی و اشیای ارزشمند، دفاتر پیداشدگان تا پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی، دفتر مرکزی اشیاء پیداشده و دفتر بخش امداد نیز با تقویت نیرو به صورت شبانه‌روزی آماده ارائه خدمات به زائران است. 
بخش‌های تنظیف، بهداشت، پارکینگ، صندلی‌های چرخدار و زائربرهای برقی و... نیز با تقویت نیرو در حال انجام وظایف خود در راستای رفاه و تسهیل زیارت زائران در این عید فرخنده هستند. 
 

برپایی سفره‌های اطعام عید غدیر

در این میان، معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی تمهیدات ویژه‌ای نیز برای پذیرایی از ارادتمندان بارگاه نورانی امام هشتم(ع) تدارک دیده است چنان‌که سفره‌های اطعام عید غدیر در روزهای پنجشنبه و جمعه 15 و 16 تیرماه، در مهمانسرای حضرت رضا(ع)، رواق حضرت زهرا(س)، صحن امام حسن مجتبی(ع)، باب الهادی(ع) و باب الکاظم(ع)، پذیرای جمعی از عاشقان این آستان مقدس است. 
در مجموع با مشارکت ناذران و خیران و موکب‌های خدمت‌رسان، 63 هزار پرس غذای متبرک در دو وعده ناهار و شام در ایام عید غدیر در این آستان مقدس توزیع خواهد شد. 
 

پذیرایی ویژه روز عید

چایخانه‌های حضرت رضا(ع) در صحن‌های کوثر، غدیر، امام حسن مجتبی(ع) و باغ رضوان نیز در دو شیفت صبح و بعدازظهر در ایام عید غدیر با توزیع اقلام متبرک از جمله شربت و بستنی، پذیرایی عموم شیفتگان حرم ملائک پاسبان رضوی هستند. 
همچنین 30 هزار بسته عیدانه شامل کیک، آبمیوه و شکلات تهیه شده که همزمان با روز عید غدیر در صفوف نماز جمعه حرم مطهر بین نمازگزاران توزیع می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی