پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همزمان با شب عید غدیر، در حرم مطهر رضوی
۱۴۰۲-۰۴-۱۶

«شمس الغدیر»در صحن غدیر به روی صحنه رفت

در شامگاه عید غدیر، نمایش شمس الغدیر در صحن غدیر بارگاه منور رضوی به روی صحنه رفت.

به گزارش آستان‌نیوز، در این نمایش آئینی واقعه غدیر خم در قالبی هنرمندانه برای زائران و دلدادگان بارگاه منور رضوی به تصویر کشیده شده است. 
در ادامه به برشی از این نمایش اشاره می‌شود. در این نمایش کاروان امام رضا(ع) به شهر نیشابور می‌رسد و مشتاقان و دوستداران حضرت از ایشان در خواست می‌کنند حدیثی را برایشان به ارمغان بیاورند. حضرت(ع) نیز از باب لطف و رحمت الهی که در وجودشان نهادینه شده است حدیث سلسله الذهب را روایت می‌کنند که مسیر نجات و هدایت را برای افزایش معرفت دینی این مردم نشان می دهند. 
در بیان معنی این حدیث مفهوم ولایت و جانشینی پیامبر(ع) مطرح می شود و این موضوع بیان می شود که وصیت پیامبر اسلام امری الهی بوده و به انتخاب مردم واگذار نمی شود. از همین رو تنها راه رستگاری بیعت با ولایت امیرالمومنین است که ((علی و شیعتهم فائزون)). با جلب توجه به موضوع غدیر در پرده بعدی به واقعه غدیر ارجاع می‌شود که در آن روز و پس از خطبه پیامبر(ص) در تعیین خلافت الهی حضرت علی (ع) فردی به نام «حارث بن نعمان فهری» بر می‌خیزد و به این امر اعتراض کرده و درخواست می‌کند که اگر قرار است علی مولای هر زن و مردی بشود عذاب الهی واقع شود که طبق آیه اول سوره معارج «سأل سائل بعذاب واقع» سنگی از آسمان آمده و وی هلاک می‌شود و سایرین با توجه به این رویداد و سخنان پیامبر(ص) سر تعظیم فرود آورده و با اطاعت از پیامبر با امیرالمومنین(ع) بیعت می‌کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی