پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۴-۱۸

تهیه بانک غنی 40 ساله از طرح و نقشه دستبافته‌های رضوی با حفظ اصالت فرش ایرانی

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی از تهیه بانک غنی 40 ساله از طرح و نقشه دستبافته‌های رضوی خبر داد و گفت:  هنرورزی و تلاش طراحان این شرکت در سال‌های گذشته موجب شده است تا طرح‌ها و نقشه‌های پرشماری خلق شوند که هم درخور شأن حریم رضوی باشند و هم به سنت‌ها و اصالت‌های فرش ایرانی پایبند و وفادار بمانند.

دکتر حمید کارگر در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: فرش دستباف ایران با توجه به قدمت بیش از 2500 ساله خود و به علت گستردگی و پراکندگی در سراسر کشور و آمیختگی با فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های مناطق مختلف، ذخیره و گنجینه‌ای غنی از طرح‌ها و نقش‌های متنوع را در اختیار دارد. به بیان دیگر در طول قرن‌های متمادی فرش ایرانی به خاطر تنوع جغرافیایی و قومی گسترده‌ای که دارد، دارای هزاران هزار نقشه ارزشمند و متفاوت شده است.
او ادامه داد: بررسی زیست‌بومِ امروز بسیاری از اقوام، عشایر و روستاهای فرش‌باف ایرانی همچون بختیاری‌ها، شاهسون‌ها، قشقایی‌ها، افشارها، ارمنی‌ها و دیگران نشان می‌دهد که این اقوام شاید به دلیل هجوم بی‌امان جهانی شدن به تدریج از شیوه زندگی پیشینشان فاصله گرفته باشند اما به‌واسطه فرش‌هایشان که در جهان پخش شده، نامشان زنده مانده است.
مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی افزود: این شرکت در طول چهار دهه فعالیت خود از یک‌سو میراث‌دار آن گنجینه غنی و پربار فرش ایران بوده و از سوی دیگر در تلاش بوده تا سبک و حال و هوای خاص خود را با تکیه بر همان میراث کهن خلق کند.
او درباره ویژگی‌های منحصربه‌فرد بانک غنی جمع‌آوری شده تصریح کرد: طرح‌ها و نقشه‌های به‌کار رفته در دستبافته‌های رضوی در این سال‌ها پیوندی قوی با مکتب هرات و هنر خراسان دارند و در عین تنوع و گوناگونی، از یک روح واحد و یگانه تبعیت می‌کنند. 
کارگر ادامه داد: غلبه نقشه‌های افشان، ترنج‌افشان و لچک‌ترنج و استفاده از گل‌های شاه‌عباسی بزرگ را می‌توان نمونه‌ای از رد پا و امضای این سبک دانست که با سیر و سیاحت در فرش‌های حرم مطهر رضوی به خوبی به چشم می‌آیند.
او افزود: زائران و مجاوران با گشت و گذار در رواق‌های متعدد بارگاه رضوی اگر نگاهی به زیر پای خود داشته باشند، انواعی از نقشه‌های فرش را با تنوعی قابل توجه می‌بینند که با وجود گوناگونی، از یک خانواده‌اند و در هماهنگی و وحدت رویه با هم قرار دارند.
کارگر با بیان این‌که شرکت فرش آستان قدس امروز می‌تواند ادعا کند سبکی خاص و منحصربه‌فرد را در طراحی فرش ایرانی با حفظ اصالت‌های این هنر ارجمند رقم زده است، گفت: علاوه‌براین، در تولیدات جدید این شرکت با نگاه به نیاز بازار کنونی و مشتریانی غیر از حرم مطهر رضوی، انواع دیگری از طرح‌ها و نقشه‌ها نیز در حال طراحی و بافت است که بیش از پیش بر غنای این ذخیره تاریخی خواهد افزود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی