همایش تکریم خادمان اربعین حسینی(ع)
بیانات تولیت محترم آستان قدس رضوی در همایش تکریم خادمان اربعین حسینی(ع)-- 25 شهریور ماه 1398، رواق امام خمینی(ره)
بسم الله الرحمن الرحیم (1)
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین حَبیبِ إلَهِ العَالَمینَ أَبِی الْقَاسِمِ الْمُصْطَفَی مُحَمَّد(2)
صَلَّی اللهُ عَلَیْکَ وَعَلی اَهْلِ بَیْتِکَ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ
فراز اول: خیر مقدم
ایام عاشورای اباعبدالله و ایام حزن و اندوه اهل بیت عصمت و طهارت علیهالسلام را تسلیت عرض مینمایم. خدمت شما مهمانان عزیز و بزرگوار که از کشور بزرگ، دوست و محترم عراق، به مشهد مقدس و شهر خودتان و ایران، کشور خودتان تشریف آوردید به همه شما خیرمقدم عرض میکنم.
برای این حقیر به عنوان خادم کوچک آستان حضرت رضا سلام الله علیه موجب افتخار است که میزبان شما عزیزان از کشور عراق، شیعیان، برادران اهل سنت و عزیزان مسیحی باشم.
خدمت همه شما عزیزان و مهمانان ارجمند، مهمانان حضرت ثامنالحجج علیه آلاف تحیه و الثنا، موکب داران اربعین اباعبدالله علیهالسلام، علماء بزرگوار و روحانیت عزیز و گرانقدر خیرمقدم عرض میکنم و از حضور همه شما تشکر میکنم. از حضور مسئولین محترم استان(خراسان رضوی) و آستان مقدس رضوی و از حضور نماینده محترم و معزز ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه محترم مشهد، آیتالله علمالهدی تشکر میکنم.
فراز دوم: فلسفه قیام امام حسین علیهالسلام
در زیارت اربعین فرازی دارد که بسیار قابل توجه میباشد و پرمعناست، «بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه» (3)، فلسفه فدارکاری حضرت اباعبدالله علیهالسلام در این جمله است، زیرا به خدا عرض میکنیم، این بنده تو حسین(علیهالسلام)، این فرزند رسول خدا، این حجت خدا خون خود را نثار کرد تا مردم را از جهالت نجات دهد و مردم را از سرگردانی و حیرتی که در گمراهی هست، رهایی بخشد. محبت اهل بیت علیهمالسلام رمز قرب به خداست. محبت اهل بیت(علیهمالسلام) موجب کسب رضوان و خشنودی خداست.
(4) روایتی را جابر بن عبدالله انصاری از امام صادق علیهالسلام نقل میکند«جَاءَ أَعْرَابِيٌّ إِلَى النَّبِيِّ(صلی الله علیه و آله) فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ لِلْجَنَّةِ مِنْ ثَمَنٍ؟ قَالَ نَعَمْ» آیا برای خریدن بهشت باید ثمنی پرداخت؟ پیغمبر میفرماید بله، سؤال میکند آن ثمن چیست؟ حضرت فرمودند «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ يَقُولُهَا الْعَبْدُ مُخْلِصاً بِهَا» «کلمه توحید، به شرط آنکه از روی اخلاص گفته و بیان شود». سؤال میکند «وَمَا إِخْلَاصُهَا؟» پیامبر میفرماید «الْعَمَلُ بِمَا بُعِثْتُ بِهِ فِي حَقِّهِ وَحُبُّ أَهْلِ بَيْتِي» اخلاص به دو چيز است عمل به دستوراتي من و محبت اهلبيتم. اعرابي سؤال میکند: «حُبَّ أَهْلِ الْبَيْتِ لَمِنْ حَقِّهَا؟!» اگر کسی از روی اخلاص لا اله الا الله را بگوید و کاملا در مقام عمل موحد باشد، باز هم نیاز به محبت اهلبيت دارد برای ورود در بهشت و رضوان الهی؟ حضرت فرمودند: «إِنَّ حُبَّهُمْ لَأَعْظَمُ حَقِّهَا» قسمت اعظم قيمت بهشت محبت اهلبيت میباشد.
ما با همه وجود و اخلاص خدا را شاکر هستیم و سپاسگزار هستیم که محبت اهل بیت در دلها و قلوب ما راسخ و جاریست.
فراز سوم: پنج جلوه اربعین
این راهپیمایی باشکوه و باعظمت و بینظیر در تاریخ در اربعین اباعبدالله، جلوه و تجلی از محبت اهل بیت در دلهای مردم(است). اربعین جلوههای زیبا و باشکوهی دارد؛ یکی از آنها رنگ خدا گرفتن به خود (است.) «وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً» (5)
جلوه دیگر اربعین (این است که) در اربعین مرزهای میهمان و میزبان محو میشود. مهمانان خود صاحبخانه خوان نعمت حسینی هستند. اربعین رنگین کمان همه اقوام و اقالیم، مذاهب و ادیان مختلف با هر سن و ملیت و نژاد و موقعیت اجتماعی میباشد که همگی در کشتی نجات حسین علیهالسلام به آرامش میرسند. چرا که «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» (است). (6)
جلوه دیگر اربعین اباعبدالله، (در) اوج گرفتن تفکر مبارزه در راه خدا و اسلام (است.) به حمدالله فکر مبارزه و مجاهدت (فی سبیل الله)، شهادتها و فداکاریها توسعه پیدا کرده، (و) رواج پیدا کرده (که) این از برکت اباعبدالله است. امروز به برکت قیام اباعبدالله الحسین علیهالسلام روح مبارزه و مجاهدت در راه خدا، روح آمادگی برای شهادت و جانبازی برای اعتلای کلمه الله در همه دنیای اسلام به نحو گستردهای رو به افزایش میباشد.
جلوه دیگر اربعین، توجه به کانون هدایت قرآنیست؛ یعنی امامت و ولایت. و برای همین (دلیل) ما بغض و کینه استکبار را در قضیه اربعین و این پدیده عظیم مشاهده میکنیم. اگر یک حادثه بسیار کوچکی در یک کشور اسلامی اتفاق بیفتد، رسانههای استکبار جهانی به بازتاب آن و انعکاس آن میپردازند که بگویند در بلاد اسلامی ناامنیست، کشتار است. اما این پدیده بینظیر تاریخی که دهها میلیون انسان از اقوام و نژاد(ها) و ملیت و سنین مختلف (در آن) حضور پیدا میکنند، در رسانههای استکباری خبری از آن نیست.
فراز چهارم: هراس استکبار از وحدت مسلمانان
(دشمنان) سعی میکنند و تلاش میکنند و هزینه میکنند که نگذارند این حرکت عظیم دیده شود (و) مردم دنیا آن را ببینند، (و از آن) خبردار شوند، اما نمیتوانند. «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» (7)
همانگونه که یزیدیان در روز عاشورا با سر و صدا و همهمه و نعره نتوانستند مانع از رسیدن صدای رسای اباعبدالله به جهانیان شوند، امروز هم یزیدیان زمان نخواهند توانست این حرکت عظیم را که استمرار حرکت اباعبدالله(علیهالسلام) میباشد، خاموش کنند.
جلوه دیگر و تجلی زیبای دیگر اربعین، وحدت، اتحاد (و) همدلی میان فرق مختلف مسلمانان و دیگر ادیان، پیرامون محور محبت اهل بیت علیهمالسلام است.
عزیزان ما باید هشیار باشیم، دشمنان دین، دشمنان اباعبدالله(علیهالسلام) (و) دشمنان فکر و اندیشه و راه حضرت امام حسین علیهالسلام، از این وحدت و اتحاد و همدلی(مسلمانان) در خوف و هراساند. و از همه توان و ابزار (خود) استفاده میکنند که نگذارند بین فرق مختلف (و) بین کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه اتحاد و وحدت و همدلی به وجود بیاید. چون میدانند اگر جهان اسلام بر محور آموزههای قرآن و نبی مکرم اسلام(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و (رهنمودهای) نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در اتحاد و وحدت قرار بگیرند، جایی برای نفوذ استکبار و مستکبرین در کشورهای اسلامی باقی نمیماند.
امروز لبیک یا حسین(علیهالسلام) گفتن، لبیک واقعی به امام گفتن، یعنی در مقابل یزیدیان زمان و مستکبرین ایستادن. امروز لبیک یا حسین(علیهالسلام) گفتن یعنی اتحاد و همدلی و وحدت میان همه مسلمانان و مذاهب. امروز لبیک یا حسین(علیهالسلام) گفتن یعنی اخراج ذلیلانهی آمریکاییان و مستکبرین از کشور اسلامی و عزیز عراق است.
فراز پنج: تقدیر از مهماننوازی مردم عراق در اربعین
تشکر میکنم از مهماننوازی بسیار ستودنی مردم مهماننواز و بزرگوار عراق و نیز مقامات دولتی عراق، که به حق مهماننوازی مردم عزیز عراق و همکاری دولتمردان عراقی زمینه خلق چنین اجتماع باعظمتی را در اربعین به وجود آوردند. بر همه ماست و وظیفه همه زائران اباعبدالله(علیهالسلام) است که قدردان زحمات و مهماننوازیهای مردم عزیز عراق و دولت عراق باشند.
گرچه مردم ولایتمدار عراق و دولت عراق این خدمات گسترده و بینظیر را فقط و فقط برای عشق به اباعبدالله انجام میدهند و توقع تشکر ندارند، ولی بر ما امت اسلام است (که) خدماتی مشابه و حتی بیشتر به زائران عزیز عراقی ارائه دهیم.
رهبر عظیمالشأن انقلاب اسلامی حضرت امام خامنهای(8)، مردم قدرشناس و بزرگوار ایران و دولت ایران همه قدردان خدمات ملت و دولت عراق هستند.
فراز شش: آمادگی آستان قدس برای برگزاری مراسمات دهه آخر صفر
ما انشاءلله بعد از اربعین در آستان قدس رضوی برای پذیرایی از میلیونها زائر حضرت ثامن الحجج علیه آلاف تحیه و الثنا آماده خواهیم شد. و ما إن شاء الله در ایام شهادت حضرت ثامن الحجج علیه آلاف تحیه و الثنا از هم امکانات و استعدادی که در (اختیار) داریم برای پذیرایی از زائران ایرانی و خارجی و برادران و خواهران عزیز عراقی آماده هستیم.
فراز هفت: تشکر از حضور موکبداران در همایش
بازهم از همه شما زائران و مهمانان عزیز و ارجمند که دعوت این خادم کوچک دستگاه علی بن موسی الرضا(ع) را با بزرگواری پذیرفتید و به ایران و مشهد مقدس تشریف آوردید، صمیمانه و متواضعانه و خاضعانه تشکر و قدردانی مینمایم. اگر در پذیرایی کوتاهی و تقصیر و قصور(ی) (بود) و نتوانستیم آن چنان که شایستهی شما مهمانان حضرت رضا(ع) هست، انجام وظیفه کنیم، از همه شما عذرخواهی میکنیم.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته (9)
1) در ابتدای این مراسم، مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مرثیهسرایی و ذکر مصیبت پرداختند.
2) صلوات از سوی حضّار
3) جانش را در راه تو بخشید تا بندگانت را از نادانی، سرگردانی و گمراهی نجات دهد. (زیارت اربعین)
4) بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج27، ص 133
5) سوره بقره آیه 138
6) حدیث پیامبر گرامی اسلام
7) سوره مبارکه صف آیه 8 «مىخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد».
8) صلوات از سوی حضّار
9) شعار «لبیک یاحسین» از سوی حضّار