پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تاکید کرد:
۱۴۰۲-۰۴-۲۰

ضرورت حرکت عظیم فکری در دانشگاه‌ها

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی بر ضرورت حرکت عظیم فکری در دانشگاه‌ها تاکید کرد.

به گزارش آستان‌نیوز، آیت‌الله علم الهدی صبح دوشنبه ۱۹ تیرماه در هفتاد و چهارمین گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه بین‌‎المللی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: با توجه به مسئولیت مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها به عنوان مرزبان فکری و علمی فرهنگ و معارف اهل‌بیت(ع) در دانشگاه‌ها، توجه به خطیر بودن این مسئولیت بسیار حائز اهمیت است.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: حوادث اخیر کشور ظاهر تلخی داشت و بسیار ناگوار بود، اما همانطور که خداوند در قرآن می‌فرمایند: چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آنکه خیر شما در آن است، در حقیقت این حوادث برای ما فرصتی را ایجاد کرد تا توجه داشته باشیم آنطور که فکر می‌کنیم از لحاظ فکری و روانی، آرامش کامل نسبت به انقلاب و اسلام برقرار نیست. این هشداری برای ما بود تا با بسیج کامل‌تری آمادگی ایجاد کرد و قبل از آنکه انحرافات افراد، ملعبه دشمن قرار بگیرد آن‌ها را درمان کنیم.
به گفته وی در پوسته جریان دانشگاه آنچه باعث اغتشاشات شد، یک جریان ظاهری بود که اگر به فکر از بین بردن ریشه‌های آن نباشیم و به صورت یک جریان اعتقادی و فکری درآید، لشکری عظیم، مقتدر و نیرومند بر ضد اسلام و انقلاب بسیج خواهد شد، بخشی عمده‌ای از افرادی که در این حرکت مباشر عملیات و نقش آفرین بودند، کاملا ناآگاه بوده و با تخیلات به میدان آمده‌ بودند.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اگر در دانشگاه کوتاهی صورت گیرد و حرکت جهادی نباشد و چنانچه حرکت عظیم فکری برای سازندگی دانشجو صورت نگیرد، متاسفانه وقوع یک اتفاق دیگر با دستمایه فکری و اعتقادی به این سادگی‌ها قابل جمع شدن نیست و یک جریان حساب شده قوی بر ضد اسلام به وجود می‌آید.
 

انقلاب اسلامی تجربه‌ای برای حکومت‌های جهانی
آیت‌الله علم الهدی انقلاب اسلامی را یک عبرت و تجربه برای همه ملت‌ها و حکومت‌های جهانی دانست و خاطرنشان کرد: در این انقلاب هم جریان استکبار عبرت گرفتند و هم جریان ملی و مردمی تجربه آموختند. وقتی که مردم با یک دستمایه اعتقادی حرکتی انجام بدهند، هیچ چیز مانع آن‌ها نخواهد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه حرکت انقلابی مردم ایران با یک دستمایه دینی و اعتقادی بود و مبارزه استکبار با ملت ما پیش از پیروزی انقلاب آغاز شد، متذکر شد: این همه مبارزه در قالب‌های گوناگون ما را به عقب برنگرداند و امروز به صورت قدرتی در منطقه درآمدیم که برای استکبار جهانی قابل تحمل نیستیم. این اتفاقات برای خود ما هم باید تجربه باشد که اگر جریان‌های مخالف با دستمایه فکری به میدان بیایند چیزی جلودار آن‌ها نخواهد بود.
 

غربالگری، تبارسازی و مرزبانی فکری لازمه کار فرهنگی در دانشگاه
وی گفت: مقابله ما با جریان‌های خلاف دین، مقابله از نوع تحول و تدبرسازی در محیط دانشگاه است، در محیط دانشگاه نقش اول را استاد ایفا می‌کند، اما نقش آفرین قطعی در بدنه دانشگاه دانشجو است. اگر بدون‌ مراقبت دانشجو را تحویل اساتید بدهیم، سازمان فکری او به گونه‌ای ساخته خواهد شد که دیگر هیج اقدام فرهنگی بر دانشجو اثرگذار نخواهد بود.
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه دانشگاه یک محیط تربیتی صرف نیست، افزود: هرکس در محیط دانشگاه به دنبال تربیت دانشجو رفته نتیجه عکس گرفته است. دانشجو قابل تربیت نیست، عنصر رشد یافته را نمی‌توان تربیت کرد. دانشگاه پرورشگاه نیست و حرکت تربیتی نسبت به دانشجو بی‌نتیجه است. اگر مسائل فرهنگی را با ابزار تربیتی پیاده کنیم بی‌نتیجه خواهد بود و یا حتی نتیجه معکوس خواهد داشت.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: آنچه مهم است، مرزبانی از فکر دانشجویان است، کسانی‌که تولیت فرهنگی را برعهده دارند، باید نسبت به فکر دانشجو مرزبانی داشته باشند. 
 

دانشجو با کار دیکته شده فرهنگی حفظ نمی‌شود
آیت‌الله علم‌الهدی افزود: دانشجو را تحویل استادی که نمی‌شناسیم ندهیم. استاد باید درس بدهد اما اگر در کلاس موارد دیگری را خارج از حیطه تخصصی خود بیان کند، باید مراقب او باشیم. اگر این مراقبت نسبت به اساتید توسط متولیان فرهنگی صورت بگیرد، از یک خطر بزرگ و انحراف جلوگیری کرده‌ایم.
وی افزود: اگر بخواهیم کارهای تکراری و دیکته شده فرهنگی را به کار ببریم، نمی‌توانیم دانشجو را حفظ کنیم. ما به یک حرکت جدی از سوی شما متولیان فرهنگی دانشگاه نیاز داریم. غربالگری و تبارسازی اولیه و همچنین مرزبانی فکری، سه اصل است که می‌تواند برنامه فرهنگی دانشگاهی را برای متولیان مشخص کند و موفق هم می‌شود.
آیت‌الله علم الهدی بیان کرد: بسیاری از متخصصانی که از دل دانشگاه‌ها می‌آیند، مثل پزشک‌ها یا شرکت‌های دانش بنیان، نیروی متعهد و انقلابی هستند و از این افراد کم نداریم، با گذشت ۴۰ سال از انقلاب فرهنگی، در عرصه تخصصی و دانش بنیانی نیروهای متدین انقلابی خوبی وارد جامعه شدند. ما در فرهنگ شکست خورده نیستیم. اخلاص، ایمان و فعالیت متولیان فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت ما در این زمینه باشد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی