پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۴-۲۲

همایش بزرگ «همراه مادرم» در حرم مطهر رضوی برگزار شد 

همایش بزرگ مادران و دختران با عنوان؛ «همراه مادرم» گرامیداشت شهدای واقعه گوهرشاد و بزرگداشت هفته حجاب و عفاف در حرم مطهر رضوی برگزار شد.  

به گزارش آستان نیوز، با چادری از جنس غرور، بافته از تار و پود حیا،  برش خورده از اوج غیرت، دوخته شده بر دانه‌های حکمت و دست در دستِ مهربانِ مادر، در همایش بزرگ مادران و دختران که در حرم مطهر حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) شرکت کرده تا از پس گذشته سال‌ها  به ساحت مقدس شهدای واقعه گوهرشاد که هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها صدای مظلومیت‌شان از ماذنه‌های بلند و فیروزه‌ای مسجد گوهرشاد به گوش می‌رسد، ادای احترام کند. 
همایش «همراه مادرم» با حضور جمع کثیری از بانوان شهر بهشت در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد. در ابتدای این مراسم گروه همخوانی گروه «النجم الثاقب» متشکل از جمعی از دختران قرآنی که سوره مبارکه هل اتی را با صوتی خوش برای حاضران تلاوت و فضا را ملکوتی کردند. 
در ادامه این مراسم که از طریق شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین شبکه خراسان رضوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شد، خانم‌ها اسماء زنگویی و ریحانه سادات هاشمی دکلمه‌ای زیبا با موضوع حجاب و عفاف را با هم اجرا کردند. 
 

زنان مرکز ثقل زندگی عفیفانه

دکتر فائزه عظیم‌زاده اردبیلی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و سخنران ویژه همایش «مادران و دختران» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای واقعه گوهرشاد، به تبیین موضوع عفاف پرداخت و گفت: عفاف یک خصلتی است که وقتی در انسانی وجود داشته باشد، انسان هر حرفی را نمی‌زند، هر کاری که دلش می‌خواهد انجام نمی‌دهد، هر لباسی که دلش می‌خواهد نمی‌پوشد و بلکه همواره بر مدار عفت و حیا رفتار می‌کند. 
 

تاکید دین بر زیست عفیفانه

وی تصریح کرد: آموزه‌های دینی همواره ما را بر داشتن زیستی عفیفانه مبتنی عقل و منطق دعوت می‌کند. اما تئوریسین‌های غربی زن را به عنوان کالایی قابل تبادل معرفی می‌کنند و زنان را شهروند درجه دو می‌دانند در حالی که در دین ما مرکز ثقل یک زیست عفیفانه زنان جامعه اسلامی هستند. 
این محقق و پژوهشگر افزود: لازمه داشتن جامعه سالم است و جامعه عفیف، وجود مادرانی عفیف است. مادر عفیف و  باتقوا زمینه را برای تربیت نسلی پاک و عفیف فراهم می‌کند. امروز پدیده عفاف اجتماعی و عفیف زندگی کردن مولفه اصلی یک خانواده سالم و خانواده ایمن است. 
رواج پدیده‌های نامتعارف ازدواج در غرب
وی اظهار کرد: دنیای غربی که داعیه دار تمدن است به جای توجه به امر ازدواج و تشکیل یک خانواده سالم و مقدس جوانان را به سمت پدیده‌های نامتعارف ازدواج مانند سولوگامی یعنی ازدواج با خود و همچنین ازدواج با حیوانات و اشیاء سوق می‌دهد که این موضوع نسل بشر را در خطر انقراض قرار داده و موجب رواج بی‌عفتی در جوامع غربی شده است. 
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: وجود زن واسطه‌ای برای خلق بشریت و تولید یک انسانی که در زمین نماینده خداست و زن این قابلیت را دارد که موجودی را در وجود خود پرورش دهد که خلیفه خدا بر روی زمین است. 
 

هکیت والای زن ایرانی 

وی اضافه کرد: زیست عفیفانه در جامعه سه لایه دارد که لایه اول آن ازدواج و تشکیل خانواده است. زن ایرانی مسلمان شخصیت، منزلت و هویت خاصی دارد و از الگوهای غربی تبعیت نمی‌کند و زیستی عفیفانه همراه با تعقل و اندیشه دارد. 
عظیم‌زاده اردبیلی با بیان اینکه لایه دوم زیست عفیفانه تخریب کننده‌ها هستند ابراز کرد: بخشی از رسانه‌های غربی و رسانه‌های نو ظهور امروز به فرموده رهبر انقلاب مانند دوست ناباب در کنار جوانان می تواند عامل تخریب شخصیت باشند در حالی که از همین وسیله می توان برای رسیدن به یک زندگی پاک و ایمن استفاده کرد.  
وی ادامه داد: یکی از نشانه‌های انسان متعالی، عفیف بودن و عفت ورزیدن در گفتار است. بنابراین یکی از تخریب کننده‌های زندگی عفیفانه اختلاط با نامحرم است. امروز بشر می‌خواهد به سمت یک جامعه مطلوب حرکت کند که در آن محیط خانه و خانواده محیطی پاک و آرام باشد که محصول این خانه فرزندانی پاکدامن است این همان چیزی است که دنیای غرب را به واهمه انداخته و آنها را به تلاش برای رواج بی عفتی در جوامع انسانی واداشته است. 
گفتنی است در پایان این مراسم از تابلو نقاشی با عنوان «گوهر حجاب و عفاف» کاری از سمانه متولی از هنرمندان واحد هنرهای قرآنی دارالقرآن الکریم آستان قدس رضوی رونمایی و از این بانوی هنرمند تقدیر شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی