پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

دومین نشست کمیته علمی کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در تهران برگزار شد
۱۴۰۲-۰۴-۲۵

کنگره جهانی حضرت رضا(ع) محفلی برای تولید علم / موضوع کنگره یعنی عدالت، بازخوانی یک نیاز جهانی است

نشست اعضای کمیته علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با واکاوی آخرین اقدامات صورت گرفته، داوری چکیده تعدادی از مقالات رسیده به دبیرخانه و بررسی برگزاری پیش نشست ها در خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، در این جلسه که عصر شنبه 24 تیر 1402 به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید سعیدرضا عاملی، دبیر کنگره جهانی حضرت رضا(ع) برگزار شد، جمعی از اعضای این کمیته از جمله دکتر واعظی رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دکتر عبداللهی رئیس دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، دکتر حسن بلخاری، استاد دانشگاه و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، دکتر صدری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی و مدیر کل سابق سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو)، دکتر نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دکتر عظیم زاده اردبیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر زالی عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران و دکتر زهره خوارزمی، دبیر بخش بین الملل کنگره به صورت حضوری و مجازی حضور داشتند.
این نشست در ابتدا با ارائه گزارشی توسط دکتر عاملی از اجلاسیه بین المللی 9 خرداد در مشهد آغاز شد. وی گفت: این اجلاسیه با پیام آیت الله جوادی آملی و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد و در ادامه با برگزاری 4 نشست تخصصی، سخنرانان از ایران و 7 کشور شامل آمریکا، مالزی، انگلیس، عراق، ترکیه، سوریه و سنگال، به موضوع کنگره پنجم یعنی «اندیشه تمدنی امام رضا(ع)؛ عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس» پرداختند.
 

ارتباط با شبکه اندیشمندان جهان اسلام


کنگره محفل تولید علم است
دکتر عاملی همچنین با اشاره به این نکته که کنگره جهانی حضرت رضا(ع) محفل تولید علم است و علم نباید منحصر به دانشگاه و حوزه پنداشته شود، بلکه هر دوی آن ها باید در این امر مشارکت داشته باشند، از زحمات حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی راد، رئیس دفتر نمایندگی علمی و فرهنگی آستان قدس در قم که سهم بسزایی در جریان سازی کنگره در محافل علمی و شکل‌گیری نشست های تخصصی در این زمینه داشته است، قدردانی کرد.
حجت الاسلام والمسلمین عاملی همچنین از گفت وگو و هم اندیشی با تولیت های اعتاب مقدس جهان شیعی خبر داد و گفت: در این راستا امیدواریم همکاری آنها در هرچه باشکوه‌تر برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام در 26-27 اردیبهشت سال 1403 موثر باشد.
وی همچنین ابراز کرد که پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام با عنوان «اندیشه تمدنی امام رضا(ع)؛ عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس» تدارک دیده شده ‌است، زیرا انتخاب این موضوع از یک سو، بازخوانی یک نیاز عمومی در جهان است و از سوی دیگر، عدالت بنیادی‌ترین امری است که در ساختار اندیشه الهی و اسلامی مطرح است.  موضوع عدالت و تبعیض مسئله و دغدغه جهانی است، از همین رو این موضوع برای پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که پس از یک وقفه 30 ساله برگزار خواهد شد، انتخاب شده است.

برگزاری 11 پیش نشست تخصصی تاکنون
دکتر زهره خوارزمی، دبیر بخش بین‌الملل کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام، نیز با ارائه گزارشی از برگزاری 11 پیش نشست تخصصی تاکنون، به ماهیت بین المللی برخی از آن ها از جمله اجلاسیه های شهریور 1401، دی ماه 1401 و خرداد 1402 اشاره کرد. 
دکتر خوارزمی همچنین گفت: رایزنی و  برگزاری نشست های هم اندیشی با نهادها، افراد و اندیشمندان کشورهای مختلف هم اکنون در دبیرخانه بخش بین الملل کنگره در جریان است تا نشست های آینده با غنای بیشتر شکل بگیرد. وی از جمله نشست ها و رایزنی ها، به نشست با معاونت بین الملل جامعه المصطفی العالمیه، مدیریت اروپا و آمریکا حوزه علمیه قم، رئیس اندیشکده حکمرانی شریف، فعالان حوزه اسلام شناسی در کالج اسلامی لندن، آکادمی اسلامی هامبورگ و ... اشاره کرد.وی ادامه داد: از جمله تلاش های بین‌المللی در این حوزه،  برقراری دسترسی رایگان به 114 جلد کتاب رضوی به 24 زبان بوده است که می تواند در آغاز امر مورد استفاده محققان باشد.

ارتباط با شبکه اندیشمندان جهان اسلام
دکتر واعظی از اعضای کمیته علمی کنگره نیز در سخنانی با بیان اینکه عدالت اجتماعی ادبیات شناخته شده ای در جهان است، افزود: باید نسبت به عدالت اجتماعی، گزیده‌ای ازکلام و معارف امام رضا(ع) را استخراج کرد و در اختیار مخاطبان جهانی خود قرار دهیم. خوشبختانه آموزه‌های ارزشمندی از خطبه‌های امام علی(ع) در نهج البلاغه و نامه مالک اشتر گرفته تا معارف حضرت رضا(ع) در اختیار داریم که باید در جهت معرفی بیشتر آن ها تلاش کنیم. 
وی تصریح کرد: در این رابطه از جمله ویژگی های امام رضا(ع) علاوه بر احیای گفت وگوی بین ادیانی، بحث‌های عدالت اجتماعی است که ایشان آن را در عمل نشان دادند و نشر این مهم نیاز به تامل و تعمق بیشتر دارد. در دانشکده الهیات دانشگاه تهران با شرکت ده‌ها اندیشمند جهان اسلام شبکه ای ایجاد شده است که می تواند در امور اندیشه ورزانه کنگره نقش خوبی داشته باشد. 

بهره‌مندی از ظرفیت سایر کشورها در برگزاری پیش نشست‌ها
در ادامه این نشست دکتر زالی دیگر عضو کمیته علمی کنگره،  با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت سایر کشورها در برگزاری پیش نشست‌ها، به جریان علمی سکولار در جهان پرداخت که پذیرش آموزه های دینی از جمله در بحث عدالت را دشوار می‌کند. اما افرادی در شقوق علمی هم هستند که با این نوع تفکر موفق اند و تلاش کنگره در یافتن و وارد کردن آن ها به بحث حیاتی است.


ارائه بسته‌ای برای موضوع عدالت 
دکترفائزه عظیم‌زاده اردبیلی عضو دیگر کمیته علمی هم در مطالبش به واژه عدالت در غرب و تفاوت نگاه حکمی و فلسفی اسلام به آن پرداخت. وی گفت:  چنانچه ضروری است بسته‌ای با موضوع عدالت آماده و ارائه شود تا بستر تولید مقالات فراهم آید. وی بر ارتباط با نهادهای مرتبط مانند بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و... تاکید کرد.
 

تدوین مانیفست اهداف عملی و اثربخشی کنگره
دکتر صدری از اعضای این کمیته علمی هم با اشاره به استانداردهای بین المللی خواهان تشکیل یک جلسه محدود برای تدوین بروندادهای عملیاتی مورد انتظار از کنگره شد.
این خبر حاکی است، در این نشست مقرر شد دیگر اعضای کمیته علمی کنگره نیز در شناسایی شرکای بین المللی و برگزاری نشست های تخصصی در طول سال نظرات خود را به دبیرخانه ارائه کنند. همچنین در این جلسه بخش عمده چکیده های دریافتی بر اساس تخصص در اختیار اعضای کمیته علمی قرار گرفت و داوری شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی