قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به فلسفه تشکیل کانونهای خادمیاری رضوی در سراسر کشور، یکی از مهمترین ماموریتهای این کانونها را توسعه مفهوم خدمت به مردم ذیل نام مبارک امام رضا علیهالسلام برشمرد.
توسعه مفهوم خدمت از مهمترین ماموریتهای کانونهای خادمیاری رضوی است
به گزارش آستاننیوز، مالک رحمتی در گردهمایی مدیران کانونهای خدمت رضوی که با حضور مدیران ۳۲ کانون از سراسر کشور برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه ما در کشوری زندگی میکنیم که بر پایه نظام جمهوری اسلامی است و انقلابی داریم که بر محوریت مردم و ثمره خون شهدا و ایثارگری و رشادت آنان است، از همین رو ما مسئولان و خادمان بارگاه نورانی ثامن الحجج علیهالسلام به تاسی از سیره شهدا و برای ادامه راه آنان، باید بیش از پیش برای رابطه بین امام و امت تلاش کنیم و با تمسک و توسل به امامی که در زیارت نامه اش می خوانیم و به آن یقین و باور داریم که هم می بیند و هم می شنود و جواب می دهد.
وی افزود: اگر این بستر و زمینه ارتباط ملت با امام مهیا شود بسیاری از مشکلات و ناهنجارهای اجتماعی و فرهنگی به وجود نمی آید. و ما بایستی در بوجود آمدن برخی کاستی ها و نقصان ها بویژه جوانان خودمان را مسئول بدانیم اگر ما تلاش و کارخالصانه کنیم و این معارف و سبک زندگی ائمه اطهار سلام الله علیها و آگاهی های لازم را به گوش مردم و جوانان برسانیم، صحنه زندگی و جامعه تغییر می کند و در مسیر رشد و تعالی قرار می گیرد و این عَلَم و وظیفه امروز بر دوش همه دلسوزان و فعالان فرهنگی و اجتماعی است.
وی افزود: وظیفه ما متولیان و کارگزاران آستان قدس رضوی به عنوان خادمان دستگاه امامت، ایجاد و تقویت پیوند بین این امام همام با امت است، زیرا اگر این رابطه تقویت شود به برکت و با اثرگذاری آن، بسیاری از معضلات و مشکلات موجود در جامعه نیز رفع خواهد شد.
تسهیل تشرف و تحقق زیارت متعالی
رحمتی در ادامه به وظایف و ماموریت کانونهای خدمت اشاره و اظهار کرد: تسهیل زیارت از مهمترین ماموریتهای کانونهای خدمت است و باید با مشارکت خود مردم، شرایط زیارتی آسان و ارزان را فراهم کرد و در گام بعد هم باید شرایط زیارت متعالی را مهیا کنیم، به گونهای که زیارت ۳ یا ۴ روزه، تبدیل به مسیر هدایت تحولساز و انسانساز شود.
ترویج سیره رضوی و گرهگشایی از کار مردم
وی دیگر وظیفه این کانونها را ترویج و تبیین آموزههای دینی و سیره امام رضا(ع) در جای جای ایران و جهان برشمرد و افزود: گرهگشایی از کار مردم، تنها به توزیع بستههای معیشتی خلاصه نمیشود بلکه باید در کنار توجه به نیازهای معیشتی، به نیازهای معرفتی نیز توجه داشت و به این منظور لازم است معارف ناب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و سیره زندگی امام رضا(ع) را برای همگان تبیین کنیم.
توسعه مفهوم خدمت
رحمتی با اشاره به تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی بر توسعه مفهوم خدمت و فراتر بردن آن از مفهوم خدمت صرف در داخل حرم مطهر گفت: یکی از اهداف تشکیل کانونهای خادمیاری رضوی در سراسر کشور، تحقق همین هدف بوده و خوشحالیم که امروز برکات آن را مشاهده میکنیم و بسیاری از مردم بزرگوار و امام رضا دوست در استانهای مختلف، جزو خادمیاران و خیران هستند و در اجرای طرحهای مختلف خدمترسانی به عموم مردم، به ویژه محرومان مشارکت دارند. وی افزود: واژه خدمت شامل خدمت در تمامی حوزهها اعم از سلامت، بهداشت، خانواده، جوانان و غیره است که خوشبختانه به برکت نام حضرت رضا علیهالسلام، مفهوم توسعه خدمت در آستان قدس رضوی مورد توجه و اهتمام بوده است.
ظرفیت الگودهی به دیگر تشکلهای مردمی
قائم مقام تولیت آستان قدس در ادامه گفت: از یک سو بسیاری از مجموعهها نیازمند جهتدهی در فعالیتها هستند و از سوی دیگر، موفقترین الگوها متعلق به کانونهای مردمی است که میتوان با همکاری کانونهای خادمیاری و توسعه این الگوها، کارهای بزرگی در سطح کشور انجام داد.
استفاده از تجارب گذشته، داشتن پیوست علمی در طرحهای خدمترسانی، بهرهگیری از نظرات متخصصان،ارتباط مستمر با مردم و سادهزیستی، تواضع و فروتنی در برخوردها، توجه به کرامت انسانی احسانپذیران، استقامت و صبوری در فعالیت ها، و اخلاص در عمل از دیگر توصیههای رحمتی به مسئولان کانونهای خدمت رضوی بود.