پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۴-۲۸

چشم‌انداز فناورانه شرکت خمیرمایه رضوی در سومین دهه فعالیت

فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی همیشه به سمت و سویی حرکت کرده است که در عین ارتقای بهره‌وری در محصولات، نیاز مردم را به ویژه در حوزه‌های پرریسک تامین کند. نمونه‌اش کارخانه خمیرمایه رضوی است، صنعتی با تکنولوژی بالا که با تولید خمیرمایه توانسته نقش موثری در سلامتی و همینطور تهیه قوت قالب مردم ایفا کند.

به گزارش آستان نیوز، با توجه به پیچیدگی‌های صنعت تخمیر و تولید خمیرمایه و از طرفی تاکید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر ورود به حوزه‌هایی که با وجود نیاز جامعه بخش خصوصی به آن ورود نمی‌کند، 25 سال پیش شرکت خمیرمایه رضوی برای رفع نیاز مردم و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی تاسیس شد. 
این شرکت در این سال‌ها علاوه‌بر حضور قدرتمند در بازارهای داخلی و خارجی، توانسته است قدم‌های ارزشمندی را در راستای دستیابی به دانش فنی ساخت ماشین‌آلات در این صنعت بردارد.
محمد صادق مروارید مدیرعامل شرکت خمیرمایه رضوی در گفت‌وگو با برنامه علمی «فناورانه» در شبکه شمس‌تی‌وی، جزئیات بیشتری از این اقدام و سایر اقدامات و برنامه‌های این شرکت مطرح کرده است که در ادامه می‌خوانید.
 

برای خوانندگان جالب است که آستان قدس رضوی با چه رویکردی به این حوزه ورود کرده است؟
در سال ۱۳۷۶ با توجه به نیازی که در جامعه در حوزه تولید خمیرمایه احساس می‌شد، آستان قدس رضوی نسبت به تأسیس شرکت خمیرمایه رضوی اقدام کرد، صنعتی که جزء صنایع با تکنولوژی بالا و دانش محور محسوب می‌شود. این صنعت دو ویژگی دارد که یکی دانش محور بودن و دیگری تکنولوژی بالای ماشین‌آلاتی است که در آن بکار می‌رود. صنعت تخمیر دارای حوزه فعالیت بسیار گسترده‌ای است، یعنی برای تولید هر نوع محصول تخمیری که مهم‌ترین و شاخص‌ترین آن انواع نان‌ها است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در گذشته‌های دور برای تولید نان و هر محصول مرتبط با آن، از خمیر ترش برای عمل آوری یک نان سالم استفاده می‌شد. با ازدیاد جمعیت در دنیا و طبیعتا افزایش مصرف نان و از طرفی زندگی ماشینی، خمیرترش، تامین‌کننده نیاز موجود نبود. همین نیاز باعث شد مدتی ماده‌ای به نام جوش شیرین که برای سلامتی انسان بسیار مضر است، استفاده شود؛ ماده‌ای که کم خونی، پوکی استخوان، مشکلات گوارشی و... تنها بخشی از مضرات آن به شمار می‌رود.
صنعت خمیرمایه در ایران شاید کمتر از ۳۵ سال سابقه دارد که به دلیل دانش محور بودن آن، صرفا ماشین‌آلات و تجهیزات جدید کفایت نمی‌کند، بلکه نیروی انسانی بکار گرفته شده در این صنعت علاوه‌بر تجربه بالا، باید دانش بروزی داشته باشد. خوشبختانه شرکت خمیرمایه رضوی هر دو بال موفقیت را دارد و توانسته خود را به عنوان یکی از شرکت‌های معتبر تولیدکننده محصول خمیرمایه در ایران و منطقه بشناساند.
 

خروجی و محصولات صنعت تخمیر تنها محدود به خمیرمایه نان است؟
خمیرمایه نان یکی از اولین خروجی‌های صنعت تخمیر محسوب می‌شود و منحصر به این محصول نیست بلکه محصولات دیگری از این صنعت تولید می‌شوند که در مکمل‌های دارویی انسان و حیوان، صنایع دارویی، صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این موارد می‌توان به محصولاتی همچون عصاره مخمر و مخمر غیرفعال که کاربرد بسیاری هم دارند، اشاره کرد. 
 

چه برنامه‌ای برای تجاری‌سازی این محصولات در نظر دارید؟
در تلاش هستیم بتوانیم طی چند سال آتی و شاید از کمتر از یک سال آینده، محصولات فناورانه مذکور را که به سایر صنایع کشور کمک بسیاری خواهد کرد به تولید تجاری برسانیم، یعنی از صنعت خمیرمایه گذر کنیم و به قله‌های بالاتری از علم و تکنولوژی دست پیدا کنیم.
 

شرکت خمیرمایه رضوی چه اقداماتی را در راستای سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی انجام داده است و همینطور در دست اقدام دارد؟
این شرکت در راستای اهداف و سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی گام‌های خوبی را برداشته است، یکی از این سیاست‌ها، حضور پررنگ‌تر در کشور و بازارهای منطقه‌ای و ایجاد ارزآوری در عین رفع نیازهای ضروری مردم بوده است. در این راستا خمیرمایه رضوی از ابتدای تأسیس به ویژه در چند سال اخیر نسبت به توسعه شرکت و افزایش ظرفیت تولید اقدام کرده و در سال گذشته نیز ظرفیت تولید سالانه را از ۶ هزار تن خمیرمایه به صورت همگن به ۷ هزار و ۵۰۰ تن افزایش داده است. 
نکته مهم در اجرای پروژه افزایش ظرفیت تولید خمیرمایه این است که به جز افزایش تولید، امکان بهره‌مندی و استفاده از دانش نیروهای بومی در توسعه شرکت نیز فراهم شد. در واقع با توجه به هایتک بودن صنعت خمیرمایه و تولید تجهیزات مورد استفاده در آن توسط کشورهای غربی، شرکت خمیرمایه رضوی توانست با بهره‌گیری از دانش نیروهای بومی و داخلی، فرمانتور را که یکی از مهم‌ترین بخش‌های این صنعت به حساب می‌آید و عملیات اصلی تخمیر در مقیاس تجاری در آن انجام می‌شود، برای اولین بار در کشور طراحی کند. خوشبختانه این دستگاه در حجم بسیار بزرگی ساخته شد و در آبان سال گذشته با حضور تولیت آستان قدس رضوی به بهره‌برداری رسید.
با توجه به جایگاه صنعت خمیرمایه و نقش آن در تامین نیاز مردم، تولیت آستان قدس رضوی تاکید ویژه‌ای بر پیگیری مجدانه افزایش ظرفیت کارخانه دارد که در همین راستا پیش‌بینی‌های افزایش ظرفیت کارخانه انجام و ریز پروژه‌هایی تعریف شده است.
 

قدم بزرگی برداشته شده است، احتمال شکست در این پروژه هم وجود داشت؟
زمانی که می‌خواستیم پروژه افزایش ظرفیت تولید کارخانه خمیرمایه رضوی را آغاز کنیم، خیلی‌ها معتقد بودند ممکن است شکست بخوریم و بهتر است مشاور خارجی بکار گرفته شود اما با اعتماد به نیروهای داخلی و بومی، به لطف حضرت رضا(ع) پاسخ این اعتماد را گرفتیم.
پروژه توسعه ظرفیت کارخانه در راستای سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی و با تأکید تولیت آستان قدس مبنی بر حضور قوی‌تر در صنعت خمیرمایه در دستور کار شرکت قرار گرفته و این ظرفیت تا سال ۱۴۰۳ بیشتر هم خواهد شد.
 

مهم‌ترین دستاورد این شرکت در سال گذشته چه بوده است؟
مهم‌ترین دستاورد شرکت خمیرمایه رضوی، دستیابی به دانش فنی ساخت ماشین‌آلات در این صنعت بوده که در سال گذشته با بهره‌برداری از افزایش ظرفیت خط تولید به ۷۵۰۰ تن تحقق یافت.
این شرکت دو نوع خمیرمایه شامل خشک و تازه را با کیفیتی مطلوب تولید می‌کند و تنها شرکت تولیدکننده خمیرمایه تازه در کشور به حساب می‌آید.


 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی